Gas is om te koken???
Gas IS om op te koken
Ik ben werkzaam bij een autolease maatschappij en behandel daar onder andere de strandingen en langdurige problemen met auto's.
Onze algemene mening over gas is dat je er op moet koken. Hoewel sommige auto's hun hele leven (bij ons max. 150.000 km) zonderproblemen rijden, krijgen bijna alle gasauto's vroeg of laat problemen. Dit gebeurt zo vaak dat veel merken LPG tegenwoordig niet meer homologeren. (goedkeuren)
Zeker hoge km-standen moet je niet doen! Een veel voorkomend probleem in het inslijpen van de kleppen. De enige maier om dit te repareren is een (kostbare) koprevisie. Het risico hierop wordt boven de 100.000 km snel groter.
Ook is het bij LPG installaties, ALS er problemen zijn, is het vaak moeilijk om ze op te lossen.
Kortom: gas lijkt voordelig (is het ook als er niets kapot gaat), maar uiteindelijk betaal je het meestal terug aan onderhoud en reparaties.
Eén van de belangrijkste redenen dat je toch redelijk veel auto's op LPG ziet is dat dit vaak ex-leaseauto's of zakelijke auto's zijn. Omdat op LPG auto's een lage BPM zit betaal je hier als berijder ook een lagere bijtelling voor.
Mijn tip: DIESEL!
Onze algemene mening over gas is dat je er op moet koken. Hoewel sommige auto's hun hele leven (bij ons max. 150.000 km) zonderproblemen rijden, krijgen bijna alle gasauto's vroeg of laat problemen. Dit gebeurt zo vaak dat veel merken LPG tegenwoordig niet meer homologeren. (goedkeuren)
Zeker hoge km-standen moet je niet doen! Een veel voorkomend probleem in het inslijpen van de kleppen. De enige maier om dit te repareren is een (kostbare) koprevisie. Het risico hierop wordt boven de 100.000 km snel groter.
Ook is het bij LPG installaties, ALS er problemen zijn, is het vaak moeilijk om ze op te lossen.
Kortom: gas lijkt voordelig (is het ook als er niets kapot gaat), maar uiteindelijk betaal je het meestal terug aan onderhoud en reparaties.
Eén van de belangrijkste redenen dat je toch redelijk veel auto's op LPG ziet is dat dit vaak ex-leaseauto's of zakelijke auto's zijn. Omdat op LPG auto's een lage BPM zit betaal je hier als berijder ook een lagere bijtelling voor.
Mijn tip: DIESEL!
Ik rijd al jaren op gas. Nu 60.000 km met mijn Rover op gas gereden. Ja, er zijn nu 3 probleempjes geweest en dat kostte mij totaal zo'n 260 euro. Daarbij was mijn auto erg slecht onderhouden (en dus ook de gasinstallatie). Reken uit je winst!!
Diesel mag dan qua motor het beste zijn, wie denkt er aan het milieu? Tuurlijk, als je het goed wilt doen, moet je met de fiets gaan. Maar G3 is de schoonste brandstof tot nu toe.
Ik vind het lekker afrekenen aan de pomp en ik denk dat ik nog wel ff gas blijf rijden. Zeker omdat ik boven de 40.000 km per jaar rij.
Maar ja, zo zijn de meningen nog verdeeld. Eerder reed ik een Volvo 460 uit '94 en die reed op een gewone lpg-installatie (dus geen G3). NOOIT problemen mee gehad en heb er zo'n 80.000 km mee gereden zonder 1 centje pijn. Daarom koos ik weer voor een gasauto. Tja, met deze had ik dan een beetje pech, helaas.
Gr. Johan
Diesel mag dan qua motor het beste zijn, wie denkt er aan het milieu? Tuurlijk, als je het goed wilt doen, moet je met de fiets gaan. Maar G3 is de schoonste brandstof tot nu toe.
Ik vind het lekker afrekenen aan de pomp en ik denk dat ik nog wel ff gas blijf rijden. Zeker omdat ik boven de 40.000 km per jaar rij.
Maar ja, zo zijn de meningen nog verdeeld. Eerder reed ik een Volvo 460 uit '94 en die reed op een gewone lpg-installatie (dus geen G3). NOOIT problemen mee gehad en heb er zo'n 80.000 km mee gereden zonder 1 centje pijn. Daarom koos ik weer voor een gasauto. Tja, met deze had ik dan een beetje pech, helaas.
