invoeren MG ZS 180
invoeren MG ZS 180
zoals jullie weten hebben wij een MG ZS 180 gekocht in duitsland, een schade ZS welteverstaan.
Omdat er wat vragen kwamen omtrent het invoeren van deze auto heb ik besloten om dit stap voor stap hier op te schrijven .
Mocht iemand ook zoiets willen doen dan weet hij hoe te handellen.
{deze hele procedure kan aanmerkelijk korter dan hoe ik het nu doe,ik moet ook nog werken en ben dan makkelijk 2 weken weg.
normaal kan dit alles op ongeveer anderhalve week}
de teller van de kosten tot nu toe.
MGZS 180............................9250
1 dagskenteken..................90
taxatie.................................100
invullen doaune papieren.....50
keuring RDW.......................96
BPM....................................1935,76
kentekenplaten.....................18,50
_______________________________
totaal..................................11.540,26 .euro.
MGZS 180
nov 2005
33 dkm
opties:
alcantara
schuifkanteldak
radiocd/wisselaar
Om te beginnen met dit verhaal gaan we terug naar de zoektocht op internet.
Er zijn vele site's maar mobile.de is de grootste.
Ik had er één gevonden en ben gaan kijken ,en na een uitgebreide keuring van mijn kant heb ik hem gekocht.
Dan komt de dag dat je hem naar huis wilt halen.
In dit geval kon de auto nog veilig zelf rijden,maar in een ander geval zal je een kar nodig hebben.
Wij hadden dus besloten dat we de auto zelf naar huis reden.
Dit kost je dus een ééndags export kenteken á 90 euro plus de benziene ernaar toe en terug met 2 auto's.
het 1 dags kentekenbewijs
Wij hebben de MG gekocht voor 9250 euro.
wij hebben meegekregen de rekening en het douane exportdokument.
En van het ééndagskentekenbewijs.{je bent ook verzekert voor die dag}
het douane export dokument
Thuis aangekomen mag je de auto niet op straat zetten ,dus in de garage of carport.
Omdat dit een schadeauto is moet er eerst een waardebepaling gedaan worden om te weten wat de waarde is van de auto met schade.
De RDW kon ons niet veel vertellen maar de douane des te meer hoe te handellen in dit geval.
Ik heb dus een afspraak gemaakt bij een expertiseburo en deze komen aan huis een waardebepaling doen.
Dit kost 100 euro ,en je krijgt dan een rapoort wat moet overleggen bij de douane zodat zij de bpm kunnen bepalen.
Als de auto geen schade had gehad dan hadden we 5108 euro aan bpm moeten betalen.
Morgen de 30e komt de taxateur.
aangezien de opties meetellen in de waarde heb ik de audio installatie eruitgehaald .
Dit scheeld toch weer 1000 euro,en de stoelen en het schuifdak kan je niet verwijderen helaas.
Meer hoeft niet want de rest is standaard.
De taxatie is inmiddels gedaan.
En wat blijkt! de auto is een jaar jonger .
Volgens de verkoper in duitsland was de MG van 21-11-2004.
ook volgens zijn advertentie.
Das leuk om mee te beginnen ,maar kost ook meer BPM.
De MG is geschat op 19.500 euro in onbeschadigde toestand.
De schade bedraagt 11.619 euro.
De te betalen BPM op de MG bedraagt 1935 euro .
Binnenkort gaan we naar de RDW en zullen we zien of de taxateur het goed heeft met de BPM.
We hebben de papieren door de taxateur laten invullen omdat de papieren voor de douane net zoiets is als de jaarlijkse aangifte.
en aangezien ik ook deze laat invullen .
Kosten 50 euro extra.
Maandag 11 juni gaat de MG naar de RDW.
om naar de RDW te kunnen rijden moet je weer een 1 dags kenteken aanvragen.
Dit is gratis ,maar moet je wel minimaal een paar dagen van te voren aanvragen.
Zij sturen dit naar je toe , en verzekering moet je zelf regelen voor die dag.
Je hoeft geen platen te laten maken.
Je mag het kenteken op een witte achtegrond schrijven met een zwarte stift.
Zo de keuring hebben we gehad .
Dit steld echt niets voor, je gaat met je exportdokument naar de balie.
en je moet je legitimeren met een rijbewijs ,en dan mag je koffie drinken.
veel koffie drinken.
Na een poos komt er iemand vragen of je de auto bij heb, en gaan we samen naar buiten {parkeerplaats} de indentiteid van de auto vaststellen.
dus geen keuring binnen of zo.{blijbaar omdat er een europese goedkeuring is op de MG}
Nu gaan ze dus de auto inschrijven en mag je weer koffie drinken tot je word afgeroepen.
De auto word zonder problemen ingeschreven ,en na betaling van 96 euro mag ik plaats nemen aan het loket van de douane.
Bij de douane meld je je aan om de BPM te betalen volgens de tegenbewijs regeling.
vevolgens geef je het taxatieraport af ,en gaat de douane de gegevens verwerken.
De douane gaat ook samen even de auto controleren op de aanwezige schade en nr's.
Vervolgens betaal je de bpm ,en krijg je na 5 dagen het kenteken thuis gestuurd.
de berekening
we wachten nu op het kenteken
Kenteken ------19-XJ-ZG
Voertuigsoort Personenauto
Merk MG
Handelsbenaming MG ZS; 180 SALOON
Kleur(en) Zwart
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2497 cm3
Vermogen 130 kW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.210 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 1.720 kg
Massa rijklaar 1.310 kg
BPM € 3072
Datum eerste afgifte Nederland 15-06-2007
Datum eerste toelating 21-11-2005
Datum aanvang tenaamstelling 15-06-2007
Vervaldatum APK 21-11-2008
Wacht op keuren Nee
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 500 kg
- geremd 1.000 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid N.v.t.
Vermogen N.v.t.
nou het kenteken zit erop ,en de auto is verzekerd.
dus nu gaan we met de volgende stap beginnen .
opknappen dus, maar eerst ff sparen.
ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben aan dit verhaal, want invoeren is me 100% meegevallen.
Omdat er wat vragen kwamen omtrent het invoeren van deze auto heb ik besloten om dit stap voor stap hier op te schrijven .
Mocht iemand ook zoiets willen doen dan weet hij hoe te handellen.
{deze hele procedure kan aanmerkelijk korter dan hoe ik het nu doe,ik moet ook nog werken en ben dan makkelijk 2 weken weg.
normaal kan dit alles op ongeveer anderhalve week}
de teller van de kosten tot nu toe.
MGZS 180............................9250
1 dagskenteken..................90
taxatie.................................100
invullen doaune papieren.....50
keuring RDW.......................96
BPM....................................1935,76
kentekenplaten.....................18,50
_______________________________
totaal..................................11.540,26 .euro.
MGZS 180
nov 2005
33 dkm
opties:
alcantara
schuifkanteldak
radiocd/wisselaar
Om te beginnen met dit verhaal gaan we terug naar de zoektocht op internet.
Er zijn vele site's maar mobile.de is de grootste.
Ik had er één gevonden en ben gaan kijken ,en na een uitgebreide keuring van mijn kant heb ik hem gekocht.
Dan komt de dag dat je hem naar huis wilt halen.
In dit geval kon de auto nog veilig zelf rijden,maar in een ander geval zal je een kar nodig hebben.
Wij hadden dus besloten dat we de auto zelf naar huis reden.
Dit kost je dus een ééndags export kenteken á 90 euro plus de benziene ernaar toe en terug met 2 auto's.
het 1 dags kentekenbewijs
Wij hebben de MG gekocht voor 9250 euro.
wij hebben meegekregen de rekening en het douane exportdokument.
En van het ééndagskentekenbewijs.{je bent ook verzekert voor die dag}
het douane export dokument
Thuis aangekomen mag je de auto niet op straat zetten ,dus in de garage of carport.
Omdat dit een schadeauto is moet er eerst een waardebepaling gedaan worden om te weten wat de waarde is van de auto met schade.
De RDW kon ons niet veel vertellen maar de douane des te meer hoe te handellen in dit geval.
Ik heb dus een afspraak gemaakt bij een expertiseburo en deze komen aan huis een waardebepaling doen.
Dit kost 100 euro ,en je krijgt dan een rapoort wat moet overleggen bij de douane zodat zij de bpm kunnen bepalen.
Als de auto geen schade had gehad dan hadden we 5108 euro aan bpm moeten betalen.
Morgen de 30e komt de taxateur.
aangezien de opties meetellen in de waarde heb ik de audio installatie eruitgehaald .
Dit scheeld toch weer 1000 euro,en de stoelen en het schuifdak kan je niet verwijderen helaas.
Meer hoeft niet want de rest is standaard.
De taxatie is inmiddels gedaan.
En wat blijkt! de auto is een jaar jonger .
Volgens de verkoper in duitsland was de MG van 21-11-2004.
ook volgens zijn advertentie.
Das leuk om mee te beginnen ,maar kost ook meer BPM.
De MG is geschat op 19.500 euro in onbeschadigde toestand.
De schade bedraagt 11.619 euro.
De te betalen BPM op de MG bedraagt 1935 euro .
Binnenkort gaan we naar de RDW en zullen we zien of de taxateur het goed heeft met de BPM.
We hebben de papieren door de taxateur laten invullen omdat de papieren voor de douane net zoiets is als de jaarlijkse aangifte.
en aangezien ik ook deze laat invullen .
Kosten 50 euro extra.
Maandag 11 juni gaat de MG naar de RDW.
om naar de RDW te kunnen rijden moet je weer een 1 dags kenteken aanvragen.
Dit is gratis ,maar moet je wel minimaal een paar dagen van te voren aanvragen.
Zij sturen dit naar je toe , en verzekering moet je zelf regelen voor die dag.
Je hoeft geen platen te laten maken.
Je mag het kenteken op een witte achtegrond schrijven met een zwarte stift.
Zo de keuring hebben we gehad .
Dit steld echt niets voor, je gaat met je exportdokument naar de balie.
en je moet je legitimeren met een rijbewijs ,en dan mag je koffie drinken.
veel koffie drinken.
Na een poos komt er iemand vragen of je de auto bij heb, en gaan we samen naar buiten {parkeerplaats} de indentiteid van de auto vaststellen.
dus geen keuring binnen of zo.{blijbaar omdat er een europese goedkeuring is op de MG}
Nu gaan ze dus de auto inschrijven en mag je weer koffie drinken tot je word afgeroepen.
De auto word zonder problemen ingeschreven ,en na betaling van 96 euro mag ik plaats nemen aan het loket van de douane.
Bij de douane meld je je aan om de BPM te betalen volgens de tegenbewijs regeling.
vevolgens geef je het taxatieraport af ,en gaat de douane de gegevens verwerken.
De douane gaat ook samen even de auto controleren op de aanwezige schade en nr's.
Vervolgens betaal je de bpm ,en krijg je na 5 dagen het kenteken thuis gestuurd.
de berekening
we wachten nu op het kenteken
Kenteken ------19-XJ-ZG
Voertuigsoort Personenauto
Merk MG
Handelsbenaming MG ZS; 180 SALOON
Kleur(en) Zwart
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2497 cm3
Vermogen 130 kW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.210 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 1.720 kg
Massa rijklaar 1.310 kg
BPM € 3072
Datum eerste afgifte Nederland 15-06-2007
Datum eerste toelating 21-11-2005
Datum aanvang tenaamstelling 15-06-2007
Vervaldatum APK 21-11-2008
Wacht op keuren Nee
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 500 kg
- geremd 1.000 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid N.v.t.
Vermogen N.v.t.
nou het kenteken zit erop ,en de auto is verzekerd.
dus nu gaan we met de volgende stap beginnen .
opknappen dus, maar eerst ff sparen.
ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben aan dit verhaal, want invoeren is me 100% meegevallen.
Laatst gewijzigd door MARTIN op zo jul 01, 2007 8:39 am, 12 keer totaal gewijzigd.
-
- The Big Boss
- Berichten: 8429
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
thx, is idd handig om te weten hoe dit precies allemaal gaat
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
- Dr Doggystyle
- Beheerder
- Berichten: 26471
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
- Woonplaats: het MG-R Forum
ik ook ff een berichtje om hierboven genoemde redenpeter3 schreef:Even een berichtje zodat ik de vorderingen van dit geheel kan blijven volgen.
Met name als er een update is.
Veel suc6 met het geheel.
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
- Dr Doggystyle
- Beheerder
- Berichten: 26471
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
- Woonplaats: het MG-R Forum
check hierzoRobert-220TC schreef:wat is de schade eigenlijk aan de zs??
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=11285
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland