Pagina 3 van 3
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 6:51 pm
				door WouterRover25
				er is een compressietest gedaan en ik ga er wel vanuit dat ze echt wel weten wat er is, autobedrijf is namelijk kennis van familie. het blok is niet uit elkaar gegaan voor zover ik weet..
			 
			
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 7:18 pm
				door Rik
				Kom ik, beter laat dan nooit denk ik dan maar, ook nog even het topic binnen zeilen...
peter.evers schreef:Je kunt een compressietest doen om te kijken of je koppakking lek is. Dan weet je meteen of je inlaatspruitstukpakking nog goed is... en andersom.
Victor en ik hebben bij Marcel eens een compressie test losgelaten op een 
Rover 45 met koelwater verlies en de test gaf 12-13-13-13 bar op de meter. De inlaatspruitstukpakking bleek dus gaar te zijn op de eerste cilinder. Neemt niet weg dat als het mankement geen bekend euvel zou zijn bij die auto's ik het helemaal niet gek zou vinden als er ± iets verschil in zou zitten en een universeel garagist het anders ziet.
Dat pakkinkje kost je 7.50, een dik uur tot anderhalf werk en wat vloeken en is dus allicht het proberen waard. Tenslotte is je auto altijd meer waard als 'ie het wél goed doet.
 
			
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 8:01 pm
				door tomcat.t16
				Klopt wat Rik zegt, en zoals ik ook al zei aan de telefoon is het echt apart als de bussen gaan lekken. 
Maarrr... volgens de garage zat er ook KVS bij de olie... en dat kan niet als alleen de inlaatspruitstukpakking lek is. 
Ik snap niet goed hoe het komt dat de bussen lekken, De bussen zitten strak in het blok, en onderaan zit een dun kitrandje. 
Als je de kop van het blok af hebt en je draait aan de krukas zonder de bussen te blokkeren heb je kans dat ze omhoogkomen (vraag maar aan mij  

), en dus de kit gaat scheuren of loslaat. 
En de inlaatspuitstukpakking heb je al 

 
			
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 10:01 pm
				door WouterRover25
				Rik top dat je ff meedenkt. Ik ga maandag nogmaals bellen met de garage en dan kan ik nog ff doorvragen. De kvs lekte van onderuit het blok. Dat zag ik zelf al toen ie op de brug stond. Olie inderdaad ook kvs in.
Je vertelde inderdaad al van die krukas Peter (dure les voor jou toen), of datzelfde bij mij is gebeurd weet ik niet. Het is 2,5 jaar terug dat de kop eraf lag en het lijkt me toch wel vreemd dat toen aan de krukas is gedraaid en nu pas dit is ontstaan.
			 
			
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 10:12 pm
				door tomcat.t16
				Je zag zelf dat de KVS onder uit het blok kwam... maar was de carterpan eraf? Ander kun je het nooit zeggen, want KVS kan overal langs afdruipen zodat het lijkt alsof het ergens uit lekt. 
Je zei ook dat je peilstok niet knetterde, als er KVS bij de olie zit is dit echter wel het geval.
			 
			
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 11:27 pm
				door WouterRover25
				carterpan was er nog niet af dus waar vandaan het kwam weet ik niet precies. weet nou niet zo goed wat te doen maar goed.
@Rik je mag m voor 1500 komen ophalen. als je m maakt heb je winst, zo niet haal je het er wel uit in onderdelen (evt voor je eigen 25 project).
			 
			
					
				
				Geplaatst: za dec 11, 2010 11:35 pm
				door tomcat.t16
				Hoe hebben ze dan kunnen constateren dat er water bij de olie zit? 
Want als er heel veel witte rook uit komt betekent dat er KVS in je verbrandingskamer komt. 
Als de bussen lekken komt er slechts KVS bij de olie en nog steeds niet in je verbrandingskamer (als het goed is)...  

 
			
					
				
				Geplaatst: zo dec 12, 2010 3:28 pm
				door Rik
				WouterRover25 schreef:@Rik je mag m voor 1500 komen ophalen. als je m maakt heb je winst, zo niet haal je het er wel uit in onderdelen (evt voor je eigen 25 project).
Helaas heb ik mijn prioriteiten bij een mooie werkplaats (dinsdag weer een bezichtiging en hopelijk deze keer wat meer geluk; de vorige is voor onze neus weggekaapt door vriendjes van de eigenaar) en ik ga dan ook geen gekke dingen doen de komende tijd. Ik heb meer mooie potentiele projectjes aangeboden gekregen, maar 't zit er even niet in. Eerst maar 'ns de R25 met T16 afbouwen...
Offtopic: 
1500 is overigens écht teveel (ondanks dat je een hele complete uitvoering hebt) voor een auto waarbij het niet bekend is wat het probleem is. Ik heb overwogen om mijn 25 destijds ook voor de handel te gebruiken, maar helaas staan de 25'jes die toen op Marktplaats.nl stonden er nu nóg op. De vraag is beperkt dus in die zin is het ook absoluut geen snel en/of makkelijk geld.
Lekkende cilinderbussen zijn de normaalste zaak van de wereld bij 4.6 V8'jes die in Range Rover P38's liggen. Rond de 100K gaan ze allemaal stuk.
Anyhow, de inlaatpakking vervangen kan nooit kwaad en zo heel koud is het nu niet buiten.  

 
			
					
				
				Geplaatst: zo dec 12, 2010 4:48 pm
				door WouterRover25
				ik snap jullie reacties wel maar mijn probleem is als volgt.
de garage waar mn 25 nu staat heeft de analyse gedaan. stel dat ik er vanuit ga dat die klopt.
zij geven voor de auto 1200 euro incl de velgen die er nu niet onder zitten (mn zomerbanden), mits ik een andere bij hun koop. mijn probleem is nu dat ik geen geld heb om een andere te kopen. ik heb ook geen plek om de 25 neer te zetten om m in onderdelen te verkopen of er aan te sleutelen.
opties zijn;
- nu verkopen en mn verlies maar pakken
- inruilen maar eerst sparen
- zelf fixen maar eigenlijk zie ik dat niet zitten.
gelukkig heb ik even bedenktijd aangezien we even de auto van mijn schoonouders te leen heb.
			 
			
					
				
				Geplaatst: zo dec 12, 2010 5:17 pm
				door tomcat.t16
				Hoe langer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het ga vinden...
			 
			
					
				
				Geplaatst: ma dec 13, 2010 2:02 pm
				door mvbdb
				@WouterRover25:
Een hoop wijze woorden zie ik hier weer staan. Zal mijn mening dan ook weer even geven. 
Ben het met Rik eens dat € 1.500,= veels te veel is en je best een poging kan wagen om de pakking van de inlaat om te wisselen en zien wat er dan gebeurt. Dat aanbod staat immers nog steeds om dat hier te doen. 
Zomaar onderaan de cilinderbussen lekken lijkt me ook niet. Koelvloeistof bij de olie is wel zorgwekkender. Wat gaf de compressiemeting bij je garage nu aan ? Zet anders eens wat foto's neer van het euvel ?
Je kan en mag je 25 hier best uit elkaar halen om in onderdelen te verkopen. Help ik je ook nog wel bij als er even een handje nodig is. En heb je thuis geen plek voor al die onderdelen, hier kunnen ze ook wel even blijven liggen. Demontage van begin tot eind, het kan gewoon hier.
Mijn advies is wel om niet te lang te wikken en wegen totdat je een ons weegt met de opties die jezelf al aangeeft.
@Rik:
Remember, Arnhem -> Rhenen is niet zo ver voor als je een hefbrug en wat andere zaken nodig hebt voordat je je nieuwe stekkie gevonden hebt.
			 
			
					
				
				Geplaatst: ma dec 13, 2010 2:13 pm
				door bam
				Ik zeg opentrekken of een ander blok
			 
			
					
				
				Geplaatst: ma dec 13, 2010 6:04 pm
				door tomcat.t16
				Ik zeg, wazig verhaal. Compressiemeting is goed. Carterpan is er niet afgeweest dus hoe hebben zij fatsoenlijk kunnen constateren dat er daadwerkelijk KVS bij de olie zit?
Witte rook is KVS in verbrandingskamer, maar met die temperaturen van vorige week geeft elke auto een bult witte rook  
 
 
Inlaatspruitstukpakking vervangen...