Winterbanden welke en waar halen?
-
Edgecrusher
-
jwr55
een tip als je wilt weten of winterbanden help doe een slip cursus die gericht is op banden keuze dan meer je verschil het duidelijkst 
daar heb je gelijk in maar het gaat er juist om om die 20% zuurstof er uit te halen want dat kan door het rubber zelf ontsnappen maar stikstof is dikker en dat kan niet door de rubber zelf heen waar door de band gemiddeld 2x langer op spanning blijft
maar omdat veel mensen banden hebben met beschadigingen en veel haar scheuren in de band hebben dan heet het niet veel nut meer ik werk zelf bij de kwik-fit en krijg zelf de vragen wat is het nut van stikstof
en natuurlijk de vraag heeft winterbanden wel nut (mijn menig) ja zeker
arjen schreef: Nog zo'n placebo verhaaltje:
Een paar jaar geleden moest iedereen stikstof in de banden. Iedereen die dit erin kreeg was ervan overtuigd dat het hielp. Ze merkten echt een gigantisch verschil in het leeglopen van de banden.
Ook veel garagebedrijven hebben allemachtig dure apparatuur aangeschaft om de banden te kunnen vullen met stikstof.
De meesten zijn er nu achter dat ze niets meer dan 'gebakken' lucht en groene ventieldopjes verkopen. Ze hadden er eerder niet bij stilgestaan dat er 80% stikstof in de lucht zit en dat dit zelfs nagenoeg 100% is nadat de band eenmaal is bijgevuld.
daar heb je gelijk in maar het gaat er juist om om die 20% zuurstof er uit te halen want dat kan door het rubber zelf ontsnappen maar stikstof is dikker en dat kan niet door de rubber zelf heen waar door de band gemiddeld 2x langer op spanning blijft
maar omdat veel mensen banden hebben met beschadigingen en veel haar scheuren in de band hebben dan heet het niet veel nut meer ik werk zelf bij de kwik-fit en krijg zelf de vragen wat is het nut van stikstof
en natuurlijk de vraag heeft winterbanden wel nut (mijn menig) ja zeker
Oke dan ga ik nu mijn mening maar eens geven aan dit topic
winterbanden is leuk en aardig maar helpen alleen maar als er sneeuw ligt
als de weg glad is door ijzel helpen winterbanden ook niet omdat deze evenveel grip hebben dan de zomer en all season banden.
e je kan er wel winterbanden om doen maar als je niet met beleid gaat rijden helpen je winterbanden alsnog niet omdat je dan overmoedig wordt met rijden.
het positieve punt aan winterbanden is dat ze niet zo stug ziijn als de zomerbanden in de winter
winterbanden is leuk en aardig maar helpen alleen maar als er sneeuw ligt
als de weg glad is door ijzel helpen winterbanden ook niet omdat deze evenveel grip hebben dan de zomer en all season banden.
e je kan er wel winterbanden om doen maar als je niet met beleid gaat rijden helpen je winterbanden alsnog niet omdat je dan overmoedig wordt met rijden.
het positieve punt aan winterbanden is dat ze niet zo stug ziijn als de zomerbanden in de winter
Greets mgron
Driving à FIAT Punto Evoluzione 2 van 2012
Met een verbruik van 1 op 23
Driving à FIAT Punto Evoluzione 2 van 2012
Met een verbruik van 1 op 23
-
jwr55
Andere banden in de winter zijn top, ik ben er voorstander van. Echter, waar ik fel op tegen ben is dat men niet nadenkt over hoe een (winter)band werkt en dus gewoon 235'ers Snowtracs onder een Audi A3'tje proppen zoals de kwik-fit'rambo's dat doen bij de leasebak van een vriend van mij. Ik heb geen verschil gemerkt, z'n oprit komt 'ie nog steeds niet op en hij blijft nog steeds steken op de meest onbenullige plekjes.
Onder de Land Rover liggen ook winterbanden. Nou jah, eigenlijk gewoon 4x4 banden, maar het is de winterset. Waarom? Omdat 'ie in de zomer op 255/65R16 staat en 'ie op 205/65R16 het veel beter doet in de sneeuw. Op zich geen prioriteit gezien de vierwielaandrijving en het gewicht wat toch wel door de sneeuw/ijsvlakte zakt, maar een gegeven paard mag je nooit in de bek kijken.
Doordat je de oppervlakte druk vergroot versterk je de positieve effecten van een winterband. Moraal van mijn verhaal, als je winterbanden neemt, probeer dan een smallere band te nemen. Aan de andere kant zit het forum ramvol met ervaringsdeskundigen en criticasters, dus wat dat aangaat een zinloos verhaal.
Overigens is de compound van winterbanden in Europa zijn bewezen als niet heel erg verschillend van de zomer-compound. Het profiel daarentegen wel, daar zitten meer haarlijnen in waardoor je band sneller warm wordt.
Tot slot: een goede zomerband heeft meer grip in sneeuw dan een slechte met het predikaat winterband. Dat garandeer ik je.
Heeft iedereen overigens zijn zomerbanden al vernieuwd? Aangezien de marketingmannen RAI het inmiddels zo goed gedaan hebben dat de winterbandenvoorraden op zijn hebben de fabrieken hun productielijnen omgebouwd waar ze normaliter zomerbanden maken. Ofwel, komende zomer zijn we wat short on tyres zeg maar.
