Pagina 2 van 4
Geplaatst: di mei 25, 2004 8:47 pm
door FoZ
118GTR schreef:1800? Foz heeft een 1400 over, en die wil hij vast wel kwijt aan de topic-starter.
cker wil ik deze wel kwijt aan hem want dan hebben we er weer 1tje bij de club

Geplaatst: vr mei 28, 2004 11:04 am
door anton GTa 16v
wat kost zo'n 1800 blok nou gemiddeld??? en komen er voor aanpassingen bij...?
Geplaatst: vr mei 28, 2004 11:55 am
door 118GTR
Het blok past er zo in, om het werkend te krijgen is wel wat werk nodig.
Voor een blok met weinig km's ben je minstens 1500 euro kwijt in nederland(maar reken op nog meer), een vvc is nog duurder. Engeland is veel goedkoper.
Geplaatst: vr mei 28, 2004 1:08 pm
door anton GTa 16v
vvc??? en welke aanpassingen moet je sowieso rekening mee houden?
Geplaatst: vr mei 28, 2004 2:27 pm
door FoZ
Remmen

Geplaatst: vr mei 28, 2004 2:43 pm
door anton GTa 16v
alleen remmen
niet meer...?
Geplaatst: vr mei 28, 2004 3:27 pm
door 118GTR
simpelst: 1.8 K16, opbouwen met de originele 1.4 sensoren, draadboom en ECU. Wel de 1.8 injectoren gebruiken. je moet een 1.4 16v MPI als basis hebben.
moeilijker: 1.8 K16, opbouwen met de sensoren die bij de motor zitten. 1.8 spruitstukken, draadboom en ECU. Grootste probleem hier is de 1.8 ECU die moet worden aangepast(denk aan startonderbreker enzo)
De VVC MOET op de moeilijkere manier.
bijkomende problemen zijn de inlaatspruitstukken die aan de gasklepkant waarschijnlijk niet lekker passen op de huidige airbox. Dit is te fixen met wat custom pijpwerk/luchtfilter.
Remmen wordt idd een issue, kies minstens voor de 240mm geventileerde schijven van de 114 Gti Mpi(zelfde als de MGF/TF behalve de 160pk versies).
Wielen en aandrijfassen is geen enkel prob, versnellingsbak kan een issue worden bij echt hoge vermogens(de 216/416 bak >95 is sterker)
Geplaatst: vr mei 28, 2004 3:49 pm
door anton GTa 16v
wat is vvc??
maar wat wordt aangeraden/makelijker/goedkoper/logischer/beter; conversie maken van de 1.4 die er dus nu inligt (krukas, zuigers etc.) of gewoon een kompleet 1.8 blok aanschafen??
Bij het laatste zal ik dus ook de ECU moeten aan passen. En kan ik het blok dus beter kompleet met versn. bak aanschafen, als ik het goed begrijp.
Het eerst, de conversie, heb je als ik het goed begrijp dus ook het multipoint systeem (?? en bijpassende ECU ??) nodig?

Vraagje aan 118GTR
Geplaatst: wo jun 02, 2004 10:22 pm
door robert
Hey 118 GTR,
ik ben nog steeds een nieuw blok nodig voor m'n autotje en ik kon wel een blok van FoZ overnemen, maar ik heb een Mpi en zijn blok is een Spi.
Nu heb ik gevraagd aan degene die mijn auto maakt of dat kan en volgens hem is er een grote kans op problemen als het blok van FoZ in m'n auto word gezet. Hij had het over de uitlaat en de compressieverhouding enzo. Maar nu zei FoZ dat ik jou maar eens moest vragen omdat het misschien helemaal geen probleem is. Vandaar.
Gr Robert
Geplaatst: wo jun 02, 2004 10:44 pm
door Mark16v
Is helemaal geen probleem, het blok is exact gelijk, alleen het injectiesysteem is anders. Je kan het dus zo overzetten, alleen je moet je eigen inlaat/uitlaat spruitstukken gebruiken.
Geplaatst: do jun 03, 2004 12:54 am
door Foxtrot
Yep heb ik ook gedaan, ik heb een GTI (MPI) blok (zelfde als foz heeft) en de in en uitlaatspruitstukken van het originele spi blok gebruikt, werkt prima!
Geplaatst: do jun 03, 2004 1:18 am
door 118GTR
jep werkt prima, er is echter wel een zeer klein verschil tussen beide blokken(waar Mark me op heeft gewezen). Een klein verschil in de inlaat-nokas.
Het werkt prima, maar je zal in plaats van 103 pk, waarschijnlijk 101~102pk hebben. Als je die pk's terug wil moet je de inlaatnokas van je oude MPI blok er weer in zetten.
Geplaatst: do jun 03, 2004 9:46 am
door Mark16v
Het schijnt overigens ook dat je van de 1.4 16v blokken high port en low port cilinderkoppen hebt. De SPi is in beide versies geleverd en de MPi is altijd een high port. Verder heeft de MPi inderdaad een iets andere inlaat nokkenas.
Deze verschillen hebben overigens zowat bijna geen invloed op de performance.
Geplaatst: do jun 03, 2004 9:56 am
door Foxtrot
Mijn topsnelheid is wel omhoog gegaan. Ik raak nu zonder al te veel moeite over de 200 terwijl ik met mn vorige blok (andere nokkenas) met veel moeite op de 190 kwam. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de manier waarop het blok is ingereden, klopt dat? Misschien heeft dat er nog wel meer mee te maken dan de nokkenasverschillen.
Geplaatst: do jun 03, 2004 9:58 am
door robert
Maar moet ik de ecu ook overzetten dan? Want ik neem aan dat de ecu van een Mpi anders ingesteld staat dan eentje van een Spi. Levert dit dan geen problemen op?
Geplaatst: do jun 03, 2004 10:05 am
door anton GTa 16v
101~102 pk is da met kat of zonder. omdat de singels zonder kat 5pk extra krijgen.....
multi systeem over zetten is dat in een middagje gedaan of word dat een gehele operatie. Moest de ECU nou vervangen worden of kan je dat van het multi systeem overzetten? Wat moet zoiets kosten als ik dat van iemand hier overneem?
Langzaam ga ik van 114 amateur naar 114 "beetjuh weeter"
