Pagina 2 van 8

Geplaatst: zo jan 29, 2006 2:02 am
door Dutch

Geplaatst: zo jan 29, 2006 10:53 am
door MoRaX
Die H22 van Rovertech is echt de bomb!!
Geloof dat die kerel van Rovertech hem alleen in de soep had gereden, en nu alles naar een ander chasis aan het overbouwen is....

Heb ook nog een linkje....

H23 turbo (250/300pk) http://www.hondaperformance.nl/viewtopi ... c&start=25
(voor alleen pics: http://www.xs4all.nl/~jvulling/ )


Kerel sloopte alleen meteen zijn lagers! :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: zo jan 29, 2006 1:47 pm
door kip
idd moet ik toegeven dat "cracking heads""in de UK regelmatig genoemd is. Daarom is het belangrijk om het koelwater goed in de gaten te houden en nooit te gaan klooien als de radiator aan vervanging toe is. Bij mij werd er nogal wat troep van de radiator in het koelwater teruggevonden. We hebben na de engine-swap dus ook de radiator vervangen.
Waar koppen en kleppen niet tegen kunnen is gummen met een koude motor. Als ik naar de rijstijl van nedelanders kijk zie ik nogal wat zwart rokende diesels en blauwe uitlaatwalmen.
Een rover (Honda) moet je gewoon eerst 7 tot 10 km warm rijden.
Ik ben er niet zo bang voor. Mijn 623 wordt goed onderhouden. :mrgreen:

Geplaatst: zo jan 29, 2006 5:25 pm
door Pipmastah216GTi
Geslaagde swap! :) Jouw 623 kan er weer even tegen 8)

Van dat warmrijden klopt wel: als je mijn GTi (D16A honda blok) met een koude motor een op toeren jaagt dan ben ik binnen de kortste keren m'n olie kwijt volgens mij (mooi blauw rookgordijn enzo). Bovendien bestaat er niks slechters voor je blok en is het ook de manier om barsten in je kop of de rest van het blok te veroorzaken enzo (vooral in de winter als het temp. verschil nog groter is).
Als diesels erg roken (roet zie je altijd een beetje) dan kan dat ook andere redenen hebben zoals vervuilde verstuivers.

Geplaatst: zo jan 29, 2006 6:19 pm
door Dutch
kip schreef:idd moet ik toegeven dat "cracking heads""in de UK regelmatig genoemd is.
Dus geen klets!!!! ;)

Geplaatst: wo feb 01, 2006 3:26 pm
door Foxtrot
Afbeelding

Geplaatst: wo feb 01, 2006 4:21 pm
door Dutch
Afbeelding

Geplaatst: wo feb 01, 2006 4:46 pm
door Pipmastah216GTi
:rofl: :rofl: :rofl:
Afbeelding

Geplaatst: di feb 07, 2006 7:24 pm
door kip
Ja idd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Blijft grappig heh? Maar met lachen alleen is het probleem niet opgelost en blijft het 623 model zoiets als ondergeschikt.....dat kan niet waar zijn.

Interessanter om te weten dat ik veel verder ben gaan uitspitten wat er nu met de H23 motoren fout gaat in de Rover modellen. Bij Honda zijn er genoeg bewijzen dat de prelude en Accord 2.3 makkelijk 270.00km stand overschrijden zonder problemen. Bij de Rover 623 blijkt idd na 170Km het probleem hier en daar voor te komen. Omdat mijn bak gechipt is is het voor mij een MUST (!!!!) om oververhitting te voorkomen.
We hebben dus de airco eruit gesloopt want die gebruik ik nooit en onderhoud daarvan is peperduur. Dit geeft een aardige gewichtsbesparing en behoud van ca 6Pk die anders in het airco systeem verloren gaat. De motor-radiator krijgt nu de optimale 1e laag koeling van de airflow door de gril. Daarnaast gaan we een oliekoeler inbouwen. Weet iemand wellicht of er nog andere "warme landen radiotoren" geleverd zijn op de 623? Ik stel zo voor dat de radiator op de 620Ti ook groter zou kunnen zijn???
Ik heb er met experts naar gekeken. Het probleem is de behuizing rondom het blok in de Rover-modellen. Simpelweg blijft er teveel warmte onder de motorkap hangen. Ik wil nog meemaken dat mijn 623 de 300.000Km met gemak gaat passeren! das een mooi streven toch? De carosserie is nog keihard!
Greetz
Kip

Geplaatst: di feb 07, 2006 9:19 pm
door Dutch
Je zou een olie koeler uit een 620ti kunnen plaatsen.

Geplaatst: do feb 09, 2006 8:19 pm
door kip
Yup, daar zijn we nu naar aant kijken, althans als we de tekeningen (werkplaatsboeken) van de 620Ti zouden hebben.......
Overigens is het Ti blok totaal anders wat dit onderblok is hetzelfde als de dieselversie heb ik eens ergens gelezen (maar of ik het geloven moet.....)
De meeste assesoires rondom de motor zitten daar ook heel anders omheen gebouwd dacht ik.
Ik denk dat we een tappunt moeten maken achterin bij het oliefilter en dan de (radiator-)koeler voorin op de plaats van de gesloopte airco-condensor moeten plaatsen. Is wel nogal een omweg zo helemaal van achter uit de motor tot helemaal voorin. Ik denk dat er dan haast 4deciliter of meer olie bij moet :lol:
Is er bij jullie iemand die ooit zo'n instalatie ergens heeft ingebouwd??
Ik heb gelezen dat er bij de Honda R types zoiets vaak wordt gedaan???

Geplaatst: do feb 09, 2006 10:22 pm
door Dutch
Nee het T16 blok is niet het onderblok van een diesel.
Op rovertech zit iemand die een diesel onderblok(van een sherpa) heeft gebruikt in zijn 620TI, denk dat je daarme in de war bent.

Geplaatst: do feb 09, 2006 10:38 pm
door kip
Dat zal het zijn geweest dan.....wonderlijke combinatie :P

nog een lesje voor snellheidsmaniakken.
Kennis heeft een olietemperatuurmeter in de olie gehangen.
PAS NA 20 KILOMETER IS DE OLIE IN EEN ROVER OP 80graden (C)!!!
Dus be warned.....denk niet dat je bak met een gestabiliseerde temeratuurmeter al op bedrijfstemperatuur is! Dus nooit tegen je begrenzer aan trappen als je nog geen 20km hebt warm gereden!!! voor wie het al niet wist.
(ik dacht voorheen dat 7 tot 10 km voldoende zou zijn............)

Geplaatst: do feb 09, 2006 11:36 pm
door Pipmastah216GTi
Maar eh, dat verschilt toch heel erg per blok? Die van mij zit na 3km (+een paar stoplichten) al in het midden van de meter met 5W40 olie... en dan begint het zgn. sportieve rijden :twisted: Klopt dat ook niet dan? :shock:

Begrenzer heb ik trouwens nog maar 2x aangetikt, maar dan maakt ik ook een kleine 7300 toeren :twisted:

Geplaatst: do feb 09, 2006 11:47 pm
door 118GTR
Als warmte onder de motorkap een probleem is, dan zou je kunnen denken aan een extractor op je motorkap.

Door de snelheid van de lucht over de motorkap, wordt een onderdruk gecreerd, die zuigt dan weer lucht onder de kap vandaan.

Nu je geen airco meer hebt, kun je ook een tweede fan op de radiateur zetten. (populair bij R100's op het circuit waarvan de rad wat minder is)

Geplaatst: vr feb 10, 2006 12:11 am
door kip
hele goede tip.....daar had ik echt idd nog niet aan gedacht. Je beschrijft heel terecht het verhaal van een lichte onderdruk (lees: weinig lucht-deeltjes dus minder koeling) onder de motorkap.
De 623 heeft echter standaard al 2 fans achter de radiator.
Maar je wijst me op iets fantastisch; wie zegt nl dat die dingen ok werkelijk BEIDE draaien....dat zie je niet als je rijdt. Ik ga dat dus direct controleren morgen. Wellicht zit hier een euvel???? uitgevallen fans?
Geeft motormanagement zoiets weer als dat gebeurd??

Ik begin dit forum razend interessant te vinden! :lol: :!:
Greetz
kip