Zijn er meer mensen met een mini op dit forum?

111 114 Metro Mini
Mini Power

Bericht door Mini Power »

Die openingen staan in verbinding met de ruimte boven de zuiger...

Gefilterde lucht is beter, maar of dat veel uitmaakt...
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Op het miniforum zeggen ze van wel, heeft namelijk te maken met hoeveel lucht er aangezogen wordt. Dus dat zou betekenen dat als er meer lucht aangezogen wordt de naald ook ver naar boven kan.
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

He minipower, ik heb nog eens even wat opgezocht op internet maar de HIF44 is prima in staat om vermogen te leveren op een 1000cctje hoor. Power band begint bij 42pk en eindicht ergens in de buurt van de 120pk. En aangezien die van mij 51,5 Pk heeft, mag je ervan uitgaan dat het mengsel ongeveer hetzelfde is als een 1300 met 51,5 pk. Dus dat zou heel goed mogelijk zijn aangezien er ook 1300cctjes zijn die 50pk aan boord hebben. Mijn naald zal tegen die tijd alleen wel iets rijker worden aangezien ik dan ook een ander aanzuigsysteem heb. Hoop op 55 pk, maar dat zien we wel als we weer eens bij speedcentre langsgaan. het enige waar ik bang voor ben is dat mijn inlaatkanaal nu niet helemaal goed meer is. De carb gaat wel passen aangezien de aansluitflens 4kant is. Maar ik weet niet zeker of ie uitsluitend voor een HS4/HIF38 bedoelt is, m.b.t. de grote van het gat aan de kant van het inlaatspruitstuk. De set was namelijk overkocht van iemand anders (wel nieuw) , maar ik weet dus niet wat voor inlaatspruitstuk het is die ik nu gebruik. Alleen dat het van minispares is, en dat de poorten die aan de kant van het blok zitten geschikt zijn tot 1380. Maar ja, daar kom ik vanzelf wel achter als ik de carb erop ga zetten. dan meet ik wel eerst de diameters op van het spruitstuk en van de carb.
Mini Power

Bericht door Mini Power »

Het zou dus moeten gaan dan...

Denk je dat je inlaatspruitstuk voor een hif44 is dan? Dat zou goed mogenlijk kunnen zijn...

Heb je al een luchtinlaat gemaakt voor op je carb te schroeven?
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Nee nog niet, ben ik nog volop mee bezig. het materiaal wordt in ieder geval Rvs. Dit omdat het heel goed isoleerd. Het luchtfilter van Sparco is besteld en is volgende week binnen. Dan ga ik beginnen met de airchamber of box. Als dat af is maar eens een pijp gaan halen en een flens maken voor aan de carb kant. Denk dat ik daarvoor het oude luchtfilter hulpstukje ga gebruiken met wat aanpassingen. Verder is het nog ff afwachten. Ga het misschien wel een kleurtje geven maar denk dat ik het gewoon blank lak. Hou namelijk wel van Rvs. Maar tegen de tijd dat het erop komt is het of alweer hartje winter of het zelfs al geweest. Subframe krijgt namelijk toch eerst ff voorrrang.
Mini Power

Bericht door Mini Power »

Ik wil ook zo'n flens... Misschien ook wel zelf maken, maar als jij dat ook doet... ;)

Ik wil een ram-pipe maken, dus heb die dan ook nodig. flens wil ik los van de pipe en verbinden met dikke slang. Isoleerd ook de warmte...
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Jawel, maar lang niet zo goed. Het enige probleem van Rvs is dat het nogal hard is, en alles behalve flexibel. dus het is nogal moeilijk in vorm te krijgen. Maar het isoleerd een stuk beter als rubber. Voel voor de grap maar eens aan je waterslang die uit je blok komt na net een stukje gecrosst te hebben. Dan snap je gelijk wat ik bedoel. (heb dat trouwens wel eens over mij heen gekregen maar das een ander verhaal). En met zo'n ram pijp ben je er nog niet. heb je namelijk wel eens aan turbulentie gedacht?
Mini Power

Bericht door Mini Power »

Omdat je RVS moeilijk kunt buigen is het handig om maar een stukje rubber er tussen te zetten. Tussen de flens en buis... Je carb geeft ook warmte af... Rubber isoleert daarmee ook de trillingen die ontstaan.

Weinig gedacht aan turbulentie. Als een ram-pipe slecht is zou niemand het hebben. Je ziet het alleen niet veel... ;)
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Wat bedoel je et een rampipe precies? Toch niet zo eentje die ze verkopen bij minispares zonder luchtfilter of wel? Dat is namelijk echt dodelijk spul voor de mini. geeft dan binnen 5000 Km de geest. Maar turbulentie vreet juist vermogen. Zo'n beetje alle kits die hier in nederland te koop zijn voor auto's (Vooral voor nieuwere modellen, zoals bijvoorbeeld de 57i kit van K&N ) hebben erg veel last van turbulentie. Alleen weet niemand het. En omdat er ook niks niks beters te koop is valt het ook niet op. Daarom begin ik er zelf maar aan. Maar jij maakt dan zeker die bijzen vast aan je auto, of niet? Ik ga het namelijk aan de motor bevestigen. Hierdoor worden de rubber stukken overbodig en krijg je dus meer rendement. het enige deel wat flexibel wordt is de pakking die ertussen komt te zitten. En das minimaal. Maar zelfs dat heeft ie eigenlijk niet nodig aangezien alles gewoon op zijn plek blijft omdat het aan de motor vastzit. Het enige wat er gebeurt is dat als je gasgeeft de arbox meebeweegd, maar daar heb ik al rekening mee gehouden. En wat dat buigen betreft, het is wel te doen, alleen is het wt moeilijker. Bovendien is 2 milimeter nog goed te buigen en das eigenlijk al vee ste dik. Zelfs mijn uitlaatpijp van RVS is maar 1,5 mm dik en die kan ik na een minuut na keihard te hebben gereden alweer vastpakken. Dus ga voor 1 milimeter dikte. dat moet bij lange na genoeg zijn. Buis wordt 1,5mm dik aangezien die in een warmer deel van de auto terechtkomt.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

RVS isoleert beter als rubber?

das echt niet zo hoor, RVS is voor een metaal idd wel een slechte warmtegeleider, maar in vergelijking met rubber is het een super-geleider.

pak maar eens een uitlaatvast dan begrijp je wat ik bedoel.

maar beide voorbeelden(mijn uitlaat en jou koelslang) zijn niet correct. Als een voorwerk constant verwarmt word(uitlaatgassen/koelwater) bijvoorbeeld dan wordt de temperatuur uiteindelijk gelijk aan wat het ook is dat hem aan het verwarmen is.

het isolerende effect van een matariaal is hoe goed het materiaal is in het transporteren van de warmtekant van het materiaal naar de koele kant.

Maar ook van belang is hoe goed het matariaal is in het opnemen/afstaan van warmte.(das echt een andere eigenschap, maar wel vaak gerelateerd)

alle metalen zijn goed tot zeer goed in het opnemen, verplaatsen, en afstaan van warmte. (daarom maken we er ook radiateuren van).

Maar omdat er gewoon veel lucht doorheen gaat stromen, terwijl het contact oppervlak erg klein is(en bovendien de aanvoerpijp ook zelf niet al te veel verwarmt door de motor/radiateur) warmt de lucht zoizo weinig op. Ook al zou je een Zilveren(op wat exotische matarialen na is dit de beste warmtegeleider) buis gebruiken, dan nog word de lucht maar een fractie warmer.

En dus gaan mensen vaak voor wat er mooi is, en RVS of Chroom is daardoor erg populair.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Ik ben voor RVS geegaan omdat het heel goed is in het buitenhouden van warmte en dus ook koele lucht. het isoleerd gewoon beter. RVS geleid warmte alleen heel erg slecht. Dat houdt dus in dat als iets warm is in de buis, dit ook warm blijft, maar is iets koel dan is het ook heel lang koel. Dat leek mij wel een goede oplossing aangezien ik koude lucht aantrek van voor af bij mij gril. en die vervolgens door de buis heen naar de carb toe leidt. Dus de warmte blijft technisch gezien aan de buitenkant, omdat RVS warmte vrij slecht geleid en de koude lucht aan de binnenkant om dezelde rede.
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Helemaal ultiem schijnen toch Platina en Iridium te zijn? Maar das dan ook ultiem voor je portomonee. Kijk maar wat bougies kosten van dat spul. Laat staan dat je een buis nodig hebt van een meter.....
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik zeg juist dat je zilver NIET wil hebben, omdat het zo goed geleid. Maar ultiem is voor zover ik weet CuSil.(1 of ander mengsel)

Zilver = 429
Iridium = 147
Platinum = 71.6

Koper is een erg betaalbare goede geleider:

Koper = 401

Alles in Watt per vierkante meter per kelvin @ 300 Graden kelvin

RVS(321) = 14.6
RVS(410) = 24
Rubber = 0.2
Staal = 67
Aluminium= 216.5

Probleem is een beetje dat zowel RVS als Rubber in allerlei compounds bestaan, maar dit geeft wel aan hoe de verhouding ongeveer ligt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Bij mij is het RVS 304 dacht ik. Komt van de luchtvaard af.
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Maar het zou ook 403 kunnen zijn. weet het namelijk niet meer precies.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Van 304 is het 16.3
En van 403 is het 25.

In beide gevallen inferieur aan rubber.

al overtuigd? :roll:
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie