Een Cyclone is een product, dat zodanig geconstrueerd is, dat de lucht, die er door heen gaat, aan het wervelen wordt gebracht.

Wat doet een Cyclone en wat is zijn effect?
Normaliter staat het mengsel, als het gecomprimeerd is, stil. Als de bougie vonkt, ontbrandt het mengsel radiaalsgewijs vanaf dat vonkpunt. Echter, voordat het mengsel volledig kan verbranden, gaan de uitlaatkleppen open, waardoor het mengsel maar voor 20 tot 30% verbrandt (enkele autotypes uitgezonderd).

Doordat de Cyclone de lucht aan het wervelen brengt, geeft dit ten eerste een betere vermenging van lucht en brandstof. Maar wat belangrijker is, is dat het mengsel, als het gecomprimeerd is, nog steeds rond wervelt, zodat nu, als het mengsel ontbrandt, deze door het nog niet ontbrandde mengsel heen wordt gewerveld.
Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt.
Doordat van het mengsel veel meer wordt verbrand, wordt een auto in zijn gehele toerenrange niet alleen sterker, maar ook een stuk zuiniger.
Door de veel hogere verbrandingspercentage is er ook veel minder doorlekking van brandstof naar de motorolie, waardoor deze langer mee gaat ; veel minder roetafzetting op de kleppen
(zie afbeelding c) en op de bougies, waardoor deze ook langer meegaan.
Bij diesel is de ontbranding anders, maar voor de verbranding geldt hetzelfde principe en heeft de Cyclone zelfs een nog beter effect. Dit komt doordat diesel een zwaardere brandstof is.
Welke heeft men nodig en waar wordt hij geplaatst?
Er zijn 2 types Cyclones, n.l. de KI…. series, die bij bijna alle diesel- en injectiemotoren geplaatst kunnen worden.
Deze Cyclones zijn rond en worden in de luchtslang, zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk of in het inlaatspruitstuk zelf geplaatst. Dit type is leverbaar in de maatvoering van 25 mm tot en met 98 mm in diameter, met intervals van 2 en 3 mm.

De KI... series moet zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk geplaatst worden en er mag nooit een obstakel tussen de Cyclone en de motor bevinden, zoals filter, turbo, intercooler, enz..

De KC…. series zijn voor auto’s, die een carburateur hebben en voor sommige single- / mono-point injectie uitvoeringen. Deze Cyclones zijn verschillend in afmeting en model en moeten vaak ook nog aangepast worden. Voor een groot aantal van deze type auto’s (vooral oudere) zijn KC types leverbaar.
De KC... series wordt altijd op de inlaatopening geplaatst en moet zo passend mogelijk zijn.
Het model van de KC... series is afhankelijk van het systeem.
De Cyclone...
kan ook toegepast worden op motorfietsen, scooters en karts.
heeft effect bij alle verbrandingsmotors, zowel bij benzine, diesel
of gas en met of zonder turbo.
zorgt voor schonere uitlaatgassen en bij diesels (vooral ouder)
voor een veel lagere roetuitstoot.
brandt vervuilde motoren schoon, waarna deze beter presteren. zorgt ervoor, dat een motor zuiniger wordt.
Bij 2 kleppen per cilinder motoren wordt vooral de acceleratie
sterker.
Bij 4 kleppen per cilinder motoren wordt ook het koppel in de
lagere toeren aanmerkelijk versterkt.
Bij wat oudere auto’s kan het enige tijd duren, voordat de Cyclone optimaal werkt. Hij heeft een 3000 km nodig, om een motor schoon te branden (vooral vervuilde kleppen).
Alstublieft