Pagina 2 van 2

Geplaatst: ma jun 14, 2004 6:32 pm
door Mark16v
118GTR schreef: nou echt niet hoor. Zelfs de eerste VHPD (met "slechts" 177 pk) hadden al gesmede zuigers, drijfstanden, ander matariaal krukas, en cilinderwanden.

Goed rover zal het wel een beetje willen overbemeten, maar toch.
Het ging over een onderblok, daar bedoel ik ook het blok mee en niet wat er in zit. Lijkt me logisch dat je zowiezo andere drijfstangen en zuigers erin zet.

Geplaatst: ma jun 14, 2004 8:09 pm
door 118GTR
zijn gewoon de termen om de verschillende motoren uit elkaar te houden.
De 1.8 k-serie is met meerdere koppen geleverd, en dus met verschillende vermogens.

K16 low-port = de gewone 16v kop, 27.5mm inlaatkleppen 24mm uitlaatkleppen, 31mm grote inlaatpoort.
K16 high-port = de gewone 16v kop, 27.5mm inlaatkleppen 24mm uitlaatkleppen, 34mm grote inlaatpoort.

VVC = continue variabele kleptiming op de inlaatkleppen, 31.5 mm inlaatkleppen, 27.5mm uitlaatkleppen, 36mm inlaatpoort.

VHPD = gewone 16v kop, 31.5 mm inlaatkleppen, 27.5mm uitlaatkleppen, 36mm inlaatpoort.

de VHPD haalt zijn extra vermogen uit de betere std porting van de kop, en een veel hogere lift(de klep gaat verder open) dan de VVC.

Geplaatst: ma jun 14, 2004 8:28 pm
door 118GTR
Mark16v schreef: Het ging over een onderblok, daar bedoel ik ook het blok mee en niet wat er in zit. Lijkt me logisch dat je zowiezo andere drijfstangen en zuigers erin zet.
ah oke, maar ff een weetje.

Een onderblok is nou net de benaming voor het hele ding onder de kop. Je kunt een complete motor in 2 delen opsplitsen, het onderblok(engels=>short-engine) en het bovenblok.(kop met alles erin)

Geplaatst: ma jun 14, 2004 9:53 pm
door Mark16v
mja ok dat had ik me ook al bedacht, maarja ik geef niet zomaar een fout toe natuurlijk ;) :)

Geplaatst: do jun 17, 2004 2:38 pm
door Frekkel
dus wat type wagen zouden jullie aanraden om als basis te gebruiken
kwestie van niet weer een kat in een zak te kopen.

Geplaatst: do jun 17, 2004 10:32 pm
door 118GTR
Frekkel schreef:dus wat type wagen zouden jullie aanraden om als basis te gebruiken
kwestie van niet weer een kat in een zak te kopen.
euh tja, das wel erg vaag natuurlijk.

zoals gezegt gaat de k-serie ongeveer tot 200 pk. in een mk3 200(vanaf 95) zitten alleen maar k-serie motoren.(en diesels natuurlijk).

In de oudere 200's (1990 tm 1995) daar zitten o.a. 2-liter t-serie blokken in. De turbo variant(220 turbo coupe) levert std al 200 pk is goed tot 300 te krijgen.

als je voor een mk3 wil gaan, zou ik op zoek gaan naar een 200 vi. Daar zit std al 145 pk in, en is met wat luchtfilters, 52mm tb en uitlaat upgrades wel naar 160 pk te schoppen.

Wil je dan echt naar die 200 pk, dan is het blok (de 1.8 vvc zoals die in de 200 vi zit)) te preferen boven de gewone 1.8 omdat de vvc std grotere kleppen heeft. kwa sterkte maakt het geen bal uit.

Geplaatst: vr jun 18, 2004 3:09 pm
door Frekkel
is de vi en de brm dan hetzelfde blok? in een brm zit een vvc blok, maar dacht toch dat er een ander blok in de vi lag.
en om de vraag duidelijker te stellen: nu heb ik een 214i, daar valt nix mee te doen heb ek al gemerkt. Wat valt er dan wel te verkiezen? een 200is, 214is, 216is...

Geplaatst: vr jun 18, 2004 3:12 pm
door Striker
De Vi en BRM hebben exact hetzelfde 1.8 VVC blok.

200is en 214si zijn motorisch gelijk, de is is alleen luxer. Een 216 heeft wat meer vermogen, maar vooral een hoger koppel. Hij is een stuk krachtiger dan het kleine verschil in vermogen doet vermoeden.
Een 1.8 vvc is weer een heel stuk krachtiger, als je er één kan kopen (en verzekeren) zou ik hier zeker voor gaan.

Geplaatst: vr jun 18, 2004 7:44 pm
door Mista T
Het enige verschil tussen een BRM en VI, buiten de verschijning dan, is de versnellingsbak...

De BRM heeft een iets kortere bak..