Pagina 1 van 2

Help!!! Mijn 114GTa is oververhit geraakt!

Geplaatst: vr nov 17, 2006 12:22 am
door Peetz
Een vraagje voor de kenners: mijn vriendin heeft de motor van haar 114 te heet gereden omdat de slang van de koelvloeiestof gesprongen was. Met veel stank en rook kwam ze thuis en ik heb geprobeerd de hitte uit het blok te krijgen door er wat emmers water overheen te kieperen. Nu denk ik dat de rubberen onderdelen (distri-riem?) zo goed als weg zijn en ik vreesch ook voor mijn koppakking. Ik kon bijvoorbeeld amper de motorkap op zetten omdat de standaard te heet was om vast te pakken.
Wat denken jullie, is de motor nog te redden..!? :cry: Waar moet ik allemaal aan denken als er gerepareerd moet gaan worden?

Morgen in ieder geval de garage maar eens bellen. Of heeft iemand misschien nog een blok liggen voor een 114GTa?

Geplaatst: vr nov 17, 2006 2:21 am
door Dutch
Kun je simpel achter komen, vul je systeem weer al(nadat je de slang vervangen hebt ;) ) en probeer de auto te starten. Blijft deze dan lopen controleer dan iig je koelvloeistofreservoir op olie.

Geplaatst: vr nov 17, 2006 2:41 am
door 118GTR
oei,

Proberen kan in iedergeval geen kwaad meer.

Denk niet dat je bang hoeft te wezen voor je distributie, maar ik ben wel bang dat je kop nu zo krom als een toeter is.

Heb je een 8v of een 16v GTa?

Geplaatst: vr nov 17, 2006 10:13 am
door Peetz
Daar ben ik ook bang voor, dat proberen geen kwaad meer kan ;) Het is trouwens een 8v GTa. Kan het niet zo zijn dat de distributieriem beschadigd is door de hitte van de poelie nadat de motor was uitgezet..? Ik neem aan dat de pakkingen zéker vervangen moeten worden..? Ik heb het blok nog niet in daglicht kunnen bekijken, dat komt vanmiddag na het werk.
Om alsvast op de zaken vooruit te lopen: wat kost me een nieuwe kop voor een 16 kleppert?

Geplaatst: vr nov 17, 2006 10:43 am
door zijnstra
misschien zit ik er helemaal naast, maar was het wel zo verstandig om er emmers water overheen te gooien?? krijg je dan niet een soort schrik reactie?? sorry ben maar een leek in dit soort dingen, maar vroeg het me toch af

Geplaatst: vr nov 17, 2006 11:51 am
door Peetz
Dat is inderdaad niet verstandig ;) en ik had dezelfde gedachte. Daarom heb ik eerst een tijd staan sprenkelen, daarna spetteren en in een tijd van 15 minuten geleidelijk steeds meer water over het blok gegooid. Ik kon het simpelweg niet aanzien hoe hij hing te smeulen en te stinken...

Geplaatst: vr nov 17, 2006 12:21 pm
door 118GTR
Je hoeft niet zo bang te zijn voor de riem, de poelie zet echt niet vreselijk uit. Dat ding is van staal, en zal bij 1000 graden misschien een paar mm grotere diameter hebben. En bij dat soort temperaturen, vliegt de boel allang in de fik.

Ik zou overgens de riem wel vervangen, het zou kunnen dat hij door de hitte is aangetast(minder soepel/barsten). En die riem kost iets van 30 euro en daarvoor zou ik het risico niet willen lopen.

Ik heb overgens alles want ik denk dat je eventueel nodig hebt. Blok, kop, koppakking, kopbouten, kopset, radiatorslangen, distributieriem, waterpomp, oliefilter enz.

Maar trek geen overhaaste conclusies. Gooi er eerst maar eens weer water in en probeer er achter te komen of er zoizo schade is. Wel MOET je je olie vervangen, die is 100% zeker verbrand en heeft vitale smeer eigenschappen verloren.

