Winterbanden welke en waar halen?
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
Winterbanden heeft absoluut zin.
En inderdaad, met een nieuwe zomerband heb je meer grip dan met een slechte winterband. Maar goed, je moet natuurlijk wel zelf zorgen dat je goede banden onder de auto hebt, dat rubber is het enige contact met het wegdek is, zorg dus voor een goede zomer- en een goede winterband. En bereid je goed voor, de kwaliteit van winterbanden is nogal divers.
Sterker nog, er zijn winterbanden die je helemaal niet wilt hebben in de winter, check maar eens ANWB lijsten, er zijn genoeg winterbanden die met sneeuw of regen barslecht presteren. Die moet je dus gewoon niet willen.
De stelling van Rik is helemaal juist.
In de winter pak je een smallere winterband, 235 winterbanden heeft wel wat zin, maar er is eigenlijk gewoon te veel oppervlak. En hoe meer oppervlak hoe meer "glij-kansen". Dus in de winter naar 205 of liever 195 is het meest ideaal. En voor de prijs gewoon een 15 inch set is natuurlijk voldoende.
Overigens zullen bandenhandelaren graag Vredestein aanbieden, omdat ze hierop heel veel marge hebben (tot wel 70% !!), maar dit zijn niet per definitie de beste. Zo heeft Semperit (jep, een budgetmerk) een hele goede band, die net zo goed presteert als een Vredestein, maar wel een stuk goedkoper is per band.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Dunlop winterbanden, maar dat blijft natuurlijk ieder zijn eigen keus. En mijn mening; blijf van het huismerk van Profile af (Interstate), want dat is een garantie voor glijpartijen, zowel zomer- als winterband. En ja, ik spreek uit ervaring....
En inderdaad, met een nieuwe zomerband heb je meer grip dan met een slechte winterband. Maar goed, je moet natuurlijk wel zelf zorgen dat je goede banden onder de auto hebt, dat rubber is het enige contact met het wegdek is, zorg dus voor een goede zomer- en een goede winterband. En bereid je goed voor, de kwaliteit van winterbanden is nogal divers.
Sterker nog, er zijn winterbanden die je helemaal niet wilt hebben in de winter, check maar eens ANWB lijsten, er zijn genoeg winterbanden die met sneeuw of regen barslecht presteren. Die moet je dus gewoon niet willen.
De stelling van Rik is helemaal juist.
In de winter pak je een smallere winterband, 235 winterbanden heeft wel wat zin, maar er is eigenlijk gewoon te veel oppervlak. En hoe meer oppervlak hoe meer "glij-kansen". Dus in de winter naar 205 of liever 195 is het meest ideaal. En voor de prijs gewoon een 15 inch set is natuurlijk voldoende.
Overigens zullen bandenhandelaren graag Vredestein aanbieden, omdat ze hierop heel veel marge hebben (tot wel 70% !!), maar dit zijn niet per definitie de beste. Zo heeft Semperit (jep, een budgetmerk) een hele goede band, die net zo goed presteert als een Vredestein, maar wel een stuk goedkoper is per band.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Dunlop winterbanden, maar dat blijft natuurlijk ieder zijn eigen keus. En mijn mening; blijf van het huismerk van Profile af (Interstate), want dat is een garantie voor glijpartijen, zowel zomer- als winterband. En ja, ik spreek uit ervaring....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
ja maar het leuke is van die lijsten ze gebruiken meestal maar één auto en één bepaalde banden maat waar door bij bepaalde test de band heel goed is en bij een andere weer een matige band isarjan_m schreef:
Vredestein 70 % Marge mag ik vragen hoe jij daar bij komtarjan_m schreef: Overigens zullen bandenhandelaren graag Vredestein aanbieden, omdat ze hierop heel veel marge hebben (tot wel 70% !!), maar dit zijn niet per definitie de beste. Zo heeft Semperit (jep, een budgetmerk) een hele goede band, die net zo goed presteert als een Vredestein, maar wel een stuk goedkoper is per band.
.

