Pagina 1 van 4

Over And Out

Geplaatst: zo dec 17, 2006 2:39 pm
door Boarderken
Dat is wat ik nu denk over men rijden met MG-Rover :|

Ik had al een tijdje problemen met men koelwater en men grootste nachtmerrie is vannacht uitgekomen. Telkens beetje koelwater weg maar na het laatste garagebezoek leek het in orde te zijn. Na een maandje echter was er opnieuw wat verdwenen.

Goed, wat is er nu gebeurd?
Gisteren in de nacht van zaterdag op zondag ben ik van een trouwfeest op weg naar de discotheek. Ik rijd zo'n 130 op de teller op de E17 Kortrijk-Gent toen ik ineens geen vermogen meer kreeg :?
Ik keek men temperatuur na, in orde. Snelheid, zakte geleidelijk.
Toeren, zakte geleidelijk. Extra gas had geen effect.
Ik zag in men zijspiegel en wat ik dan zag deed me kapot gaan :cry:

Een gigantische witte rookpluim achter me aan, zoals je dat bij F1 ook wel eens ziet.
Moet het nog gezegd? Motor opgeblazen :!:

Onmiddellijk neutraal geschakeld, 4 pinkers op, en naar pechstrook gegaan. de bijstand gebeld en na 15 min was de takeldienst er al.
Nu staat hij aan de garage, maandag eens gaan zien en overleggen wat we gaan doen.
Heb er al zoveel kosten aan gehad (kak je nagaan ergens in't blabla-topic)
dat ik denk dat het genoeg geweest is.

Ik vrees dat de vorige eigenaar eens een ongeval gehad heeft ofzo
en er mss ergens in't blok een interne scheur zit. Op die manier kan ook het steeds zakkende koelwater verklaard worden.

Een nieuwe motor is een optie maar als student :| :?:
En stel dat'k een nieuw blok laat steken, wat is het volgende? Roest aan de carroserie? :?

Nu, dit zijn de 1e gedachten die in men hoofd rondspoken maar ik twijfel echt of ik nog met een MG of Rover verder wil.

Sorry jongens, moest het aan iemand kwijt :roll:

Cheers

Geplaatst: zo dec 17, 2006 2:49 pm
door challenge
weet je nu al zeker wat er kapot is dan???

witte rook lijkt me een koppakking maar het kan ook een scheur in het blok zijn jah.


ff afwachten wat de garage zegt

Geplaatst: zo dec 17, 2006 5:08 pm
door Boarderken
Ben net terug van bij de garage een kijkje te gaan nemen.
Er was niemand maar had de reservesleutel meegenomen.

Zo op het eerste zicht zou je zeggen dat er niks is gebeurd :?
Motorcompartiment is helemaal intact.
Wat me wel opviel is dat het abnormaal zwart en vettig is op de plaats waar de turbo zit :?

Verdere vaststellingen:
-Olie is helemaal weg.
-Koelwater zit nog in het reservoir op hetzelfde niveau (in't midden tussen min en max) als gisteren bij controle.

Nu, als de koppaking gebroken is, moet het koelwater toch ook verdwenen zijn :?: Aangezien dit niet 't geval weet'k zo niet hoor :?

Heb hier thuis een werkplaatshandleiding van de R25/MG ZR.
Staat in dat de aansluitingen aan de turbo mss kunnen losgesprongen zijn dus met een beetje geluk is het beperkt tot dat.
Al durf ik niet te hopen.

Maandag eens langsgaan en horen wat de dealer zegt :roll:

Geplaatst: zo dec 17, 2006 6:12 pm
door tummeke
Ik denk dat het idd een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de olietoevoer naar je turbo eraan kan zijn.. En als je em meteen afgezet hebt de motor, kan de schade dan nog wel eens beperkt gebleven zijn..

Sommige mensen hebben nu eenmaal ongelooflijke pech met onze MG/Rovertjes.. Zelf heb ik ect nóóit problemen en vertrouw ik mijne blind.. Maar zo had degene van dit forum die mijn oude 1.4 blok kocht, omdat ie zelf een kapotte koppakking had, na het inhangen van mijn blok na nog geen week WEER een lekke koppakking..
Dan is de vraag.. Heb ik dan zoveel mazzel gehad? Of hij zoveel pech? Of is er toch een logische verklaring...

Als je het eenmaal te pakken hebt met een auto en je vertrouwen is eenmaal weg.. Ik zou het niet zo meer weten hoor... Maar hoop voor je dat iig deze schade mee valt!

Geplaatst: zo dec 17, 2006 8:52 pm
door challenge
had je tijdens het rijden vermogen verlies???

dan denk ik ook dat het je turbo is.

Geplaatst: zo dec 17, 2006 9:06 pm
door Boarderken
challenge schreef:had je tijdens het rijden vermogen verlies???
Jup, was rustig 130 aan't rijden toen alle vermogen plots wegviel, alsof je in neutraal schakelt en de wagen gewoon laat uitlopen :?

Voor de rest heb ik eigenlijk niks abnormaals gehoord van geluiden die kunnen wijzen op een gebroken nokkenas, zuigers, krukas,... dus met beetje geluk is't idd alleen de turbo.

Morgen zal ik hopelijk meer weten :roll:
Ik hou jullie op de hoogte :!:

Geplaatst: zo dec 17, 2006 9:41 pm
door Frekkel
dat hebben we met een 306 td ook gehad, turbo die om zeep was. ook geen vermogen meer en dikke rookpluimen

kan meevallen, maar ook tegenvallen natuurlijk

Geplaatst: zo dec 17, 2006 9:45 pm
door challenge
heb het wel eens met de vrachtwagen gehad en bleek de turbo te zijn.

je zou eens kunnen rond kijken wat een nieuwe turbo kost.
en je zegt dat je auto bij een dealer staat?!?!

daar zou ik hem zo snel mogelijk weg halen want die weten de rekening helemaal hoog te houden.
zoek een goede garage op die nog een normaal tarief rekenen.

Geplaatst: ma dec 18, 2006 12:22 am
door Boarderken
Jah dat de dealer de rekening hoog houdt, weet ik alles van :?
De vervanging van de servompomp kostte me zomaar even 1025€ :shock:

Nujah, een gewone garage zou beter zijn idd.
Maar wat dan als het meer blijkt te zijn dan alleen de turbo die stuk is?
En weten die kerels wel op welk moment ze alles moet vastzetten enz...

Zijn zo de typische dingen waarop ik altijd denk dat't beter is om het bij een officïele dealer te laten doen :|

Geplaatst: ma dec 18, 2006 12:26 am
door Dutch
Daarvoor zijn er dus handboeken die aangeven hoe en met welke sttings iets vast moet

Geplaatst: ma dec 18, 2006 1:34 am
door 118GTR
tummeke schreef: Sommige mensen hebben nu eenmaal ongelooflijke pech met onze MG/Rovertjes.. Zelf heb ik ect nóóit problemen en vertrouw ik mijne blind.. Maar zo had degene van dit forum die mijn oude 1.4 blok kocht, omdat ie zelf een kapotte koppakking had, na het inhangen van mijn blok na nog geen week WEER een lekke koppakking..
Die tweede was GEEN koppakking, die was heel. Blok was niet zo heel netjes ingebouwt, en ze hadden 2 euro bespaard door geen nieuwe inlaatspruitstuk pakking te gebruiken. Deze liet vervolgens water door richting cylinder nr 4.

Geplaatst: ma dec 18, 2006 2:35 am
door tummeke
hmm.. dat vermoeden had ik dus al Jouke.. Want ik wist toch wel 99,9% zeker dat er met mijn 1.4 blokje NIETS mis was...

Maar goed, dat was aan gerben om dat uit te zoeken en niet aan mij.. Ik heb hem gezegd dat mij leek dat het inbouwen niet goed was gebeurd, maarja.. Bewijs t maar eens..

Trouwens wel blij om te horen, was het iig ZEKER niet mijn schuld...


boarderken, een nieuwe turbo is trouwens vanuit engeland prima te betalen... Hoeft je geen zakken met geld te gaan kosten als het je turbo is..

Geplaatst: ma dec 18, 2006 5:18 am
door challenge
bel van Noort eens.

ik hoor dat dat een heel goed bedrijf is met een prima service.
het is wel een bedrijf in nederland maar mischien is het wel te doen.
die dealer daar gaat jou gewoon uitkleden natuurlijk.

