Chiptuning MG TF

Plaats reactie
GRL

Chiptuning MG TF

Bericht door GRL »

Heeft er iemand ervaring met chiptuning van een MG TF 135? Ik overweeg het, maar vraag me af of a) het echt merkbaar is en b) het gezond is voor de motor?
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

chiptuning a la icon superchips werkt wel, maar is minimaal. Powerboxen werken totaal niet. Sterker nog ik heb er 2 steppermotors door versleten.
M.a.w. chiptuning is zeker niet "the way to go" als je een F wil tunen.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Zoals Bruno al zegt is chiptuning niet echt zaligmakend op een NASP motor.

Het probleem is namelijk dat de vermogens winst minimaal is... maximaal 10 PK.. als je een goede tuner hebt...

Dan zou ik eerst de volgende stappen ondernemen:
Andere luchtfilter (bij een TF aanbevolen een cold air box)
Uitlaatlijn aanpassen (katvervanger andere achterdempers, welk type weet bruno wel)
Andere gasklep erop

Trouwens: http://www.ptp-ltd.co.uk/ heeft heel leuk spul te koop.....
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
GRL

Bericht door GRL »

Bedankt voor alle reacties.

Ik had mijn twijfels al over de voordelen van chiptuning. Ik heb info opgevraag bij ziptuning.nl, maar op de vraag naar een vermogen en koppel grafiek heb ik nog geen reactie ontvangen. Men claimt daar nl. een winst van 10-14pk en 20Nm koppel.

Wellicht dat een ander luchtfilter een betere oplossing is. Hierover zijn de meningen echter ook verdeeld. Mijn MG TF 135 heeft standaard al een veel grotere luchtbox dan mijn oude MG F, ik vraag me af wat de vermogenswinst van bijvoorbeeld een K&N57i kit zou zijn. Voor het geluid schijnt het in ieder geval wel de moeite waard te zijn, maar dat heb ik nog niet gehoord. Ook lees je veel over gesloten systemen met koude luchtaanvoer vanuit de luchtinlaat aan de linkerzijkant. Dat lijkt mij een goede optie, je krijgt dan meer koude lucht in de motor. Het lijkt mij dat dit ook niet schadelijk is, omdat de ECU de mengelverhouding aanpast en de vermogenswinst niet buitensporig is.

Heeft iemand advies?
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: een goed filter kan best wat winst opleveren, mits er een goede aanvoer van koele lucht is (via de luchtinlaat aan de zijkant).
Een gesloten filter geeft wat meer vermogenswinst, maar het geluid is aanzienlijk minder dan van een open filter (zoals de K&N 57i).

De ECU past zich inderdaad vanzelf prima aan, dat geeft geen enkel probleem.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Er zijn in ieder geval veel dingen die wat vermogen kunnen opleveren, maar één ding is zeker: Pk's schep je niet met de spade op een F. Sterker nog, als je weet hoeveel euro's ik al kwijt ben voor m'n bijna 30 pk winst, word je bleek.
Om een idee te geven. Een volledig nieuwe uitlaatlijn, incl 4-2-1, cat bypass en Phoenix exhaust leverde een 2 pk op en een paar NM koppel. Prijskaartje van dit moois, kan je zelf wel uitrekenen. Een 4-2-1 hoeft dus zeker niet echt zaligmakend te zijn op een K-engine (MG X-power, maakte het ook al mee trouwens), ondanks men wel andere vermogens durft te claimen voor deze modificatie
Het meeste vermogen won ik door simpelweg een K&N 57i incl 52mm TTB te plaatsen. Weinig geld en toch een 10 a 15 pk winst.
Porten en flowen van mijn motorkop door Lotus incl een FPR, bracht mijn vermogens curve over heel de lijn wat omhoog, zonder echt het piekvermogen omhoog te brengen. Normaal zou ik rond de 180pk moeten kunnen uitkomen met al mijn mods, maar ik kom er een 9tal pk te kort. Offset dowels op de nokkenas wielen zou in mijn geval (vvc) al iets kunnen opbrengen. Ik plaats ze één dezer, en dan zullen we zien.

Tuningsmogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg al brengen ze individueel weinig op en mag je de vermogens onderling uiteraard niet op tellen. Een greep uit het lijstje en in volgorde :

