motorblok 114 Gti

111 114 Metro Mini
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Foxtrot schreef:Mijn topsnelheid is wel omhoog gegaan. Ik raak nu zonder al te veel moeite over de 200 terwijl ik met mn vorige blok (andere nokkenas) met veel moeite op de 190 kwam. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de manier waarop het blok is ingereden, klopt dat? Misschien heeft dat er nog wel meer mee te maken dan de nokkenasverschillen.
Volgens mij was dat MPi blok van jou geclaimed op 55.000km. Dat kan natuurlijk een hoop schelen met de (hoogstwaarschijnlijke) 100k+ km die op je oude blok staat.
robert schreef:Maar moet ik de ecu ook overzetten dan? Want ik neem aan dat de ecu van een Mpi anders ingesteld staat dan eentje van een Spi. Levert dit dan geen problemen op?
Je moet altijd de ECU gebruiken die bij je injectiesysteem hoort. Maar dan zit je weer met andere problemen zoals krukassensors en dergelijke.
anton GTa 16v schreef:101~102 pk is da met kat of zonder. omdat de singels zonder kat 5pk extra krijgen.....

multi systeem over zetten is dat in een middagje gedaan of word dat een gehele operatie. Moest de ECU nou vervangen worden of kan je dat van het multi systeem overzetten? Wat moet zoiets kosten als ik dat van iemand hier overneem?

Langzaam ga ik van 114 amateur naar 114 "beetjuh weeter"
Is best een operatie, je moet ook een gedeelte van de kabelboom, de ECU en de benzinepomp overzetten. En vooral de benzinepomp is klote want daar kom je zogoed als niet bij. :P
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Ik zal even uitgebreid uitleggen hoe het bij is gegaan, please correct me als ik domme dingen zeg (Jouke, Mark, jullie weten meer:))

Ik had een 1.4 GTa 16 SPi

Ik heb helaas de motor een poos terug opgeblazen. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een ander 1.4 blok en kwam een 1.4 GTi MPi tegen. Deze kon ik voor een zacht prijsje overnemen en het blok had ook nog maar 58.000 gelopen!

Buiten het motorblok zelf en de carterpan was er bij mij niks beschadigd. Wat ik heb gedaan is het GTi(MPi) blok erin zetten, de SPi in en uitlaatspruitstukken erop zetten en klaar.

Ik heb de MPi in en uitlaatspruitstukken niet gebruikt omdat:
1) Ik had geen MPi ECU, en die kost nog wel aardig wat.
2) De flenzen van een SPi en Mpi uitlaatspruitstukken verschillen. De ene heeft 3 bouten, de andere 4.

Dit betekent dus dat ik zonder veel moeite een 1.4 SPi heb met een GTi blok. De andere nokkenas levert me (zover ik het kan merken) me enkel een hogere topsnelheid op.

Even een offtopic vraagje: weet iemand hoe ik de flens van van het MPi uitlaatspruitstuk passend kan maken op mijn voorpijp? En, mocht dat te doen zijn, krijg ik dan problemen met m'n lambda sonde/motor management? P.S. Ik ben geen lasser :)

Greetz,
Robert 8)
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Foxtrot schreef:blabla

Deze kon ik voor een zacht prijsje overnemen en het blok had ook nog maar 58.000 gelopen!
Had ik het toch bijna goed. :lol:
Foxtrot schreef: Even een offtopic vraagje: weet iemand hoe ik de flens van van het MPi uitlaatspruitstuk passend kan maken op mijn voorpijp? En, mocht dat te doen zijn, krijg ik dan problemen met m'n lambda sonde/motor management? P.S. Ik ben geen lasser :)

Greetz,
Robert 8)
Dan moet je een andere flens aan je downpipe maken. Maar volgens mij wil je dit alleen doen omdat een MPi spruitstuk er optisch mooier uitziet ofniet? ;) Er is namelijk geen verschil in flow.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Het ziet er mooier uit en is lichter! Heb je het gewicht al eens vergeleken? Scheelt zeker 10 kilo. Maar als er geen verschil in flow is, is het voor mij de moeite niet waard.

Ik zit er serieus over te denken om ook mijn kat er tussenuit te halen. Heb jij tips voor mij Mark? Heb jij zelf een pijp gelast of heb je het anders gedaan?
anton GTa 16v

Bericht door anton GTa 16v »

Trouwens nog eens wat ..... ik hoorde pas geleden van iemand (paps) die bij een Rover garage was geweest dat die monteur/eigenaar zei dat het ook mogelijk was om er een 2.0 liter blok in te mikken. Scheen ook de zelfde steun punten te hebben. Iemand een idee waar die het over had???:
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Foxtrot schreef: Ik zit er serieus over te denken om ook mijn kat er tussenuit te halen. Heb jij tips voor mij Mark? Heb jij zelf een pijp gelast of heb je het anders gedaan?
Gewoon de flenzen van de org. kat afzagen en er een pijp tussen lassen met dezelfde diameter als de rest van het uitlaat systeem.
anton GTa 16v schreef:Trouwens nog eens wat ..... ik hoorde pas geleden van iemand (paps) die bij een Rover garage was geweest dat die monteur/eigenaar zei dat het ook mogelijk was om er een 2.0 liter blok in te mikken. Scheen ook de zelfde steun punten te hebben. Iemand een idee waar die het over had???
Het blok in jouw auto is een Rover K-serie. Die zijn gemaakt in 1.1 tot 1.8 versies van 55 tot 160pk (en in de Lotus Elise zelfs tot 190pk). Die kun je zo in jouw auto hangen, qua ophangpunten dan. Jouke (118GTR) heeft dit onlangs gedaan. Er is sinds kort ook een 2.0 K-serie blok, maar dat is nog dermate nieuw dat daar niet of nauwelijks aan te komen is.
steampit

Bericht door steampit »

Dat moet deze dan zijn. Ik weet alleen niet of dat past. Hij kost in ieder geval een heel wat euri's !! Maar dan heb je wel 220 Pk !!

Afbeelding

http://www.pistonheads.com/news/default ... oryId=7389
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Mark16v schreef: Gewoon de flenzen van de org. kat afzagen en er een pijp tussen lassen met dezelfde diameter als de rest van het uitlaat systeem.
Heb je dan nog een extra kat liggen mét de flenzen voor de keuring? Of heb je die mee-verkocht.
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Is mee-verkocht uiteraard. Maar jij hebt toch connecties op de sloop?

@Steampit dat is hem inderdaad.
anton GTa 16v

steampit schreef:Dat moet deze dan zijn. Ik weet alleen niet of dat past. Hij kost in ieder geval een heel wat euri's !! Maar dan heb je wel 220 Pk !!

Afbeelding

http://www.pistonheads.com/news/default ... oryId=7389
now we talking :inlove:
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Mark16v schreef:Is mee-verkocht uiteraard. Maar jij hebt toch connecties op de sloop?
Klopt, maar ik dacht, als je dat ding nog hebt liggen... Ik kom zondag toch bij je en dan kan je toch nog ergens een centje voor vangen :) Ik ga even kijken bij de sloop en kijk m'n pa lief aan of hij even wilt proberen om voor mij te gaan lassen.
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Er staat nu op marktplaats een gozer die een GTi gaat slopen. Dus maybe kan je daar een katalysator vandaan halen. :D
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Hey Thanks Mark!

Ik heb hem meteen gebeld. Hij gaat dit weekend de auto slopen. Ik heb al de volgende onderdelen gereserveerd:

Skirts, rode spiegel(kappen), kat en eventueel stoelen/achterbank (als ie niet teveel vraagt).

Wat is een fatsoenlijke prijs voor de stoelen+achterbank? Ik wil echt niet teveel geld uitgegeven, heb eigenlijk niks :P
anton GTa 16v

ghehe ik heb hem ook al gemaild :)

voor het Mpi systeem :mrgreen: en een achterklep
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Mark16v schreef:Het schijnt overigens ook dat je van de 1.4 16v blokken high port en low port cilinderkoppen hebt. De SPi is in beide versies geleverd en de MPi is altijd een high port. Verder heeft de MPi inderdaad een iets andere inlaat nokkenas.

Deze verschillen hebben overigens zowat bijna geen invloed op de performance.
nope Spi's zijn altijd low-ports, Mpi's kunnen zowel low-ports als high-ports zijn.(omschakeling zat in 1993, of nog later).

voor de 1.4 is er kwa vermogen geen verschil, echter een low-port is nauwelijks te poorten. Op een 1.6 of 1.8 is een low-port ook restrictief.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

anton GTa 16v schreef:ghehe ik heb hem ook al gemaild :)

voor het Mpi systeem :mrgreen: en een achterklep
de gti zou uit 1990 komen, er werden toen helemaal geen mk3's geleverd. Heel vreemd, dikke kans dat het SPi betreft.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie