Even kort samen gevat: Als je de motor KOUD start dan loopt hij zowat op 3 cylinders, er komt dan ook witte of grijze rook uit de uitlaat.
Na enkele tientallen meters gereden te hebben verdwijnt de rook en het slechte lopen.
Als de motor WARM is gereden en de auto heeft even stil gestaan ( niet meer dan enkele uren) en je start hem dan weer terwijl de motor nog wat warm is heeft hij er geen of nauwelijks last van.
Als dat het geval is denk ik dan je een KLEINE koelvloeistof lekkage bij 1 van de cylinders hebt.
Wat ik denk dat er dan gebeurd is het volgende: Als de zaak warm is gereden dan zet de zaak uit en er komt druk op het koelsysteem, er is dan al sprake van een kleine lekkage maar die kleine hoeveelheid koelwater word gewoon mee verbrand.
Zet je de auto echter stil, dan is de motor nog warm en het koelsysteem staat nog onder druk waardoor er langzaam een kleine hoeveelheid koelwater bij 1 cylinder binnen dringt.
Zolang de motor warm is zal dat koelwater "verdampen", als je hem dan start heeft hij er geen last van + een warme motor ontsteekt makelijker.
Is de motor echter afgekoeld dan gaat er wat koelwater op je zuiger liggen ( er lekt koelwater totdat het koelsysteem onder een bepaalde druk komt)
Als je de motor dan start is er bij die cylinder nauwenlijks een goede verbranding dat verklaart die rook en het slechte lopen.
Na een hoop slagen is dat water er uit "gegooid" en wat mee verbrand en loopt die cylinder weer "goed" mee.