Pagina 2 van 4

Geplaatst: wo aug 10, 2005 5:14 pm
door The Flying Dutchman
Mark16v schreef:gat in je zuiger of zuigerveren... maarja dat kan je weer makkelijk aantonen met een compressietest natuurlijk.
LEKTEST !!

Geplaatst: wo aug 10, 2005 5:22 pm
door Mark16v
wat boeit dat nou weer? met een compressiemeter kan je het toch ook meten.

Geplaatst: wo aug 10, 2005 5:27 pm
door Foxtrot
We proberen gratis een compressietester te lenen - de kop gaat er dit weekend sowieso wel af.

Heb ondertussen een artikelnummer van de stevigere vernieuwde 'klinger' koppakking, die kan ik dan natuurlijk ook mooi meepakken. Rijdt er hier iemand al mee rond? Waar besteld? De dealer? Dat kan nu toch niet meer?.

art nummer is trouwens LVB101000 - voor de geïnteresseerden

Geplaatst: wo aug 10, 2005 5:43 pm
door MoRaX
Uhmm.. die donkergroene TC die toen te koop stond in hoogeveen! Die ook mee was in de groep waar wij mee reden, robert! (afgelopen toertocht) Heeft zon betere koppakking...

Geplaatst: wo aug 10, 2005 7:06 pm
door Mark16v
dat is JosTC. En onderdelen kan je nog gewoon bestellen hoor :)

Geplaatst: wo aug 10, 2005 8:28 pm
door The Flying Dutchman
FoxtroTC schreef:We proberen gratis een compressietester te lenen - de kop gaat er dit weekend sowieso wel af.

Heb ondertussen een artikelnummer van de stevigere vernieuwde 'klinger' koppakking, die kan ik dan natuurlijk ook mooi meepakken. Rijdt er hier iemand al mee rond? Waar besteld? De dealer? Dat kan nu toch niet meer?.

art nummer is trouwens LVB101000 - voor de geïnteresseerden
Klinger is ook weggegooid geld. Originele koppakking met een klein stukje koperpijp (OD 8mm en 19 mm lang) is een veel definitievere oplossing. Als je de kop eraf hebt zie je direkt de kapitale fout die de ontwerper van de T16 gemaakt heeft. De olieleiding rechts voor zit nl buiten de kopbouten, daar moet dat pijpje in, dan is de druk van de pakking af. Met hittebestendige kit in het blok vastzetten en als dit droog is dezelfde kit eromheen en de kop er weer op. (eerst checken op vlakheid en schoon schuren uiteraard)

En voor diegenen die perse blind willen gaan op een compressietest: dit kan je duur te staan komen, maar ga gerust je gang.

Geplaatst: wo aug 10, 2005 9:18 pm
door 118GTR
roverjob800 schreef: En voor diegenen die perse blind willen gaan op een compressietest: dit kan je duur te staan komen, maar ga gerust je gang.
ik wil je best geloven hoor, maar dat is een stuk gemakkelijker als je een goede reden geeft.

p.s. ik heb een compressiemeter, durf je op 3 cilinders langs te komen? Ik leen hem namelijk liever niet uit(hij is ook niet echt van mij enzo)

Geplaatst: wo aug 10, 2005 9:59 pm
door The Flying Dutchman
118GTR schreef: ik wil je best geloven hoor, maar dat is een stuk gemakkelijker als je een goede reden geeft.

p.s. ik heb een compressiemeter, durf je op 3 cilinders langs te komen? Ik leen hem namelijk liever niet uit(hij is ook niet echt van mij enzo)
Compressietest geedt in veel gevallen een goed inzicht, maar lang niet altijd. Dus voor al diegenen, die voor aankoop van een auto een compressietest eisen, het zecht lang niet alles. Het enige overtuigende bewijs dat er iets mis is krijg je door het laten doen van een lektest.

Geplaatst: wo aug 10, 2005 10:25 pm
door Foxtrot
118GTR schreef: p.s. ik heb een compressiemeter, durf je op 3 cilinders langs te komen? Ik leen hem namelijk liever niet uit(hij is ook niet echt van mij enzo)
Thanks Jouke, maar ik belde net m'n pa en die vertelde dat hij een compressiemeter heeft kunnen bemachtigen!

@ roverjob: Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de ontwerpfout, maar ik las op een engels forum dat de klinger daar juist rekening mee heeft gehouden dmv een andere vorm en zodoende kan je het hele olieleidinggedoetje gewoon weghalen.

Geplaatst: wo aug 10, 2005 10:34 pm
door The Flying Dutchman
FoxtroTC schreef: Thanks Jouke, maar ik belde net m'n pa en die vertelde dat hij een compressiemeter heeft kunnen bemachtigen!

@ roverjob: Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de ontwerpfout, maar ik las op een engels forum dat de klinger daar juist rekening mee heeft gehouden dmv een andere vorm en zodoende kan je het hele olieleidinggedoetje gewoon weghalen.
Dit hele lekkageverhaal is regelmatig een hot item op ons Engelse 800 forum en daaruit is duidelijkvast komen te staan dat de Klinger iets langer zijn werk doet, maar meer ook niet. Als de kop er een keer afgeweest is duurt het met een nieuwe gewone pakking ongeveer 20.000Km voordat de zaak weer begint te lekken en met de Klinger tussen de 25 en 30.000 Km. De mensen die ik ken die de pijptruck hebben toegepast zijn allemaal nog olievrij. Let wel op dat het pijpje niet in de Klinger past, maar alleen in de normale pakking.

Geplaatst: wo aug 10, 2005 10:41 pm
door Foxtrot
Hmm da's wel iets om even naar te kijken als de kop er af gaat dit weekend...

Geplaatst: do aug 11, 2005 12:19 pm
door Dutch
In mijn 820 is toen ook de klinger ingekomen toen de klepveer kadoek was. En de cylinder deed helemaal niets meer toen, maar hoorde geen kleppen(waren ook allemaal nog kaars recht)

Geplaatst: do aug 11, 2005 4:28 pm
door The Flying Dutchman
Dutch Vitesse schreef:In mijn 820 is toen ook de klinger ingekomen toen de klepveer kadoek was. En de cylinder deed helemaal niets meer toen, maar hoorde geen kleppen(waren ook allemaal nog kaars recht)
Een beetje mazzel hoort er bij toch? 8)

Geplaatst: za aug 13, 2005 1:48 pm
door Foxtrot
Beetje weinig tijd, moet zo weer aan de slag, dus ff copy paste van rovertech+rover coupe forum:

Update;

As said I now am working on it. First thing we've done is the compression test (my dad bought one :P). Results are clear: (cold engine)

From left to right
0 psi
170 psi
170 psi
165 psi

So... I'm now on my lunch break, but I'm making space for the head to come off... whattabitch. Any tips for me?

Hopefully it's a valve, but I think it will be the piston, which means digging in the únderblock', right?

Greetz,
Robert.

Geplaatst: za aug 13, 2005 3:19 pm
door 118GTR
Well the difference in pressure is so dramatic, that it must be an opened valve I Think. A broke pistonring will lead to pressure loss, but not this much.

I could be the piston itself, but that wouldn't mean digging into the bottomend, but scrapping the bottomend. A piston that damaged, will reck the cilinder. Which means a new piston, an a rebore of the engine. Probably 4 new pistons, to balance the new bigger piston.

Anyway, It's best not to speculate. What ever it is, it means the head needs to go off. And if anything major has gone bad, it will be visible then and there.

Geplaatst: za aug 13, 2005 5:54 pm
door Foxtrot
Inderdaad een gebroken klep, de cylinders zien er prima uit!
waarschijnlijk vervangen we alle uitlaatkleppen, aangezien de kleppen van de andere 3 cylinders behoorlijk aangetast zijn

foto's volgen!