LEKTEST !!Mark16v schreef:gat in je zuiger of zuigerveren... maarja dat kan je weer makkelijk aantonen met een compressietest natuurlijk.
220TC -> Hij rijdt weer gelijk een zonnetje!
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
We proberen gratis een compressietester te lenen - de kop gaat er dit weekend sowieso wel af.
Heb ondertussen een artikelnummer van de stevigere vernieuwde 'klinger' koppakking, die kan ik dan natuurlijk ook mooi meepakken. Rijdt er hier iemand al mee rond? Waar besteld? De dealer? Dat kan nu toch niet meer?.
art nummer is trouwens LVB101000 - voor de geïnteresseerden
Heb ondertussen een artikelnummer van de stevigere vernieuwde 'klinger' koppakking, die kan ik dan natuurlijk ook mooi meepakken. Rijdt er hier iemand al mee rond? Waar besteld? De dealer? Dat kan nu toch niet meer?.
art nummer is trouwens LVB101000 - voor de geïnteresseerden
Uhmm.. die donkergroene TC die toen te koop stond in hoogeveen! Die ook mee was in de groep waar wij mee reden, robert! (afgelopen toertocht) Heeft zon betere koppakking...
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Klinger is ook weggegooid geld. Originele koppakking met een klein stukje koperpijp (OD 8mm en 19 mm lang) is een veel definitievere oplossing. Als je de kop eraf hebt zie je direkt de kapitale fout die de ontwerper van de T16 gemaakt heeft. De olieleiding rechts voor zit nl buiten de kopbouten, daar moet dat pijpje in, dan is de druk van de pakking af. Met hittebestendige kit in het blok vastzetten en als dit droog is dezelfde kit eromheen en de kop er weer op. (eerst checken op vlakheid en schoon schuren uiteraard)FoxtroTC schreef:We proberen gratis een compressietester te lenen - de kop gaat er dit weekend sowieso wel af.
Heb ondertussen een artikelnummer van de stevigere vernieuwde 'klinger' koppakking, die kan ik dan natuurlijk ook mooi meepakken. Rijdt er hier iemand al mee rond? Waar besteld? De dealer? Dat kan nu toch niet meer?.
art nummer is trouwens LVB101000 - voor de geïnteresseerden
En voor diegenen die perse blind willen gaan op een compressietest: dit kan je duur te staan komen, maar ga gerust je gang.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
ik wil je best geloven hoor, maar dat is een stuk gemakkelijker als je een goede reden geeft.roverjob800 schreef: En voor diegenen die perse blind willen gaan op een compressietest: dit kan je duur te staan komen, maar ga gerust je gang.
p.s. ik heb een compressiemeter, durf je op 3 cilinders langs te komen? Ik leen hem namelijk liever niet uit(hij is ook niet echt van mij enzo)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Compressietest geedt in veel gevallen een goed inzicht, maar lang niet altijd. Dus voor al diegenen, die voor aankoop van een auto een compressietest eisen, het zecht lang niet alles. Het enige overtuigende bewijs dat er iets mis is krijg je door het laten doen van een lektest.118GTR schreef: ik wil je best geloven hoor, maar dat is een stuk gemakkelijker als je een goede reden geeft.
p.s. ik heb een compressiemeter, durf je op 3 cilinders langs te komen? Ik leen hem namelijk liever niet uit(hij is ook niet echt van mij enzo)
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

Thanks Jouke, maar ik belde net m'n pa en die vertelde dat hij een compressiemeter heeft kunnen bemachtigen!118GTR schreef: p.s. ik heb een compressiemeter, durf je op 3 cilinders langs te komen? Ik leen hem namelijk liever niet uit(hij is ook niet echt van mij enzo)
@ roverjob: Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de ontwerpfout, maar ik las op een engels forum dat de klinger daar juist rekening mee heeft gehouden dmv een andere vorm en zodoende kan je het hele olieleidinggedoetje gewoon weghalen.
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Dit hele lekkageverhaal is regelmatig een hot item op ons Engelse 800 forum en daaruit is duidelijkvast komen te staan dat de Klinger iets langer zijn werk doet, maar meer ook niet. Als de kop er een keer afgeweest is duurt het met een nieuwe gewone pakking ongeveer 20.000Km voordat de zaak weer begint te lekken en met de Klinger tussen de 25 en 30.000 Km. De mensen die ik ken die de pijptruck hebben toegepast zijn allemaal nog olievrij. Let wel op dat het pijpje niet in de Klinger past, maar alleen in de normale pakking.FoxtroTC schreef: Thanks Jouke, maar ik belde net m'n pa en die vertelde dat hij een compressiemeter heeft kunnen bemachtigen!
@ roverjob: Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de ontwerpfout, maar ik las op een engels forum dat de klinger daar juist rekening mee heeft gehouden dmv een andere vorm en zodoende kan je het hele olieleidinggedoetje gewoon weghalen.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Een beetje mazzel hoort er bij toch?Dutch Vitesse schreef:In mijn 820 is toen ook de klinger ingekomen toen de klepveer kadoek was. En de cylinder deed helemaal niets meer toen, maar hoorde geen kleppen(waren ook allemaal nog kaars recht)

Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

Beetje weinig tijd, moet zo weer aan de slag, dus ff copy paste van rovertech+rover coupe forum:
Update;
As said I now am working on it. First thing we've done is the compression test (my dad bought one :P). Results are clear: (cold engine)
From left to right
0 psi
170 psi
170 psi
165 psi
So... I'm now on my lunch break, but I'm making space for the head to come off... whattabitch. Any tips for me?
Hopefully it's a valve, but I think it will be the piston, which means digging in the únderblock', right?
Greetz,
Robert.
Update;
As said I now am working on it. First thing we've done is the compression test (my dad bought one :P). Results are clear: (cold engine)
From left to right
0 psi
170 psi
170 psi
165 psi
So... I'm now on my lunch break, but I'm making space for the head to come off... whattabitch. Any tips for me?
Hopefully it's a valve, but I think it will be the piston, which means digging in the únderblock', right?
Greetz,
Robert.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Well the difference in pressure is so dramatic, that it must be an opened valve I Think. A broke pistonring will lead to pressure loss, but not this much.
I could be the piston itself, but that wouldn't mean digging into the bottomend, but scrapping the bottomend. A piston that damaged, will reck the cilinder. Which means a new piston, an a rebore of the engine. Probably 4 new pistons, to balance the new bigger piston.
Anyway, It's best not to speculate. What ever it is, it means the head needs to go off. And if anything major has gone bad, it will be visible then and there.
I could be the piston itself, but that wouldn't mean digging into the bottomend, but scrapping the bottomend. A piston that damaged, will reck the cilinder. Which means a new piston, an a rebore of the engine. Probably 4 new pistons, to balance the new bigger piston.
Anyway, It's best not to speculate. What ever it is, it means the head needs to go off. And if anything major has gone bad, it will be visible then and there.
Laatst gewijzigd door 118GTR op za aug 13, 2005 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!