maar de band waar wij het meest over tevreden zijn de goodyear ultragrip 7+ we horen niks anders dan goed over deze banden
en voor de gene de goede goedkope zomer banden wil hebben ga voor arrowspeeds we rijden er allemaal op en we vinden het zeer goede banden voor dat geld want het gaat lang niet altijd op hoe meer je betaald hoe meer je krijgt bij een band en vergeet ook niet elke auto is anders en elke persoon heeft een eigen mening over een band de één vind het een top band een ander een k*t band
Our evaluation used 2008 BMW E92 328i coupes representing rear-wheel drive vehicles equipped with new, full tread depth 205/55R16-sized tires mounted on 16x7.5" wheels.Rik schreef: Maar eh, die testen op de ijsbaan, is daarbij vrij gegeven welke banden maat voor- en na- gebruikt zijn? Wat voor data is er vrijgegeven bijvoorbeeld?
*edit: ik zie net dat je die plaatjes nog bijgevoegd heb. Nou, die zeggen natuurlijk ook netzo veel als het weerbericht.
What We Learned on the Ice
Acceleration
We began by comparing how long it took the test cars to cover the final 60-foot distance to the center of the ice rink as they accelerated for a dead stop. The summer tires relied heavily on the car's traction control to begin their trip and took about 7.4 seconds to cover the 60 feet. The all-season tires relied less on the traction control to initiate their trip down the ice, but still took about 6.5 seconds to complete it. The studless winter / snow tires relied less on traction control and more on their ability to grip the ice. They took only about 4.5 seconds to complete their run.
Braking
We evaluated stopping traction by measuring how many feet it took to come to a complete stop from 10 mph. The limited ice traction of the summer tires caused the car's Antilock Braking System (ABS) to work overtime and they took about 47' to stop. While the all-season tires relied less on the car's ABS to control lockup, it took them about 39' 10" to stop the vehicle. The studless winter / snow tires provided the most grip on the ice, taking only about 21' 2" to stop.
Cornering
Our final test was cornering. We compared the cars' ability to turn a 90-degree corner marked by traffic cones at a little over 10 miles per hour. The car equipped with summer tires lost traction shortly after initiating the corner and ran wide at the exit, hitting several of the cones that represented the curb. Even the car's Dynamic Stability Control couldn't restrain the vehicle when its tires lost grip. The car equipped with all-season tires did a better job of initiating the corner but still lost traction and ran wide at the exit, again hitting several of the cones. And finally, the car equipped with studless winter / snow tires offered enough grip to complete the corner without hitting any of the cones.
Conclusion
When winter's cold, slush, snow and ice arrives, drivers often need tires that provide their best traction when the road conditions are at their worst. We expected the summer tires to finish in last place on the ice, but we included them in the test because we are all too frequently surprised to read consumer reviews criticizing their summer tire's traction in snow and on ice (summer tires aren't designed to be driven in snow and on ice). The results also reflect the compromises all-season tires have to accept to provide year-round capabilities. In the end, only today's high-tech studless winter / snow tires have proven to consistently blend good noise comfort along with traction in snow and on ice.
