Pagina 2 van 2

Geplaatst: zo jan 11, 2015 6:05 pm
door Johan Corbijn
Bedankt voor de reacties, ik ga het ook zonder proberen.

Ik zat laatst wat te googlen en kwam toen dit tegen. Misschien wel interessant.

http://cmmgrcc.org/notes-cylinder-head- ... ?nggpage=1

De koelkanalen in mijn kop waren wel wat groter als op de foto's, maar ook wel met gietresten.

Het volgende in de tekst vond ik ook wel opmerkelijk:
"I did notice that the ball in the coolant connection on the inlet manifold to the bleed line is missing. One of the little brass tangs is bent outward. I’ve been told that removing the ball is a somewhat common modification. With the ball missing there will be a constant flow of coolant to the expansion tank. Before reinstalling the intake manifold make sure that this little ball is not sticking, if stuck it would keep air from escaping from the engine."

Weet iemand hier iets meer van? Bij mijn weten zit dat balletje (volgens mij meer een kegeltje) er bij mij nog in, maar als het niets toevoegd en alleen maar problemen op kan leveren, gaat het eruit.

Geplaatst: ma jan 19, 2015 6:41 pm
door Johan Corbijn
Hoe spannen jullie de distributieriem van een ZR 160 (handmatige spanner)?
Ik heb niet de bewuste veer, maar hoe te doen zonder?

Geplaatst: ma jan 19, 2015 11:12 pm
door Joren
Ik heb nog een veer liggen als je daar wat aan hebt.
Overigens vertrouw ik niet volledig op de veer, als de spanner wat moeilijk beweegt staat ie al snel te slap.
Ik doe het puur op gevoel dus kan het niet uitleggen.

Geplaatst: di jan 20, 2015 1:34 am
door JD
nee, kan ook prima zonder.
Gewoon opspannen tot je hem een kwartslag kan draaien.

Geplaatst: di jan 20, 2015 1:09 pm
door Johan Corbijn
Een kwartslag draaien? Dat snap ik niet helemaal.

@Joren. Ik wil wel zo'n veer. Dan kan ik die gebruiken als referentie.

Geplaatst: di jan 20, 2015 2:17 pm
door JD
Zo ver opspannen totdat je de riem op het lange gedeelte max een kwart slag kan draaien. ( is een algemene vuistregel )

Mocht je twijfelen kun je er misschien beter even een automonteur bijhalen en vragen of die hem even wil spannen voor je.

Geplaatst: di jan 20, 2015 3:02 pm
door roland
En als hij het zelfde geluid begint te maken als een supercharger (hoge gier toon) staat ie te strak

Geplaatst: di jan 20, 2015 7:50 pm
door arjen
Die veer kun je beter weglaten, volgens mij schreef rover dat zelfs voor. Het veertje is zoiezo niet sterk genoeg om de riem te spannen.

Geplaatst: di jan 20, 2015 9:22 pm
door Joren
Het veertje is wel interessant voor een indicatie. Ik heb hem ook nog een stukje strakker gezet overigens.

Je moet de veer idd niet laten zitten als je klaar bent met spannen.

Geplaatst: di jan 20, 2015 10:24 pm
door JD
Ben het met Arjen eens, is een veertje van niks :?

Geplaatst: za jan 24, 2015 7:43 pm
door 118GTR
Veertje inderdaad altijd weglaten.

Gaat alleen maar roesten en met veel pech roest hij een keer kompleet door en valt dan naar beneden waar hij je distributieriem kan mollen. (door tussen de riem en het krukastandwiel te vallen)

Geplaatst: do jan 29, 2015 5:49 pm
door Johan Corbijn
De ZR draait weer, heeft ondertussen al zo'n 200 km gelopen en is ook weer volledig straat legaal (APK, verzekerd en de schorsing opgeheven). Alles lijkt zo op het eerste gezicht in orde.

Ik heb de spanning van de distributieriem tijdens de APK laten controleren, en deze was goed. Een afkeurpunt bij de APK was het raken van de KW voordempers met de stofhoezen van de homokineten. Is er hier iemand die ook met KW's rijdt en eenzelfde probleem heeft?

Het is nu 'opgelost' door de hoes iets verder over de as te trekken, maar bij inveren of draaien raakt hij nog.

Heeft er nog iemand een goed advies betreffende remblokken (Mintex, Ferodo)? Ze moeten niet te hard zijn, maar toch wel een rondje Nurburgring aankunnen.