Gr. Johan
alsje zelf liever op gas kookt moet je dat zelf maar weten zelf kook ik liever electrice :P zelf rij ik al jaren g3 heb nog nooit iets aan mijn g3 installatie laten doen en heb hem zelf al van af 2000 en moet iedere keer weer lachen bij de pomp als ik voor een volle tank 15 euro afreken
Dus doe mij maar G3 en dat voor 10 euro wegenbelasting meer per maand
o ja ik tank ook wel eens benzine hoor 1 a 2 keer per jaar :P
Dus doe mij maar G3 en dat voor 10 euro wegenbelasting meer per maand
o ja ik tank ook wel eens benzine hoor 1 a 2 keer per jaar :P
Dan lach je zeker wel erg vaak, want je zult wel regelmatig bij de pomp staan. Op de gemiddelde LPG tank zou ik 2 dagen kunnen rijden. Dan rij ik toch liever op Diesel en ben ik geen "regular" bij de pomp.
Ja, er zijn goede LPG auto's en slechte diesels. Zo zijn er ook goede Renaults en Citroens, maar dat zegt niets over het geheel.
Als je nooit problemen hebt gehad is dat erg fijn, maar meer geluk dan wijsheid. De kans op storingen is op LPG gewoon groter dan op diesel, maar dat betekend niet dat je ZEKER problemen moet krijgen.
Daarnaast denk ik ook niet dat je met zekerheid kan zeggen dat LPG meer vervuilt dan diesel. Moderne diesels zijn erg schoon.
Ja, er zijn goede LPG auto's en slechte diesels. Zo zijn er ook goede Renaults en Citroens, maar dat zegt niets over het geheel.
Als je nooit problemen hebt gehad is dat erg fijn, maar meer geluk dan wijsheid. De kans op storingen is op LPG gewoon groter dan op diesel, maar dat betekend niet dat je ZEKER problemen moet krijgen.
Daarnaast denk ik ook niet dat je met zekerheid kan zeggen dat LPG meer vervuilt dan diesel. Moderne diesels zijn erg schoon.
Oh ja, de huidige LPG auto's (nieuw) verbruiken de eerste kilometers gewoon benzine, in de praktijk valt het voordeel van LPG vaak erg tegen, vooral bij mensen die veel korte stukken rijden.
2 keer per jaar benzine tanken is in de praktijk zeeeer zeldaam.
(bovenstaande stelling is gebaseerd op statistieken van de autoleasemaatschappij waar ik werk)
(bovenstaande stelling is gebaseerd op statistieken van de autoleasemaatschappij waar ik werk)
Zijn statistieken altijd betrouwbaar??stingray0605 schreef:Oh ja, de huidige LPG auto's (nieuw) verbruiken de eerste kilometers gewoon benzine, in de praktijk valt het voordeel van LPG vaak erg tegen, vooral bij mensen die veel korte stukken rijden.
Ik tank ook zo'n 2 a 3 keer benzine per jaar en mijn vader ook (rijd ook LPG). Ja je moet lange stukken rijden als je LPG wilt, dat ben ik met je eens. Maar ja, ik rij dan ook 40.000 km per jaar en gemiddeld 50 km per autorit. Je kunt beter korte stukken op Benzine rijden en op Gas niet harder dan 130 km p/u (is beter voor je motor, zeggen ze).

Gr. Johan
Ja, statistieken zijn altijd betrouwbaar, maar het zijn statistieken.
Jij hebt het over 2 auto's (vw 1 er 7 jaar is oud lijkt het)
Ik heb het over 1.000 auto's van niet ouder dan 4 jaar.
LPG is niet altijd slecht, maar het risico dat het fout gaat is groter.
Daarnaast gaat niet iedereen zo netjes met zijn auto om dat ie niet harder dan 130 rijdt. (langzamer rijden is trouwens voor ALLE motoren beter omdat ze dan minder worden belast)
Daarnaast gaat niet iedereen zo netjes met zijn auto om dat ie niet harder dan 130 rijdt. (langzamer rijden is trouwens voor ALLE motoren beter omdat ze dan minder worden belast)
Ja, 1 is 7 jaar (Rover op G3), 1 was toen 11 jaar (Volvo op LPG) en 1 is rond de 5 jaar (Kia op G3).stingray0605 schreef:Ja, statistieken zijn altijd betrouwbaar, maar het zijn statistieken.
Dus 3 auto's ouder dan 4 jaar. Maar ja ook 1000 auto's van de "weet ik het hoeveel" auto's die hier in NL. op G3 rijden, lijkt me niet zoveel te zeggen. Ja, LPG is stroingsgevoeliger, t is maar hoe je ermee omgaat.