- After market luchtfilter :
° after market Paneelfilter:K&N, Green (weinig winst)
° Open : K&N57i / Green
° Gesloten : Pipercross, viper, Green XXL, Vader...
- 52 mm TTB (levert vooral beter gaspedaal respons op)
- Andere uitlaat : Daytona, Phoenix, Scorpion, Miltek, ....
- Cat bypass ( 1pk winst op MPI, 1pk verlies op VVC)
- 4-2-1 : Vooral belangrijk bij zwaarder doortunen, opdat je daar geen bottleneck krijgt, maar bij licht tunen weinig zalig makend.
- Porten en flowen : tot 5 a 10 pk. Kan gedaan worden door Lotus bv. maar heer en meester hierin is toch DVA power (dave andrews UK)
- FPR : levert op zich niks op, maar in geval van een te arm mengsel kan er nu worden ingegrepen.
- Scherpere nokkenassen
- Vernier pulleys
- Emerald ECU (eigenlijk onmisbaar bij zwaardere tuning en tegenwoordig ook leverbaar voor een VVC) ook een Efi is een mogelijkheid, maar minder aan te raden.
- Multiple TTB's. Nu ga je voor de echte power, maar, ook het prijskaartje wordt nu al hoger
- Supercharger : Reken voor ene MGF toch naar de 10000 euro, en daarenboven is de warmte ontwikkeling wel een beetje een probleem
- een Honda VTEC blok er in leggen. Gebeurt ook in de Lotus Scene. Daar worden trouwnes ook Audi 5 cilinders gebruikt.
- ...


Nog een bedenking voor uw TF135. Je hebt inderdaad al een grotere luchtfilterbehuizing, dus vermogenswinst ga je bijna niet boeken met een K&N. Ik zou voor een gesloten filterbehuizing gaan a la viper, vader, Green XXL, als het geluid niet zo'n rol speelt.
Aanzuig van koude lucht doe je inderdaad opzij als je met een gesloten filter gaat werken, maar zeker NIET opzij met een open filter. In dat geval bevestig je de buizen onder de auto.

Voor meer info, check ook even www.mgf.be
Laatst gewijzigd door Bruno op zo jun 17, 2007 9:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Bruno schreef: - Cat bypass ( 1pk winst op MPI, 1pk verlies op VVC)
Denk dat dit niet helemaal zo stellig gezegd kan worden, hangt natuurlijk van de rest van je systeem af en de tegendruk van je systeem
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Bruno schreef:Nog een bedenking voor uw TF135. Je hebt inderdaad al een grotere luchtfilterbehuizing
En een 52mm TB en een VVC inlaat spruitstuk verbeterde uitlaatlijn en scherpere nokassen t.o.v. MGF MPi :(

Ik denk dat op een TF135 een paneelfilter (gezien het grotere opppervlak) een goede optie is. Een stuk(je) beter weer dan op de F. Ik overwoog zelf een 135/Trophy box te plaatsen met een paneelfilter maar koos uiteindelijk voor de Twister XXL gezien mijn "target" van 100pk/l (180pk)
Een paneelfilter van K&N kun je tegen gunstig tarief bij Bruno bestellen en indien noodzakelijk kan hij deze perfect plaatsen.

En catbypass is niet mogelijk (zonder MIL-light eliminator, maar dat kan ik afraden) Een betere einddemper kan nog wel iets inzitten. (Xpower uitlaat leverde 5pk op een 135 van een kennis)

Ik had mijn 120pk MGF MPi "maximaal" getuned met "bolt-on" modificaties en kwam op 135pk uit. (ex jouw TF135 nokassen en VVC inlaat)
M.a.w. er is niet gemakkelijk heel veel meer uit een 135 te halen. Wellicht is een andere demper + paneelfilter + "quick&dirty port" (DVApower) een leuk "experiment" ? Ik vermoed dat het formaat/afwerking van de kleppen en inlaatpoorten de grootste bottleneck is voor de 135.
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Klopt sander !

Het moge echter duidelijk zijn dat ik in mijn lijstje wel niet uitgegaan ben van een specifiek model , maar van een MGF/TF in het algemeen...
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Dutch schreef: Denk dat dit niet helemaal zo stellig gezegd kan worden, hangt natuurlijk van de rest van je systeem af en de tegendruk van je systeem
Ik volg uw denkpiste, maar binnen de MGF/TF scene is dit toch een gemiddelde aangenomen en vrij accurate waarde.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
GRL

Bericht door GRL »

Bedankt allemaal voor de antwoorden en adviezen. Zo'n forum werkt toch erg mooi.

Zoals ik al had verwacht zijn er inderdaad geen 'quick wins' voor veel vermogenswinst.

De 135 TF is standaard uitgerust met 52 mm TTB, dus dat zal niet helpen. Wellicht dat een panelfilterje de gemakkelijkste eerste stap is. Of een gesloten luchtfiltersysteem.

Iemand nog extra tips?
xpowerzzz

Bericht door xpowerzzz »

Je moet weten dat de TF motor een evolutie is van de F, die dan weer een evolutie is van .... enz. enz. tot je uiteindelijk bij een 1.4 stadsmotortje van een Metro aankomt.

Echte quick wins zitten er dus niet meer in (die zijn er onderhand door Rover uitgehaald)..... de volgende stappen vragen wat meer werk, vuilere handen en vooral euro's of ponden.

Het één en ander vind je ook op
http://www.mgtf.be/MO_TU_EN_main.html
Plaats reactie