Pagina 1 van 1
Ventilator defect
Geplaatst: wo nov 22, 2006 7:01 pm
door Edgecrusher
Even een klein probleem.
(nee, dit gaat niet over het resistor-pack)
Als de auto koud is werkt de ventilator prima.
(behalve standje 1, maar dat zal wel 1 defecte weerstand zijn)
Maar als het koelvloeistof warm wordt en de kachel warme lucht begint te blazen gaat de ventilator zachter draaien en dan ook steeds zachter.
Zet ik de verwarming minder warm (50%) dan gaat de ventilator weer langzaam iets harder blazen.
Kan er in het verwarmingshuis iets door de warmte uitzetten/krom gaan staan en vervolgens ervoor zorgen dat de ventilator aanloopt?
Heb het interieurfilter er al even tussen weggehaald, maar zonder resultaat.
En is de ventilator eventueel makkelijk te vervangen?
Zie wel wat 'clips' zitten, maar weetniet wat er verder allemaal bij komt kijken.
Geplaatst: do nov 23, 2006 3:00 pm
door Edgecrusher
niemand ervaring met het demonteren van de ventilator?
Geplaatst: do nov 23, 2006 3:04 pm
door tummeke
Mwah.. Als je je dashboard kastje weghaald kun je er vrij makkelijk bij..
Maar je kunt em niet zomaar eruithalen voor zover ik me herinner.. Zit allemaal redelijk goed in elkaar geklemd... Als je mazzel hebt kun je em er tussenuit halen.. Maar dat moet op zich wel kunnen zou je denken..
Moet je ff werkplaatshandboekje raadplegen!
Geplaatst: do nov 23, 2006 3:10 pm
door hAz
Hello,
je kunt de ventilator uit elkaar halen. Demonteer dan eerst het aanjagerblok uit je auto.
Dan kun je vrij makkelijk alles uit elkaar halen, wijst zich bijna vanzelf.
Ik vermoed dat door de stijgende temperatuur een lagerbusje te strak om de as gaat zitten. Dus alle draaiende delen goed smeren (motorassen).
Wat het ook nog zou kunnen zijn: de koolborstels controleren en eventueel de rotor schoonmaken met een tandenborsteltje en wat alcohol of spiritus.
Als de ventilator vinnen ergens zouden aanlopen moet je dat wel kunnen horen.
hAz.
Geplaatst: do nov 23, 2006 3:12 pm
door hAz
Oh ja, valt me nog wat in: zit er niet ergens een obstructie in het warme kanaal? De radiator van de kachel misschien verstopt? Daar kun je een stuk moeilijker bij, die zit namelijk helemaal achter je middenconsole.
Geplaatst: do nov 23, 2006 7:33 pm
door Edgecrusher
Als ik de ventilator op 4 zet, verwarming maximaal en wanneer de motor nog koud is, blaast de ventilator prima.
Dus het kanaal en radiator zijn vrij.
Ook wordt hij gewoon warm.
Maar als hij warm is gaat hij zachter blazen.
(dus eerst doet alles goed, daarna wordt het minder)
Moet dus haast iets mechanisch zijn...
Geplaatst: do nov 23, 2006 10:28 pm
door Dutch
iff joe neet help kall mie
Geplaatst: wo jan 03, 2007 12:56 pm
door tutuur
mmmmm als je ffies logisch na denkt
als hij op koud staat hoeft de lucht niet door de verwarming heen dus heeft veel minder weerstand dan dat ie er wel door heen moet
probleem opgelost
niks aan te doen;)
mzzl
Geplaatst: wo jan 03, 2007 10:27 pm
door Edgecrusher
die logische redenatie gaat niet op...
Ik zet de verwarming op het warmst,
zet de ventilator op 4, start, ga rijden...
Dus gaat alles de gehele tijd dezelfde route.
Pas als de koelvloeistof warm wordt en de radiator warmte begint af te geven gaat de ventilator zachter draaien en een rammelend geluid produceren, en dus niet omdat ik de instellingen verander.
Maar heb er nu een andere ventilator in en het lijkt opgelost.
Tevens ook het resistorpack vervangen, want stand 1 deed het niet meer.
En de ventilator zelf kun je niet smeren of koolborstel vervangen o.i.d. aangezien het een helemaal dichte behuizing is.
(aangegoten of gelijmd, dus niet netjes uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten)