Pagina 3 van 3

Geplaatst: wo jun 04, 2014 8:37 pm
door hAz
Heb een vraag over het losnemen van de slang aan de oliekoeler.
De servicemanual geeft alleen de procedure via drainplug, vervolgens vullen, laten lopen, door alle versnellingen schakelen en vervolgens overvloedige olie via niveauplug laten weglopen.
Dat geeft de wissel van ongeveer 4,5 liter van de 8. Lijkt me okay. Door het nogmaals te doen wordt de spoeling van de oude olie ook al behoorlijk dun lijkt me.

Zijn er geen risico's verbonden aan het in 2e instantie losnemen van de oliekoelerslang en vervolgens de bak laten pompen tot er nog maar 4 ltr inzit? Kan er geen lucht worden ingesloten?

Zou dan het volgende niet gewoon mogelijk zijn:
gewoon alles aftappen via de oliekoeler? Veilig via bijvoorbeeld vacuumpompje o.i.d. zonder de bak te laten draaien?

:?:

Groet, hAz

Geplaatst: wo jun 04, 2014 9:04 pm
door bam
Het gaat perfect zonder problemen.
Op die koeler-aansluiting past precies een tuinslang.
Je kunt er ook voor kiezen om via de koeler eerst 4 liter er uit te laten persen dan 4 liter vullen en dan weer 4 liter eruit laten persen en weer te vullen.

De olie die ik gebruikte was van eurol via oliehandel.nl

Geplaatst: wo jun 04, 2014 9:19 pm
door hAz
Dank Bam, duidelijk.
Maar vanwaar de verdeling van 2x 4 liter (stoppen zodra er 4 uit is gelopen).

Komt er na 4 liter gewoon niet meer uit?
Of om te voorkomen dat er te weinig inzit tijdens draaien?

:?:

Geplaatst: do jun 05, 2014 11:45 am
door bam
Om te voorkomen dat er te weinig inzit tijdens draaien.
Er zit 4 liter in het systeem en 4 liter als buffer in de bak.

Het duurt ongeveer 15-20 seconden voordat je er 4 liter uit hebt dus het gaat gelukkig een beetje rustig.
Voor het vullen heb ik bij de action een setje kleine trechters gekocht.
Dat vullen gaat bij de diesel heel gemakkelijk bij de benzine versie moet geloof ik het luchtfilter gedemonteerd worden.

Geplaatst: do jun 05, 2014 2:24 pm
door hAz
Okidoki, dus ik heb genoeg tijd om de vier liters te kunnen "tellen" :+
Dank voor de tips.
M'n wagen krijgt voor de vakantie een heeele grote beurt; nieuwe remschijven, blokjes, remvloeistof, olie, bakolie, alle filters, ook die voor de carteronluchting, nieuwe bandjes, uitlijnen, koelfan reparatie, koelvloeistof, stuurbekr.vloeistof, aircovulling en wat ik verder nog tegenkom...
Druk druk druk druk... voor het goede doel he :mrgreen:

Han.

Geplaatst: do jun 05, 2014 5:54 pm
door bam
Dat is het recept waar ik het afgelopen half ook aan gewerkt heb. Ik had er alleen nog een thermostaat bij :lol:

Ja je kunt het ook alleen en ik had een lege 5 liter olie jerrycan daar kon je precies zien hoeveel je afgetapt had.