Pagina 1 van 1
Problemen met aanslaan Rover 114 Si
Geplaatst: zo dec 03, 2006 11:42 am
door Rover 114SI
Hallo allemaal,
Sinds enige tij heb ik problemen met het aanslaan van de motor van Rover 114SI uit 1994. Het proleem doet zich altijd voor bij een koude motor dus meestal 's ochtends vroeg als ik naar mijn werk moet
Nu het de laaste dagen kouder en natter weer is geworden wordt het probleem erger en zelfs zo erg dat ik de auto alleen met wat startpilote aan de praat krijg. Als de auto eenmaal loopt heb ik verder geen problemen meer hij loopt mooi en rijd goed en kan hem verder de hele dag goed starten. Lijkt dus echt met de kou en vocht te maken te hebben. Accu is goed en de startmotor draait goed rond, ook hoor ik de benzinepomp als ik het contact aan zet. Ik heb reeds de bougies + kables, rotor en verdeelkap vervangen en injetorcleaner aan de benzine toegevoegd. Iemand nog een idee waar het aan kan liggen.
Bij voorbaat dank,
René
Geplaatst: wo dec 06, 2006 11:26 pm
door ikdiederik
Wordt de koudstart en warmdraai bij SP K-series niet gewoon met een langere inspuitduur geregeld

Kan iemand hier meer over vertellen? Ben ook wel benieuwd...
Ik zou in jou geval iig je water temperatuur sensor even doormeten! Even de weerstand doormeten of anders met draaiende motor de spanning. Bij een koude motor zal dit je ergens tussen de 11-12 V opleveren... hoe warmer deste lager de afgegeven spanning.
Geplaatst: do dec 07, 2006 12:17 am
door 118GTR
Koude start wordt geregelt d.m.v. de hoeveelheid brandstof(lengte inspuitduur) en hoeveelheid idle lucht d.m.v. een klep
Deze klep zit in je spruistuk en wordt verder open of dicht gezet aan de hand van de temperatuur van je koelwater (IACV Idle Air Controle Valve)
Geplaatst: do dec 07, 2006 7:35 pm
door ikdiederik
Dat dacht ik ook ja, dus even er van uitgaande dat de ecu van Rene nog goed is, kan het haast alleen aan die sensor liggen als ie niet fatsoenlijk aanpakt. Hoewel de mijne wel gewoon gelijk aansloeg toen ik de stekker er even afpakte. Sputterde wel daarna uiteraard. Wordt het ontstekingstijdstip niet ook door de ecu aangepast igv kouddraaien?
Als ie wel aanpakt, maar vervolgens afslaat bij stationair zou het nog eventueel aan die stationairklep kunnen liggen...
Geplaatst: vr dec 08, 2006 8:27 pm
door Rover 114SI
Bedankt voor de reaktie's allemaaal. Klinkt allemaal logisch, volgende week krijg een tweede rover (111) erbij en heb ik wat tijd om aan de 114 te werken en julie oplossing te gaan proberen. Mocht het niet lukken dan gaat de auto naar de garage. Ik houd julie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Rene.
Geplaatst: vr dec 08, 2006 8:36 pm
door schoenie
heeft ie nog wel genoeg compressie?
Even een Update
Geplaatst: di dec 19, 2006 8:35 pm
door Rover 114SI
De auto is vandaag bij de garage geweest en hoewel de auto de laatste 5 dagen goed gestart heeft, deed hij het vandaag bij de garage gelukkig niet. Dus de monteur kon opzoek naar het probleem. Wegens tijdgebrek is hij niet achter de orzaak gekomen en kan ik hem pas na de kerst weer brengen. Wel merkte hij dat de ene keer wel een vonk had en de bezinepomp niet aansloeg en de andere keer precies andersom dus geen vonk en wel benzine. Zijn vermoede is een probleem in de ECU. Als er iemand nog een ECU heeft liggen ter overname dan houd ik mij aanbevolen het is het proberen waar. Het gaat om een 114si 8v uit 94.
René
Even een Update
Geplaatst: di dec 19, 2006 8:35 pm
door Rover 114SI
De auto is vandaag bij de garage geweest en hoewel de auto de laatste 5 dagen goed gestart heeft, deed hij het vandaag bij de garage gelukkig niet. Dus de monteur kon opzoek naar het probleem. Wegens tijdgebrek is hij niet achter de orzaak gekomen en kan ik hem pas na de kerst weer brengen. Wel merkte hij dat de ene keer wel een vonk had en de bezinepomp niet aansloeg en de andere keer precies andersom dus geen vonk en wel benzine. Zijn vermoede is een probleem in de ECU. Als er iemand nog een ECU heeft liggen ter overname dan houd ik mij aanbevolen het is het proberen waar. Het gaat om een 114si 8v uit 94.
René