Onder de Land Rover liggen ook winterbanden. Nou jah, eigenlijk gewoon 4x4 banden, maar het is de winterset. Waarom? Omdat 'ie in de zomer op 255/65R16 staat en 'ie op 205/65R16 het veel beter doet in de sneeuw. Op zich geen prioriteit gezien de vierwielaandrijving en het gewicht wat toch wel door de sneeuw/ijsvlakte zakt, maar een gegeven paard mag je nooit in de bek kijken.
Doordat je de oppervlakte druk vergroot versterk je de positieve effecten van een winterband. Moraal van mijn verhaal, als je winterbanden neemt, probeer dan een smallere band te nemen. Aan de andere kant zit het forum ramvol met ervaringsdeskundigen en criticasters, dus wat dat aangaat een zinloos verhaal.
Overigens is de compound van winterbanden in Europa zijn bewezen als niet heel erg verschillend van de zomer-compound. Het profiel daarentegen wel, daar zitten meer haarlijnen in waardoor je band sneller warm wordt.
Tot slot: een goede zomerband heeft meer grip in sneeuw dan een slechte met het predikaat winterband. Dat garandeer ik je.
Heeft iedereen overigens zijn zomerbanden al vernieuwd? Aangezien de marketingmannen RAI het inmiddels zo goed gedaan hebben dat de winterbandenvoorraden op zijn hebben de fabrieken hun productielijnen omgebouwd waar ze normaliter zomerbanden maken. Ofwel, komende zomer zijn we wat short on tyres zeg maar.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
-
Edgecrusher
Beetje lastig vergelijken, appels met peren.Tot slot: een goede zomerband heeft meer grip in sneeuw dan een slechte met het predikaat winterband. Dat garandeer ik je.
De 'betere' zomerbanden hebben tegenwoordig bijna volledig een lengteprofiel en weinig dwarsprofiel en dat doet het gewoon slecht in de sneeuw. Alle winterbanden hebben veel meer dwarsprofiel.
Ik denk dat als je gewoon van beide een a-merk band of een b-merk neemt jouw stelling niet opgaat.
Waarom zomers op een goede zomerband rijden en in de winter op een slechte winterband? (i.m.o. geen logica)
Testen op ijs (een ijsbaan) geven aan dat ook hier de winterband nog behoorlijk in het voordeel is.winterbanden is leuk en aardig maar helpen alleen maar als er sneeuw ligt
Zie o.a.
Testing on Ice: Winter / Snow vs. All-Season vs. Summer Tires
-Bridgestone Blizzak WS60 (Studless Ice and Snow)
-Bridgestone Turanza EL400-02 (Standard Touring All-Season)
-Bridgestone Potenza RE050A Pole Position (Max Performance Summer)
(gewoon 3 merkbanden, dus geen michelin met nankang vergelijking)
Dat is ook appels met peren vergelijken, maar winterbanden zijn inmiddels zo'n hype dat men ze móét hebben en daarom simpelweg de goedkoopste halen, "maar we hebben winterbanden". Yeah sure.
De mensen die goedkope zomer- en winterbanden hebben (en ik ken ze; helaas) kunnen beter investeren in 'gewoon goede banden'.
Winterbanden helpen inderdaad niet alleen als er sneeuw ligt, maar ook als het koud is. Ze worden, zoals ik al aangaf, sneller warm en bieden daarom meer grip. Of je het 'helpt'? Tuurlijk, als je een stevig staaltje wil gaan rammen of een noodstop moet maken omdat je met je ipad aan het spelen bent wellicht.
Maar eh, die testen op de ijsbaan, is daarbij vrij gegeven welke banden maat voor- en na- gebruikt zijn? Wat voor data is er vrijgegeven bijvoorbeeld?
*edit: ik zie net dat je die plaatjes nog bijgevoegd heb. Nou, die zeggen natuurlijk ook netzo veel als het weerbericht.
De mensen die goedkope zomer- en winterbanden hebben (en ik ken ze; helaas) kunnen beter investeren in 'gewoon goede banden'.
Winterbanden helpen inderdaad niet alleen als er sneeuw ligt, maar ook als het koud is. Ze worden, zoals ik al aangaf, sneller warm en bieden daarom meer grip. Of je het 'helpt'? Tuurlijk, als je een stevig staaltje wil gaan rammen of een noodstop moet maken omdat je met je ipad aan het spelen bent wellicht.
Maar eh, die testen op de ijsbaan, is daarbij vrij gegeven welke banden maat voor- en na- gebruikt zijn? Wat voor data is er vrijgegeven bijvoorbeeld?
*edit: ik zie net dat je die plaatjes nog bijgevoegd heb. Nou, die zeggen natuurlijk ook netzo veel als het weerbericht.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
-
jwr55
kwik-fit bepaald niet welke banden onder een lease bak kommen dat doet de lease maatschappij zelf en voor hun is en winterband een winterbandRik schreef:Andere banden in de winter zijn top, ik ben er voorstander van. Echter, waar ik fel op tegen ben is dat men niet nadenkt over hoe een (winter)band werkt en dus gewoon 235'ers Snowtracs onder een Audi A3'tje proppen zoals de kwik-fit'rambo's dat doen bij de leasebak van een vriend van mij. Ik heb geen verschil gemerkt, z'n oprit komt 'ie nog steeds niet op en hij blijft nog steeds steken op de meest onbenullige plekjes.
so don't blame the kwik-fit