Product Details
Bridgestone Blizzak WS60 (Studless Ice and Snow): The Blizzak WS60 is Bridgestone's Studless Ice and Snow winter / snow tire developed for the drivers of coupes, sedans, minivans and crossover vehicles looking for traction on winter's slushy, snow-covered and icy roads. The Blizzak WS60 represents the third generation of Bridgestone WinterBiter tires designed to deliver wintertime traction and control that inspires driver confidence by getting the most out of the vehicle's potential.
Bridgestone Turanza EL400-02 and Turanza EL400 w/UNI-T (Standard Touring All-Season): The Turanza EL400-02 and Turanza EL400 w/UNI-T are Standard Touring All-Season tires developed to meet the Original Equipment and replacement tire needs of drivers for their sporty coupes, sedans and vans. Turanza EL400 tires are designed to provide a luxury appearance, long wear and responsive handling along with dry, wet and year-round traction, even in light snow.
Bridgestone Potenza RE050A Pole Position with UNI-T Technology (Max Performance Summer): The Potenza RE050A Pole Position with UNI-T Technology was developed for sports car, sports coupe and sport sedan drivers. The Potenza RE050A Pole Position is designed to provide exceptional dry and wet road traction along with more responsive handling than the Potenza RE050A. Like all summer tires, it is not intended to be driven in near-freezing temperatures, through snow or on ice.
Dus als je 's zomers op "Bridgestone Potenza RE050A Pole Position with UNI-T Technology" rijdt ben je 's winters beter uit met "Bridgestone Blizzak WS60 (Studless Ice and Snow)". Super nuttige info, want dat betekend automatisch dat als ik 's zomers op Pirelli P Zero Nero's rijd ik 's winters veel beter uit ben met Pirelli W210 Sottozero?
Een goed vergelijk van winterbanden en 'gewone' banden gaat niet om een merk. Dan zou je gewoon allemachtig veel winterbanden in alle soorten moeten nemen en allemachtig veel zomerbanden of all-season banden in alles soorten moeten nemen. En alles met elkaar moeten vergelijken. Tenzij je Potenza's hebt, dan weet je namelijk direct wat je moet hebben.
Ik begrijp je punt wel hoor, daar niet van. Maar niet alles wat op het internet staat is direct goede en betrouwbare informatie. Natuurlijk heeft een winterband in zekere zin nut. Feit. Vraag is of het elkaar waard is. En inderdaad, als je Bridgestone met Bridgestone gaat vergelijken, dan zal er wel degelijk een verschil in zitten.
Sterker nog, als je twee verschillende zomerbanden van Bridgestone gaat vergelijken met elkaar, eventueel op het ijs, is de een ook beter dan de ander. Is de beste dan automatisch een winterband?
Ik heb me niet verdiept in óf er zo'n test is, maar als die er is ben ik erg nieuwsgierig naar hoe die eruit zou zien. Het zou namelijk ontzettend veel meten en vergelijken zijn. Daarnaast kost het ontzettend veel geld om zoiets te doen.
Een goed vergelijk van winterbanden en 'gewone' banden gaat niet om een merk. Dan zou je gewoon allemachtig veel winterbanden in alle soorten moeten nemen en allemachtig veel zomerbanden of all-season banden in alles soorten moeten nemen. En alles met elkaar moeten vergelijken. Tenzij je Potenza's hebt, dan weet je namelijk direct wat je moet hebben.