En welke merken zijn er bij die "statistieken" betrokken?
Gr. Johan
Persoonlijk zou ik niet aan gas beginnen.. Alleen verhalen over het wegvreten van je kop enzo..
Sowieso is het nu met het 1.8vvc blok de moeite niet.. Wanneer ik een andere auto erbij had gehad met minder vermogen had ik het misschien wel overwogen voor de lange afstanden, maar voor een blok met flink wat pit is gas gewoon niet geschikt vind ik..
Sowieso is het nu met het 1.8vvc blok de moeite niet.. Wanneer ik een andere auto erbij had gehad met minder vermogen had ik het misschien wel overwogen voor de lange afstanden, maar voor een blok met flink wat pit is gas gewoon niet geschikt vind ik..
-
- MG-R Freak
- Contacteer:
ik ken ook wel mensen met auto's die op gas rijden.
die auto's staan vaker bij de garage dan dat ze er mee rijden.
in gebruik zijn ze goedkoop maar als er iets stuk gaat betaal je de hoofdprijs.
in sommige parkeergarages mag je niet eens parkeren met zo'n tank achterin.
en als je de auto later wilt gaan verkopen zijn ze niks meer waard.
er rijden niet echt veel auto's op gas terwijl het gebruik wel goedkoper zou moeten zijn.
diesel is toch een heeeeeel stuk populairder en daar zit toch een reden achter.
ik zou zelf ook voor diesel gaan.
heb een ZR 115idt gehad en die reed super.
en die was goed te chippen naar 150 pk en een berg koppel.
dan kaqn je goed meekomen met de benzine auto's
en ze behouden hun waarde beter.
die auto's staan vaker bij de garage dan dat ze er mee rijden.
in gebruik zijn ze goedkoop maar als er iets stuk gaat betaal je de hoofdprijs.
in sommige parkeergarages mag je niet eens parkeren met zo'n tank achterin.
en als je de auto later wilt gaan verkopen zijn ze niks meer waard.
er rijden niet echt veel auto's op gas terwijl het gebruik wel goedkoper zou moeten zijn.
diesel is toch een heeeeeel stuk populairder en daar zit toch een reden achter.
ik zou zelf ook voor diesel gaan.
heb een ZR 115idt gehad en die reed super.
en die was goed te chippen naar 150 pk en een berg koppel.
dan kaqn je goed meekomen met de benzine auto's
en ze behouden hun waarde beter.
Diesel of LPG zal altijd een leuke discussie blijven.
Als je echt goedkoop wilt rijden moet je een auto met lpg rijden, maar dan wel van bepaalde merken. De volvo 850 2.5 is gewoon nr1 als het gaat om betrouwbaarheid op gas. Oudere Vw's en toyota's uit de jaren 90 rijden prima op gas en houden het lang vol(300dkm en meer). Merken die het best goed doen maar over het algemeen niet zo lang zijn oa Rover en Honda. De motoren van de meeste andere merken halen vaak de 200dkm niet, omdat de kleppen dit niet aan kunnen.
Diesels hebben tegenwoordig gewoon betere rijeigenschappen dankzij het gebruik van turbo's en het zal nog een aantal jaren wachten zijn tot deze trend ook bij benzinemotoren komt. Diesels zijn betrouwbaar, maar volgens mij niet betrouwbaarder dan een benzinemotor. Nadeel van lpg is dat het in Nederland niet toegestaan is om alleen op lpg te rijden, hierdoor is het onmogelijk een motor te ontwikkelen die optimaal gebruik maakt van de voordelen van lpg. Voor de mensen die meer kracht en een groot bereik op 1 tank belangrijk vinden zullen de extra kosten van een dieselmotor het waard zijn.
Het verhelpen van storingen is eenvoudiger doordat de garages hun monteurs op cursus sturen voor diesel en benzine motoren, maar voor de LPG techniek wordt zelden een monteur op cursus gestuurd.(logisch als er weinig auto's op lpg rijden) Maar de gene die met een auto die op lpg rijdt en een storing heeft naar de garage gaat krijgt dan vaak te horen dat het door de lpg-installatie komt zonder dat er naar gekeken is. Bij de goede lpg-inbouwstations is het verhelpen van een storing net zo veel werk als voor een diesel bij een merk-dealer.
De inbouw van de lpg-installatie is vaak de bron van de storingen. Als dit niet zorgvuldig gebeurd, dan zal een storing na een tijd optreden vaak door het slecht aanleggen van verbindingen.
Betrouwbaarheid van de auto is ook zwaar afhankelijk van de eigenaar. Een auto die goed wordt onderhouden krijgt minder problemen.
Als het gaat om "schone uitstoot" dan zijn auto's die rijden op benzine/lpg schoner dan diesels. Diesels zijn schoner geworden de afgelopen jaren, maar zo lang de milieu-eisen voor diesels minder streng zijn als die voor benzine/lpg dan zal een dieselmotor ook meer uitstoten, maar milieu is pas belangrijk als we er in de portenaie niks van merken.
Als je echt goedkoop wilt rijden moet je een auto met lpg rijden, maar dan wel van bepaalde merken. De volvo 850 2.5 is gewoon nr1 als het gaat om betrouwbaarheid op gas. Oudere Vw's en toyota's uit de jaren 90 rijden prima op gas en houden het lang vol(300dkm en meer). Merken die het best goed doen maar over het algemeen niet zo lang zijn oa Rover en Honda. De motoren van de meeste andere merken halen vaak de 200dkm niet, omdat de kleppen dit niet aan kunnen.
Diesels hebben tegenwoordig gewoon betere rijeigenschappen dankzij het gebruik van turbo's en het zal nog een aantal jaren wachten zijn tot deze trend ook bij benzinemotoren komt. Diesels zijn betrouwbaar, maar volgens mij niet betrouwbaarder dan een benzinemotor. Nadeel van lpg is dat het in Nederland niet toegestaan is om alleen op lpg te rijden, hierdoor is het onmogelijk een motor te ontwikkelen die optimaal gebruik maakt van de voordelen van lpg. Voor de mensen die meer kracht en een groot bereik op 1 tank belangrijk vinden zullen de extra kosten van een dieselmotor het waard zijn.
Het verhelpen van storingen is eenvoudiger doordat de garages hun monteurs op cursus sturen voor diesel en benzine motoren, maar voor de LPG techniek wordt zelden een monteur op cursus gestuurd.(logisch als er weinig auto's op lpg rijden) Maar de gene die met een auto die op lpg rijdt en een storing heeft naar de garage gaat krijgt dan vaak te horen dat het door de lpg-installatie komt zonder dat er naar gekeken is. Bij de goede lpg-inbouwstations is het verhelpen van een storing net zo veel werk als voor een diesel bij een merk-dealer.
De inbouw van de lpg-installatie is vaak de bron van de storingen. Als dit niet zorgvuldig gebeurd, dan zal een storing na een tijd optreden vaak door het slecht aanleggen van verbindingen.
Betrouwbaarheid van de auto is ook zwaar afhankelijk van de eigenaar. Een auto die goed wordt onderhouden krijgt minder problemen.
Als het gaat om "schone uitstoot" dan zijn auto's die rijden op benzine/lpg schoner dan diesels. Diesels zijn schoner geworden de afgelopen jaren, maar zo lang de milieu-eisen voor diesels minder streng zijn als die voor benzine/lpg dan zal een dieselmotor ook meer uitstoten, maar milieu is pas belangrijk als we er in de portenaie niks van merken.
MG TF wannahave
Om het verschil tussen de kosten van diesel en LPG-G3 te benadrukken heb ik even een rekensom opgezet. Men neme hiervoor als voorbeeld:
- een R25 1.4 16V LPG-G3 bj 02-2001 (mijn auto).
Gekocht in 2005 met een km.st. van 163.000 tegen het bedrag van €4500.
Maximale km.st. auto (levensduur): schatting 250.000 km
Gewicht: 1030 kg
Verbruik gecombineerd volgens Autoweek: 6.6l/100km
Verbruik in praktijk: 8l/100km
- een Renault Clio RN 1.9D bj 01-2000.
Nu te koop met een km.st. van 176.000 km tegen een bedrag van €5000.
Maximale km.st. auto (levensduur) schatting 275.000 km
Gewicht 970 kg
Verbruik gecombineerd volgens Autoweek: 5.7l/100km
Verbruik in praktijk: schatting 6l/100km
Ik kom bij de Clio uit omdat deze qua uitrustingsniveau, grootte en leeftijd enigzins overeenkomt met mijn Rover 25.
Wanneer we kijken naar de aanschafprijs valt te zeggen dat de Renault ten eerste in aanschaf al duurder is:
- €500 en
- is 1 jaar ouder en
- Ik heb mijn Rover alweer een jaar dus er is alweer een jaar afschrijving van mijn aankoopprijs af, dus zou de aanschafprijs van de R25 nu in theorie weer 500 tot 1000 lager liggen.
