Pagina 1 van 1
Rover 416SI G3 probleempje
Geplaatst: zo jan 07, 2007 1:37 pm
door MadjE
Hey mensen.
Mijn Rover 416SI sedan uit 1996 met G3 loopt eigenlijk perfect. Echter als de motor goed warm is, begint hij soms in te houden op lpg. Hoe meer gas ik geef (vooral lage toeren), hoe meer hij begint in te houden. Als ik tijdens het inhouden overschakel op benzine, is het probleem direct verdwenen. Dit probleem doet zich dus alleen voor bij een warme motor.
Het probleem doet zich voor sinds ik een keer flink op de motor heb afgeremd, daarvoor nooit last van gehad.
Klinkt dit iemand bekend in de oren toevallig?
- Ik heb de verdeler en rotorkap al vervangen (heb ooit gehoord dat lpg een grotere vonkstroom nodig heeft en de rotorkap was nogal wit uitgeslagen).
- De lpg verdeler heb ik ook helemaal ut elkaar gehad en schoongemaakt.
Geplaatst: zo jan 07, 2007 2:26 pm
door schoenie
Heb je tijdens het schoonmaken van het verdeelhuis ook het binnenste slitzenhuis er uit gehaalt of alleen de stappenmotor los gemaakt?
Kan namelijk best zijn dat je verdeelhuis vervuilt is, maar om geen problemen te krijgen na het schoonmaken heb je wel een revisiesetje nodig om de rubbertjes en koperen ringetjes te vervangen.
Verder zou je eens kunnen controleren of je verdamperdruk nog wel in orde is.
Het klinkt namelijk alsof je te weinig gas krijgt wanneer je lpg tank leeg is, schakelt hij ook terug al je effe volhoud met gas geven?
Geplaatst: zo jan 07, 2007 5:10 pm
door MadjE
Het probleem doet zich ook voor met een volle LPG tank, heb namelijk toen het probleem zich voor deed ook een keer getankt en toen bleef het probleem ook nog.
Slitzenhuis wat is dat? Google geeft me helaas ook geen antwoord.
De gasdruk na laten kijken zal ik toch voor naar een gasspecialist moeten denk ik he?
De stappenmotor zit toch bij de gasklep btw?
Geplaatst: zo jan 07, 2007 6:45 pm
door schoenie
MadjE schreef:Het probleem doet zich ook voor met een volle LPG tank, heb namelijk toen het probleem zich voor deed ook een keer getankt en toen bleef het probleem ook nog.
Slitzenhuis wat is dat? Google geeft me helaas ook geen antwoord.
De gasdruk na laten kijken zal ik toch voor naar een gasspecialist moeten denk ik he?
De stappenmotor zit toch bij de gasklep btw?
Slitzenhuis is het dikke donkergrijze ronde ding in het verdeelhuis.
Daarin beweegt een zuigertje op en neer doordat er een stappenmotor tegen duwt. De stappenmotor is het zwarte kastje dat bovenop het verdeelhuis zit met de 4-polige aansluiting

Geplaatst: zo jan 07, 2007 7:17 pm
door MadjE
Dat zuigertje heb ik er inderdaad uitgehaald. Deze zat in de uiterste slag een beetje vast en toen sprong ineens de veer er ook uit. Ik heb het membraampje aan de onderkant er ook uit gehad en alles schoongemaakt met remmenreiniger (eigenlijk was alles al heel schoon). Dat busje (waar het zuigertje in zit) heb ik er trouwens niet uit gehad, wist niet dat dat ging. Die schuine sleufjes in die bus waren allemaal schoon iig.
Het enige wat me wel opviel (zal ongetwijfeld wel langer al zijn) was dat bovenop een klein kogeltje zag, die zit vastgeroest en kreeg ik ook niet los.
Het probleem is hiermee iig niet verdwenen of minder geworden.

Geplaatst: wo jan 10, 2007 12:37 am
door MadjE
Zeer vermoedelijk is het probleem opgelost.
het was alweer 15.000km geleden sinds de laatste beurt (oa bougies vervangen).
Toch maar ff de bougies eruit gedraait. De electrodeafstand was bij 2 bougies 1,1mm! (afgesteld op 0.8mm destijds). Gezien de informatie die ik had gevonden dat LPG inderdaad een hogere vonkstroom nodig heeft om te ontbranden, kan het heel goed kloppen dat die vonk te laat komt op het moment dat ik veel gas geef bij lage toeren.
Ik heb de bougies maar meteen vervangen en ze ingesteld op 0,7mm en ook de bougiekabels voor de zekerheid vervangen. Tot nu toe lijkt het probleem helemaal van de baan