Ik begrijp je punt wel hoor, daar niet van. Maar niet alles wat op het internet staat is direct goede en betrouwbare informatie. Natuurlijk heeft een winterband in zekere zin nut. Feit. Vraag is of het elkaar waard is. En inderdaad, als je Bridgestone met Bridgestone gaat vergelijken, dan zal er wel degelijk een verschil in zitten.
Sterker nog, als je twee verschillende zomerbanden van Bridgestone gaat vergelijken met elkaar, eventueel op het ijs, is de een ook beter dan de ander. Is de beste dan automatisch een winterband?
Ik heb me niet verdiept in óf er zo'n test is, maar als die er is ben ik erg nieuwsgierig naar hoe die eruit zou zien. Het zou namelijk ontzettend veel meten en vergelijken zijn. Daarnaast kost het ontzettend veel geld om zoiets te doen.

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
ehm, ja...
bijna elke fabrikant heeft wel een zomerband en een winterband, waarbij de 1 in de zomer en de ander in de winter beter presteert.
Dus van elke goede zomerband is er dus een winterband bij te vinden die beter presteert in de winter.
Een beetje een open deur, maar geeft wel de essentie weer dat een gelijkwaardige winterband beter presteert in de winter dan een zomerband.
En daar ging het toch om?
Niet om een goede zomerband met een slechte winterband te vergelijken.
Zelf rijd ik:
Zomer: Michelin Pilot Sport 225/45/17, winter: Vredestein Wintrac Extreme 205/50/17;
Zomer: Bridgestone Turanza 205/55/16, winter: Semperit Speedgrip 195/65/15;
En in beide gevallen heb ik genoeg voordeel van de winterbanden.
(wel ben ik positiever over de Vredestein dan de Semperit, maar is ook appels met peren vergelijken)
bijna elke fabrikant heeft wel een zomerband en een winterband, waarbij de 1 in de zomer en de ander in de winter beter presteert.
Dus van elke goede zomerband is er dus een winterband bij te vinden die beter presteert in de winter.
Een beetje een open deur, maar geeft wel de essentie weer dat een gelijkwaardige winterband beter presteert in de winter dan een zomerband.
En daar ging het toch om?
Niet om een goede zomerband met een slechte winterband te vergelijken.
Zelf rijd ik:
Zomer: Michelin Pilot Sport 225/45/17, winter: Vredestein Wintrac Extreme 205/50/17;
Zomer: Bridgestone Turanza 205/55/16, winter: Semperit Speedgrip 195/65/15;
En in beide gevallen heb ik genoeg voordeel van de winterbanden.
(wel ben ik positiever over de Vredestein dan de Semperit, maar is ook appels met peren vergelijken)
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
Kan je garanderen van wel, heb ik het verleden een zaak gehad in banden en velgen (Wheels Online Weert) en er dus persoonlijk mee te maken gehad. Heeft niets met groot inkopen te maken, maar wel met waar inkopen...jwr55 schreef: Vredestein 70 % Marge mag ik vragen hoe jij daar bij komt(bron vermelding) kan je garanderen dat er niet zoveel marge op zit op banden zelf niet als je heel groot in koopt zoals kwik-fit doet en de band verkopen we maar heel weinig
Overigens is Arrows idd zo slecht niet (afhankelijk van type), net zoals Viking zomerbanden ook erg goed zijn.
My MG-Rover history:
mag ik vragen wanneer het verleden was want dat kan nog al een verschil uit makenarjan_m schreef: Kan je garanderen van wel, heb ik het verleden een zaak gehad in banden en velgen (Wheels Online Weert) en er dus persoonlijk mee te maken gehad. Heeft niets met groot inkopen te maken, maar wel met waar inkopen...
Overigens is Arrows idd zo slecht niet (afhankelijk van type), net zoals Viking zomerbanden ook erg goed zijn.

ik bedoel de arrowspeeds N1000
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
Ik ben twee jaar geleden mee gestopt en de BV verkocht. Evengoed nog regelmatig contacten in de bandenhandel. Vooral de groothandels zijn en blijven boefjes..... Sommige zijn nette boefjes, maar evengoed boefjes.... 

My MG-Rover history:
@Edgecrusher: dat was bedoeld met een sarcastische ondertoon, maar dat maakt niet uit. Overigens wéét ik het verschil tussen Yoko Parada's en de Vredestein Wintracs in een en dezelfde maat op de Coupé. Schiet mij maar lek, maar die Vredesteins waren netzo ruk als die Parada's op de sneeuw. Slechtst besteede 400 euries ooit in die zin. Ik had ze echter om de andere velgen te beschermen tegen pekel...
Zelf maak je echter wel een essentiële fout overigens die ik al eerder aangaf: wijt jij je goede rij-eigenschappen aan het feit dat je winterbanden hebt, of dat je op 2cm minder vlees staat.
Of beide?
Anders gezegd, zou je op Pilot Sports in maatje 205/50R17 niet ook een voordeel behalen? Wellicht wel bijna hetzelfde voordeel?
Zelf maak je echter wel een essentiële fout overigens die ik al eerder aangaf: wijt jij je goede rij-eigenschappen aan het feit dat je winterbanden hebt, of dat je op 2cm minder vlees staat.

Anders gezegd, zou je op Pilot Sports in maatje 205/50R17 niet ook een voordeel behalen? Wellicht wel bijna hetzelfde voordeel?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Ben super tevreden over de Wintracs, echt mega veel grip in de sneeuw.
En een erg goede respons en weggedrag.
Je bent de eerste waarvan ik hoor die niet tevereden is over de wintrac extreme.
Kan zijn dat ze onder de ene auto beter voldoen dan onder een andere.
Uiteraard snap ik dat de 2cm ook helpt maar ik weet 100% zeker dat de pilot sports in 205 het veel minder doen in de sneeuw.
En een erg goede respons en weggedrag.
Je bent de eerste waarvan ik hoor die niet tevereden is over de wintrac extreme.
Kan zijn dat ze onder de ene auto beter voldoen dan onder een andere.
Uiteraard snap ik dat de 2cm ook helpt maar ik weet 100% zeker dat de pilot sports in 205 het veel minder doen in de sneeuw.
OMGjwr55 schreef: maar geen kwik-fit is het zelfde

Mijn ervaringen zijn niet misselijk als je ze hoort en je werkt daar ga je je diep schamen

Maar Euromaster is ook al eens een halve dag bezig geweest om de schade die zij veroorzaakt hadden op te lossen. dus ook hun kunnen er wat van.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- Gert-Jan
- MG-R Fanatic
- Contacteer:
Mijn ervaring met Euromaster is ook niet echt positief.
Bij mij hebben ze vorig jaar diverse draadeinden op spoorverbreders vernield. Da's leuk als je er pas achter komt als je je wielen van je auto (in dit geval van een GV) hebt gehaald & ze later weer terug wilt zetten
Ik vond het al zo vreemd dat er zoveel kopervet bij die wielmoeren was gebruikt

Bij mij hebben ze vorig jaar diverse draadeinden op spoorverbreders vernield. Da's leuk als je er pas achter komt als je je wielen van je auto (in dit geval van een GV) hebt gehaald & ze later weer terug wilt zetten

Ik vond het al zo vreemd dat er zoveel kopervet bij die wielmoeren was gebruikt

Rover 75 Sterling - 2.0V6 - Pewter Grey - 2000
Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998

Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998

-
- Moderator
- Contacteer:
Nieuwjaarsbanden ...... 
Oh en wat betreft kwikfit ... die in hoogvliet krijgt het voor elkaar, bij het plaatsen van een trekhaak, een gat in je bumper te boren op een zichtbare plek waar helemaal geen boormachine in de buurt had moeten komen.
Maar wat betreft banden hou ik het bij "De Sprint" in Brielle (gasten zijn waus maar wel goed) en de euromaster in oostvoorne is ook wel aardig maar een beetje (te)duur vind ik.
Beste banden voor een beste prijs heb ik zéker twee jaar terug 2ehands gekocht heb van iemand nét boven Antwerpen .. en dat zijn de BFG's die ik nu nóg heb! ik wil nieuwe kopen (225-70-16 AT/KO ipv de 215-70-16 AT) maar die krengen willen maar niet slijten

Oh en wat betreft kwikfit ... die in hoogvliet krijgt het voor elkaar, bij het plaatsen van een trekhaak, een gat in je bumper te boren op een zichtbare plek waar helemaal geen boormachine in de buurt had moeten komen.
Maar wat betreft banden hou ik het bij "De Sprint" in Brielle (gasten zijn waus maar wel goed) en de euromaster in oostvoorne is ook wel aardig maar een beetje (te)duur vind ik.
Beste banden voor een beste prijs heb ik zéker twee jaar terug 2ehands gekocht heb van iemand nét boven Antwerpen .. en dat zijn de BFG's die ik nu nóg heb! ik wil nieuwe kopen (225-70-16 AT/KO ipv de 215-70-16 AT) maar die krengen willen maar niet slijten

You can go fast ... but I can go anywhere.