- Kilometerstand is hoger.
Deze duurdere aanschafprijs en hogere km.stand van de Clio vallen echter te verwaarlozen door de lagere restwaarde en kortere levensduur van de R25 bij laten we zeggen 250.000km t.o.v. de restwaarde bij 275.000 km voor de Renault.
Echter kijken we naar de variabele kosten per jaar bij een kilometrage van 20.000 km per jaar dan zien we dat rijden met de R25 op LPG-G3 veel goedkoper is:
Wegenbelasting Clio: €684 p/jaar
Wegenbelasting R25: €396 p/jaar
Brandstofkosten Clio:
20000km / 100km * 6 * 1.076 (Dieselprijs Shell) = €1291.2
Brandstofkosten R25:
20000km / 100km * 8 * 56.5 (LPG prijs BP) = €904
Verschil wegenbelasting en brandstofkosten tezamen = €675.20
Conclusie is dat de jaarlijkse variabele kosten bij het rijden op LPG-G3 veel lager liggen. Zelfs wanneer de extra onderhoudskosten meegenomen worden in deze berekening. Voor 675 euro kan ik bij wijze van spreken elk jaar mijn koppakking laten vervangen of om het jaar de kop laten reviseren.
Als ik naar de onderhoudshistorie kijk van mijn R25 dan kan ik zeggen dat er nauwelijks extra onderhoudskosten zijn geweest. Slechts een verdamperslang en een 2 reinigingsbeurten van de actuator en de verdamper. Maar dit zijn de kosten niet.
Misschien heb ik wel gewoon geluk, maar ik wil nooit meer anders dan LPG-G3!
- een R25 1.4 16V LPG-G3 bj 02-2001 (mijn auto).
Gekocht in 2005 met een km.st. van 163.000 tegen het bedrag van €4500.
Maximale km.st. auto (levensduur): schatting 250.000 km
Gewicht: 1030 kg
Verbruik gecombineerd volgens Autoweek: 6.6l/100km
Verbruik in praktijk: 8l/100km
- een Renault Clio RN 1.9D bj 01-2000.
Nu te koop met een km.st. van 176.000 km tegen een bedrag van €5000.
Maximale km.st. auto (levensduur) schatting 275.000 km
Gewicht 970 kg
Verbruik gecombineerd volgens Autoweek: 5.7l/100km
Verbruik in praktijk: schatting 6l/100km
Ik kom bij de Clio uit omdat deze qua uitrustingsniveau, grootte en leeftijd enigzins overeenkomt met mijn Rover 25.
Wanneer we kijken naar de aanschafprijs valt te zeggen dat de Renault ten eerste in aanschaf al duurder is:
- €500 en
- is 1 jaar ouder en
- Ik heb mijn Rover alweer een jaar dus er is alweer een jaar afschrijving van mijn aankoopprijs af, dus zou de aanschafprijs van de R25 nu in theorie weer 500 tot 1000 lager liggen.
- Kilometerstand is hoger.
Deze duurdere aanschafprijs en hogere km.stand van de Clio vallen echter te verwaarlozen door de lagere restwaarde en kortere levensduur van de R25 bij laten we zeggen 250.000km t.o.v. de restwaarde bij 275.000 km voor de Renault.
Echter kijken we naar de variabele kosten per jaar bij een kilometrage van 20.000 km per jaar dan zien we dat rijden met de R25 op LPG-G3 veel goedkoper is:
Wegenbelasting Clio: €684 p/jaar
Wegenbelasting R25: €396 p/jaar
Brandstofkosten Clio:
20000km / 100km * 6 * 1.076 (Dieselprijs Shell) = €1291.2
Brandstofkosten R25:
20000km / 100km * 8 * 56.5 (LPG prijs BP) = €904
Verschil wegenbelasting en brandstofkosten tezamen = €675.20
Conclusie is dat de jaarlijkse variabele kosten bij het rijden op LPG-G3 veel lager liggen. Zelfs wanneer de extra onderhoudskosten meegenomen worden in deze berekening. Voor 675 euro kan ik bij wijze van spreken elk jaar mijn koppakking laten vervangen of om het jaar de kop laten reviseren.
Als ik naar de onderhoudshistorie kijk van mijn R25 dan kan ik zeggen dat er nauwelijks extra onderhoudskosten zijn geweest. Slechts een verdamperslang en een 2 reinigingsbeurten van de actuator en de verdamper. Maar dit zijn de kosten niet.
Misschien heb ik wel gewoon geluk, maar ik wil nooit meer anders dan LPG-G3!