Er zijn in ieder geval veel dingen die wat vermogen kunnen opleveren, maar één ding is zeker: Pk's schep je niet met de spade op een F. Sterker nog, als je weet hoeveel euro's ik al kwijt ben voor m'n bijna 30 pk winst, word je bleek.
Om een idee te geven. Een volledig nieuwe uitlaatlijn, incl 4-2-1, cat bypass en Phoenix exhaust leverde een 2 pk op en een paar NM koppel. Prijskaartje van dit moois, kan je zelf wel uitrekenen. Een 4-2-1 hoeft dus zeker niet echt zaligmakend te zijn op een K-engine (MG X-power, maakte het ook al mee trouwens), ondanks men wel andere vermogens durft te claimen voor deze modificatie
Het meeste vermogen won ik door simpelweg een K&N 57i incl 52mm TTB te plaatsen. Weinig geld en toch een 10 a 15 pk winst.
Porten en flowen van mijn motorkop door Lotus incl een FPR, bracht mijn vermogens curve over heel de lijn wat omhoog, zonder echt het piekvermogen omhoog te brengen. Normaal zou ik rond de 180pk moeten kunnen uitkomen met al mijn mods, maar ik kom er een 9tal pk te kort. Offset dowels op de nokkenas wielen zou in mijn geval (vvc) al iets kunnen opbrengen. Ik plaats ze één dezer, en dan zullen we zien.
Tuningsmogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg al brengen ze individueel weinig op en mag je de vermogens onderling uiteraard niet op tellen. Een greep uit het lijstje en in volgorde :
- After market luchtfilter :
° after market Paneelfilter:K&N, Green (weinig winst)
° Open : K&N57i / Green
° Gesloten : Pipercross, viper, Green XXL, Vader...
- 52 mm TTB (levert vooral beter gaspedaal respons op)
- Andere uitlaat : Daytona, Phoenix, Scorpion, Miltek, ....
- Cat bypass ( 1pk winst op MPI, 1pk verlies op VVC)
- 4-2-1 : Vooral belangrijk bij zwaarder doortunen, opdat je daar geen bottleneck krijgt, maar bij licht tunen weinig zalig makend.
- Porten en flowen : tot 5 a 10 pk. Kan gedaan worden door Lotus bv. maar heer en meester hierin is toch DVA power (dave andrews UK)
- FPR : levert op zich niks op, maar in geval van een te arm mengsel kan er nu worden ingegrepen.
- Scherpere nokkenassen
- Vernier pulleys
- Emerald ECU (eigenlijk onmisbaar bij zwaardere tuning en tegenwoordig ook leverbaar voor een VVC) ook een Efi is een mogelijkheid, maar minder aan te raden.
- Multiple TTB's. Nu ga je voor de echte power, maar, ook het prijskaartje wordt nu al hoger
- Supercharger : Reken voor ene MGF toch naar de 10000 euro, en daarenboven is de warmte ontwikkeling wel een beetje een probleem
- een Honda VTEC blok er in leggen. Gebeurt ook in de Lotus Scene. Daar worden trouwnes ook Audi 5 cilinders gebruikt.
- ...
Nog een bedenking voor uw TF135. Je hebt inderdaad al een grotere luchtfilterbehuizing, dus vermogenswinst ga je bijna niet boeken met een K&N. Ik zou voor een gesloten filterbehuizing gaan a la viper, vader, Green XXL, als het geluid niet zo'n rol speelt.
Aanzuig van koude lucht doe je inderdaad opzij als je met een gesloten filter gaat werken, maar zeker NIET opzij met een open filter. In dat geval bevestig je de buizen onder de auto.
Voor meer info, check ook even
www.mgf.be