Geplaatst: ma dec 18, 2006 11:08 am
door Boarderken
@ Tummeke: Als het enkel de turbo is die er aan is, valt dat nog wel te overwegen :) Er is hier in de buurt wel een British Car Parts-center dus vanuit Engeland laten overkomen is mss niet nodig :roll: Tenzij dat natuurlijk nog voordeliger uitkomt dan bij BCP :?

@ Challenge: Vanavond na school zal ik hopelijk al meer weten.
Van op het forum hier heb ik ook de indruk dat het een goede en eerlijke dealer is :) Oké, het is in Nederland maar als de verplaatsing naar Van Noort + alle herstellingen goedkoper uitvallen (al verwacht ik zoiets niet direct) dan bij de dealer waarhij nu staat, leen ik toch even de aanhangwagen van opa :P

Ik wil maar zeggen, ik hoop echt dat het al bij al nog meevalt :|
Machteloos moeten toezien hoe je geliefde wagen daar witte rookpluimen uitspuwt is vreselijk :cry: En hem verkopen zou me al evenveel pijn doen :cry:

Geplaatst: ma dec 18, 2006 8:49 pm
door Boarderken
Ben vandaag na school gaan kijken en mag dus al men hoop op meeval wegsteken :cry:
De hele motor is er aan voor de moeite :|

Volgens hen heb ik er met koude motor zitten mee racen :?
Die is goed, ga ik vooral doen met een wagen die je niet vaak ziet rijden en waar ik uitermate fier op ben :roll:

Goed, wat er allemaal gebeurd zou zijn volgens de dealer:
De turbo was nog niet voldoende opgewarmd en de uitlaatgassen waren te heet waardoor de aansluitingen van de turbo gesprongen.
De turbo zelf is dan ook nog eens ontploft.
Dit had tot gevolg dat er een immens gat aan onderdruk ontstond die alle olie heeft weggezogen.
De rest kan je wel raden zeker :?:
Geen motorolie => geen smering => 2 van de 4 zuigers zijn vastgelopen :| :cry:

In het beste geval heb ik 4000€ kosten, in het slechtste geval 7000€ :shock:
Ben nu sterk aan het twijfelen of ik op zoek ga naar een nieuw blok en het zelf probeer te vervangen, of de zr in stukken verkoop en op zoek ga naar een nieuwe wagen.

Alleen, ik wil eig geen nieuwe wagen :? Heb vandaag met die van ma gereden (Mercedes C Sportcoupé) maar dat staat me gelijk niet erg aan :?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 9:46 pm
door Frekkel
Boarderken schreef:Ben vandaag na school gaan kijken en mag dus al men hoop op meeval wegsteken :cry:
De hele motor is er aan voor de moeite :|

Volgens hen heb ik er met koude motor zitten mee racen :?
Die is goed, ga ik vooral doen met een wagen die je niet vaak ziet rijden en waar ik uitermate fier op ben :roll:

Goed, wat er allemaal gebeurd zou zijn volgens de dealer:
De turbo was nog niet voldoende opgewarmd en de uitlaatgassen waren te heet waardoor de aansluitingen van de turbo gesprongen.
De turbo zelf is dan ook nog eens ontploft.
Dit had tot gevolg dat er een immens gat aan onderdruk ontstond die alle olie heeft weggezogen.
De rest kan je wel raden zeker :?:
Geen motorolie => geen smering => 2 van de 4 zuigers zijn vastgelopen :| :cry:

In het beste geval heb ik 4000€ kosten, in het slechtste geval 7000€ :shock:
Ben nu sterk aan het twijfelen of ik op zoek ga naar een nieuw blok en het zelf probeer te vervangen, of de zr in stukken verkoop en op zoek ga naar een nieuwe wagen.

Alleen, ik wil eig geen nieuwe wagen :? Heb vandaag met die van ma gereden (Mercedes C Sportcoupé) maar dat staat me gelijk niet erg aan :?
of ik sleep de wagen tot bij ons, we halen het blok deruit en steken het binnen bij de revisie en bouwen de hele handel weer op. ;)
hoeft op die manier niet zo veel te kosten denk ik toch.