Pagina 3 van 8
Geplaatst: vr feb 10, 2006 12:19 am
door MoRaX
Pipmastah216GTi schreef:Maar eh, dat verschilt toch heel erg per blok? Die van mij zit na 3km (+een paar stoplichten) al in het midden van de meter met 5W40 olie... en dan begint het zgn. sportieve rijden

Klopt dat ook niet dan?
Begrenzer heb ik trouwens nog maar 2x aangetikt, maar dan maakt ik ook een kleine 7300 toeren

Heb jij een apartje olie temp meter op je Dash zitten dan?......
Of heb je het nu over je motor/vloeistof temp?
Geplaatst: vr feb 10, 2006 1:25 am
door Dutch
Zal wel 3km + rustig aan doen, maar dit verklaard wel waarom je bij koude start een blauwe pluim ziet. Blok heeft zo erg veel te lijden!!!!
Pas daar mee op. Dit kun je alleen doen als je toch je blok moet reviceren, en dan nog....
Geplaatst: vr feb 10, 2006 11:05 am
door Pipmastah216GTi
Ik bedoelde de temp.meter van de koelvloeistof.... Dat die in het midden staat en (het water van) de motor dus zijn normale bedrijftemperatuur heeft van rond de 85 graden.
Voordat de olie die temp. heeft bereikt zal wel wat langer nemen, maar eh, met volsynthetische dunloop-olie of 10W40 hoeft je olie volgens mij echt geen 80 graden bereikt te hebben om goed te smeren.
En eh, blauwe pluimen heb ik geen last van. Alleen in <sport modus> als ik boven de 5500 toeren kom

, maar dat is met 5W40 heel normaal.
Volgende keer gooi ik er gewoon weer 10W40 in trouwens....
Geplaatst: vr feb 10, 2006 2:18 pm
door Foxtrot
Had ik ook maar zo'n betrouwbaar D16A blok.....
Geplaatst: vr feb 10, 2006 2:37 pm
door kip
even resume over de olietemperatuur en vraag hierboven;
Op het moment dat je olietemperatuur nog erg laag is maar je watertemperatuur al tegen kookpunt krijg dus nogal temperatuurverschillen op de metalen delen tussen olie en water.
Voor een dunne alluminium cilinderkop kan dit verschillende rek-krimp effecten hebben laatstaan wanneer er dan vol belast wordt. Op moment dat olie en water van gelijkwaardige temperatuur zijn zal ook de gehele cilinderkop een gelijke temperatuur aannemen.
Dus heet koelwater alleen zegt niets!!
vertrouw dus nooit alleen op je temperatuurmeter.
Die temperatuurmeter is overigens ook nog eens "genormaliseerd" dus echte pieken zie je niet eens.
Hij meet vanaf een censor aan de zijkant van de cilinderkop terwijl de echte hitte vaak ontstaat rond de kleppen bovenin!
Ik heb overigens zoals ik dacht ik schreef zelf niet zo'n oliemeting gedaan. Mijn garagemanager heeft een olietemperatuurset in verschillende Rovers gehangen om metingen te doen. Hij kwam dus naar mij met het 20Km resultaat!
Geplaatst: vr feb 10, 2006 2:45 pm
door kip
nog even voor de duidelijkheid:olie en water worden niet even snel warm. Olie doet daar aanzienlijk langer over.
Olie wordt ook iets dunner als het warmer is en heeft dan een betere smering. Maar tegenwoordig zijn er genoeg toevoegingen in de olie of zelfs losse additieven om de viscositeit te verbeteren bij een veel groter temperatuur spectrum (bereik).
Er zijn verschrikkelijk veel verschillen in kwaliteit van olie. Pas altijd erg op bij goedkope huismerken! Olie in je blok is als bloed in je vaten. Een verkeerde bloedgroep toedienen en.........
Mijn garage is overigens nu aan het bestuderen hoe we in mijn 623 een oliekoeler in kunnen vrotten.
Geplaatst: vr feb 10, 2006 3:07 pm
door Pipmastah216GTi
FoxtroTC schreef:Had ik ook maar zo'n betrouwbaar D16A blok.....
Jammer joh

Geplaatst: vr feb 10, 2006 3:25 pm
door Pipmastah216GTi
Als je een enigzins betrouwbaar motorblok hebt (waarvan de koppakking er niet om de haveklap uitklapt bijvoorbeeld, ik noem geen types) en 5/10W40 olie erin gooit dan slijt in mijn ogen de motor niet harder als je alleen op je watertemp.-meter let en sportief gaat rijden na 3km.... just my humble opinion.
Geplaatst: vr feb 10, 2006 5:45 pm
door MoRaX
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... JCTjb&df=1
Hoorde dat deze nog te koop stond!
Had deze er dan maar in-geswapd! :P
Geplaatst: vr feb 10, 2006 6:13 pm
door Pipmastah216GTi
Aha! Die zijn erg betrouwbaar

