geluid van mijn boxen komt er niet optimaal uit

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
ironman

geluid van mijn boxen komt er niet optimaal uit

Bericht door ironman »

Even een probleem met mijn ICE.
Ik heb in mijn auto nieuwe speakers gestopt, wel te weten achter 2 360 wat 4 weg speakers van Pioneer en voor 2 170 wat speakers van Pioneer.
Nu doen mijn voorboxen het heel goed komt goed geluid uit, maar de achterboxen vallen tegen. Brengen niet het volume wat verwacht komen zeker niet boven de voorboxen uit.
Kan het probleem zijn dat ik er nog geen versterker tussen heb gehangen??
(Ik zou de versterker van SilverCupr@ overnemen, maar die is dus gejat)
Ik heb ook geen nieuwe bedrading getrokken, maar dat is toch niet nodig zonder versterker??

Ook nog een probleem met de radio. (Het is een AE radio, ik ken het zelf ook niet, maar kreeg ik bij de aflevering van mijn auto.)
De radio (4x 40 wat) is wel gloednieuw en is ook al terug geweest, maar als ie op volume 35 komt dan klapt de bas eruit??
Dit probleem had ik niet met de vervangende radio.

Heeft iemand een idee wat voor deze problemen een oplossing is??
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

probeer zowiezo andere kabels naar achter te leggen. De standaard kabels zijn zo dun dat deze in verhouding best wat weerstand geven aan het signaal naar achter.

Als je toch van plan bent om een versterker te kopen, zou ik dat zekers doen.........
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Cheeser

Bericht door Cheeser »

De voorspeakers zitten naast je en klinken dus harder dan de achterspeakers (deze zitten een stuk bij je vandaan).
Heb je de fader op de radio al gebruikt om het geluid in het 'midden' te krijgen?
SilverCupr@

Bericht door SilverCupr@ »

Ik ben geen echte kenner wat audio betreft, maar dunnere kabels die meer weerstand geven dan dikkere kabels??
Iron en ik hebben het bij de audio shop nagevraagd en daar werd ons verteld dat het niet persé noodzakelijk is nieuwe kabels te trekken naar achteren, zeker niet omdat er nog geen versterker is aangesloten.

De voorboxen klinken stukken beter en dat heeft niets te maken met het feit dat de achterboxen verder van je af liggen.
Iron en ik hebben bij de hoedenplank staan luisteren, maar de achterboxen geven zeker nog geen optimaal geluid. Qua volume en qua helderheid van het geluid valt het een beetje tegen. Aan de boxen kan het eigenlijk niet liggen, zijn 4 weg speakers van Pioneer en zeker toppers! Kan het zijn dat de radio van Iron (40 watt nominaal) niet voldoende is om de speakers tot hun recht te laten komen?
(versterker noodzakelijk?)

Gr.

Remco
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

SilverCupr@ schreef:Ik ben geen echte kenner wat audio betreft, maar dunnere kabels die meer weerstand geven dan dikkere kabels??
Waar stroomt water makkelijker door heen: door een dikke tuinslang of door een dunne? Dat is met stroom dus precies zo, dikke draad geeft (als regel, ligt natuurlijk ook aan het materiaal van de kabel) een lagere weerstand dan dunne.
SilverCupr@ schreef:Kan het zijn dat de radio van Iron (40 watt nominaal) niet voldoende is om de speakers tot hun recht te laten komen?
(versterker noodzakelijk?)
40 watt is meer dan genoeg om een paar flinke boxen aan te sturen. Mijn 150 watt JBL's hangen aan een 40 watt versterker, is meer dan voldoende. Maar het hangt natuurlijk wel van de kwaliteit van de versterker af.
Ik denk wel dat het nuttig is om de standaard Rover bedrading te vervangen, die is nl. echt flinterdun :?.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Montego

Bericht door Montego »

Waar stroomt water makkelijker door heen: door een dikke tuinslang of door een dunne? Dat is met stroom dus precies zo, dikke draad geeft (als regel, ligt natuurlijk ook aan het materiaal van de kabel) een lagere weerstand dan dunne.

:roll: :?: Ja maar als je kabel dus weer te dik is word de straal slapper dus te veel verlies dus :idea: moet je een soort midden weg kiezen :| lastig :? meestal word op kabels aan gegeven hoeveel weerstand ze hebben per meter en hoeveel stroom A en Spanning V ze aan kunnen tja :roll: de Technische school is bij mij ook weer 10 jaar geleden :mrgreen: :mrgreen: dus kan het ook helemaal mis hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Zoals je al leest is het niet makkelijk om de juiste kabels te vinden.

maar zoals mdsmits het zegt zijn er kabels waar de weerstand op staat.

Waar je vooral op moet letten is dat je zo weinig mogelijk overgangs weerstanden krijgt. Dus niet van radio naar draadje 1 en dan naar draadje 2 en dan naar de luidsprekers. Dit geeft te veel verlies op de kabel. Beter is het om van de radio direct naar de spekers te gaan als je nog geen versterker hebt.

Bij middel en hoge tonen is de kabeltechniek belangrijker dan de doorsnede. Wat dat betrefd heeft de verkoper in de winkel gelijk.
Er zijn namelijk van wege de frequentie's ook gedraaide en "zuivere" kabels te koop , hiervan zijn de aders verzilvert en is het koper zogenaamd OFC (oxygen free copper) zuurstof vrij koper.
Deze OFC kabels kunnen namelijk door de techniek(gedraaide aders) en het hoog waardige materiaal dunner zijn dan de gewone kabels.

Mocht het zo zijn dat de bas tegen valt kan het zijn dat de luidsprekers achter uit fase staan. Dit heeft tot gevolg dat je bijna geen bas hoort van de spekers. Verwissel van 1 van de luidsprekers de + en de - en hoor of het beter klinkt.

welke luidspreker kabel ?

doorsnee <2,5 mm fullrange (matig), sateliet (matig), subwoofer (ongeschikt).
doorsnee 2,5mm fullrange (goed), sateliet (matig), subwoofer (ongeschikt)
doorsnee 4mm fullrange (matig), sateliet (ongeschikt), subwoofer (goed)
gedraaide kabel fullrange (goed), sateliet (matig), subwoofer (matig)

deze gegevens heb ik uit een duits blad dus pin me er niet op vast.
Maar deze tabel geeft wel aan dat je voor elk systeem moet kijken welke kabel je gebruikt.

Meer info kun je vinden op:
http://www.aiv.de/
of beter de download pagina staat het in pdf formaat ook op "richtig verkabeln"
http://www.aiv.de/HTML/Produkte/Downloads.php

suc6
Laatst gewijzigd door peter3 op zo nov 09, 2003 1:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

peter3 schreef:deze gegevens heb ik uit een duits blad dus pin met er niet op vast.
Wat die Duitsers schrijven moet je idd maar met een korreltje zout nemen :lol: :P
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
ironman

Bericht door ironman »

Oke deze info ga ik nog ff 6 keer lezen en dan maar actie hahaha.
1 geluk hier heb ik echt geen kaas van gegeten, maar we komen er wel hahahaha.
Zoiezoiezo iedereen voor zo ver al bedankt voor de info!!
Plaats reactie