Geplaatst: vr nov 17, 2006 3:23 pm
door PeterG
Wees gerust, die blokken kunnen tegen een stootje. mijn metro heeft ooit een kapotte aandrijfriem voor de waterpomp gehad en liep ook verschrikkelijk heet. beste oplossing is wel om de motorkap open te zetten en de lucht de boel te laten koelen, maar zie eerst even na voor je te vlug tot bepaalde conclusies komt.

Geplaatst: za nov 18, 2006 5:13 pm
door Dutch
Heb je het wel over de K-serie ipv de A of A+???

Geplaatst: ma nov 20, 2006 6:11 pm
door Peetz
Zaterdag ben ik begonnen met de herstelwerkzaamheden. De eerste stap was om een nieuwe kachelslang op de kop te tikken. Dat ding zit op vier punten aan de motor gekoppeld en gaat dan door het schutbord de cabine in. Eigenlijk zijn het twee slangen, maar af fabriek zitten ze aan elkaar.
Allereerst maar naar de Rover dealer in Den Bosch geweest. Na heeeel lang zoeken in het systeem :| bleek een nieuwe slang alleen al 150,- te kosten. Dat is 13,6% van de aanschafwaarde van de auto. (dat zegt misschien ook iets over de auto in z'n geheel) :P Ik zei dus dat ik in dat geval even verder ging zoeken omdat ik dacht dat dat wel goedkoper kon, ik blijf tenslotte hollander. "Dat zal je niet gaan lukken" kreeg ik te horen. Reden genoeg om er direct werk van te maken. Ik dus naar Van Noort, daar was ik trouwens nog nooit eerder geweest. Uit een hele grote bak toverde Richard een mooie tweedehands slang tevoorschijn: kosten 15,-.
Anyway, het vervangen van deze slang mocht niet baten en na het vullen van de koelvloeistoftank stroomde het aan een andere kant onder de auto uit. Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, maar ik MOEST het gewoon eerst zelf proberen. Nu staat m'n 114 dus bij Van Noort op de dam te wachten op een flinke beurt.
BEdankt voor jullie reacties in ieder geval ;)

Geplaatst: ma nov 20, 2006 6:35 pm
door 118GTR
Hmm, ben je nu echt verbaast dat je daadwerkelijk een slang gevonden hebt? Ik had je toch gewoon al vertelt dat ik ook gewoon dat soort dingen heb liggen? Alles van de Rover 100, behalve sommige specifieke delen(diesel of cabrio bijvoorbeeld)

Geplaatst: ma nov 20, 2006 7:25 pm
door Peetz
Niet verbaasd, wel blij 8) . Maar dat komt doordat ze bij de garage gezegd hadden dat zo'n ding moeilijk te krijgen is. Die ik er nu op heb zitten is wel licht geimproviseerd omdat de aansluitingen op het schutbord miste. Dit heb ik opgelost door er stukjes koperleiding tussen te zetten. Als je er nog een hebt liggen die nog helemaal gaaf is, dan hoor ik het graag!

Geplaatst: wo nov 22, 2006 1:32 pm
door 118GTR
8) Ik heb altijd precies dezelfde problemen met die slangen. Ze kunnen gewoon niet meer normaal van die geoxideerde koperen radiateur slangpilaren af.

Vrij duidelijk dat je kop vrij krom is als het water er zo hard weer uit stroomt.

Laat maar eens horen wat van Noort er allemaal al moet gaan doen.

Geplaatst: do nov 23, 2006 2:13 pm
door PeterG
Dutch Vitesse schreef:Heb je het wel over de K-serie ipv de A of A+???
Neen, de mijne is een A serie

Geplaatst: do nov 23, 2006 3:14 pm
door tummeke
Zoveel mogelijk de garage proberen te mijden natuurlijk :)

Als je er in Nederland niet goedkoop aan kan komen, evt via V Noort, dan kan het altijd nog via Engeland..

En dat is altijd nog goedkoper dan een nieuw onderdelen via de dealer aanschaffen met een onredelijk hoge prijs!

Geplaatst: za dec 02, 2006 8:35 pm
door ikdiederik
Is er inmiddels al nieuws over de al dan niet kromme kop???