Geplaatst: vr feb 10, 2006 7:28 pm
door Dutch
Pipmastah216GTi schreef:als je alleen op je watertemp.-meter let en sportief gaat rijden na 3km.... just my humble opinion.
Nou dan zou ik mijn rijstijl maar gouw aanpassen als je nu na 3 km al sportief rijd dan zal ik dat iig maar vast verzxetten na 10 minuten, waarvan dan ook 10 minuten stadsverkeer.
Anders maak je het je blok onnodig zwaar imho.
Geplaatst: vr feb 10, 2006 8:20 pm
door Järv
Nâh .... valt wel mee hoor, zo'n betrouwbaar blok kan dat wel hebben
Geplaatst: vr feb 10, 2006 8:26 pm
door Pipmastah216GTi
Dutch Vitesse schreef:
Nou dan zou ik mijn rijstijl maar gouw aanpassen als je nu na 3 km al sportief rijd dan zal ik dat iig maar vast verzxetten na 10 minuten, waarvan dan ook 10 minuten stadsverkeer.
Anders maak je het je blok onnodig zwaar imho.
Ja, een kleine 10 minuten idd... Maar in de spits rij ik hier in het Utregse stadsverkeer iedere keer maar 3km in 10 minuten, sneller gaat het niet

. Dat is ongeveer ook de tijd dat het neemt voordat de temp. meter in het midden staat

Geplaatst: vr feb 10, 2006 8:38 pm
door Pipmastah216GTi
D16a blok van "HONDA"
155pk (vet getuned)
ECU alles compleet.
87.000km vebruikt beetje olie, maar komt door de heftige benzine druk.
Zo weer terug te tunen, dan is het weer een ZEER betrouwbaar blok!
Nooit problemen mee gehad!!
Hmmz, hoe haalt die gast in godsnaam zonder turbo 155pk uit dat blok? Lachgas injectie of zo?
Nou ja, hij is in ieder geval "ZEER betrouwbaar" zonder dat tune gebeuren

Geplaatst: vr feb 10, 2006 10:48 pm
door kip
D16a blok van "HONDA"
155pk (vet getuned)
ECU alles compleet.
87.000km vebruikt beetje olie, maar komt door de heftige benzine druk.
Zo weer terug te tunen, dan is het weer een ZEER betrouwbaar blok!
Nooit problemen mee gehad!!
ok, een chiptuning kan non turbo bij dit blok hooguit 20 pk zijn, luchtfilter max 5 Pk, sportuitlaat en spruitstuk, max 10-20Pk
beter inlaatspruitstuk....max 20Pk winst
blueprinten en kop vlakken (bewerken) tot max 20Pk.
Als je dus echt heeeeeeel diep in de buidel hebt getast en met een professioneel tuning-bedrijf aan de gang bent geweest dan heb je op je originele vermogen in het aller aller uiterste geval maximaal 20+5+20+20+20=85Pk winst behaald....maar dat is in het gunstigste geval in theorie. Dat betekend dan automatisch zwaardere lagers, andere remschijven, oliekoeler en andere radiator. Er is maar 1 bewijs; meten=weten: Op de testbank met die bak!
Je kan hem zo terug zetten naar origineel??? ja dat kan bij een honda Chiptuning idd. (als je de originele chip bewaard)
maar je hebt toch niet een powerbox heh? want dat is echt wachten op het einde,.........zeker bij deze vorm van "warm rijden".
Geplaatst: za feb 11, 2006 1:04 am
door Pipmastah216GTi
Ik denk idd dat hij hem gechipt heeft met een of ander zelf geschreven ODB0-programmering waarbij de benzine onder hogere druk wordt ingespoten. En dan icm grotere injectoren + dat inductiekitje en een katvervanger, dan zou je in theorie op papier idd 122(standaard) + 8 katvv + max 20 gechipt+injectoren) + max 5 luchtfilter= 155pk hebben.
Maar ik schat dat dat in de praktijk neerkomt op max 145pk... Dat chiptunen van die honda computers schijnt nl. erg overschat te worden. Bovendien gaat 'ie benzine zuipen met die aanpassingen, terwijl de D16A normaalgesproken juist heel zuinig is. Heb er zelf ook aan zitten denken om er een snellere CRX-Ecu in te zetten maar ik blijf lekker bij de 130+ pk-tjes, want dat loopt echt wel goed genoeg zo.
