Automatische versnellings bak

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

kijk op de steptronic zit een + en - voor handmaatig op en af schalelen
Afbeelding


hier zit dit er niet maar kan je het doen met de 1-2-3 van je pook
Afbeelding
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Okidey

Bericht door Okidey »

Hey gaaf! De eerste foto met de + en - heb ik niet. Ik heb idd wel een 2, 3
en 4 stand op de pook, deze werken respectievelijk als de 1e, 2e en 3e versnelling?

Ik dacht namelijk dat dit standen waren tot betrekking op losse of vaste
ondergrond en/of hellingen. standje 2 zou dan de 1e en 2e versneling zijn
die de automaat zelf bedient. standje 3 versnelling 1 - 3, en standje 4
voor versnellingen 1 - 4.

Maar als ik het goed begrijp zijn dit dus handmtige standen, die ik dan ook
handmatig van stand 2 naar stand 3 en stand 4 zet om zo handmatig op
en af te schakelen?
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

ja klopt
Maar als je hem in een stand zet (zeg maar de 2) blijft hij in de stand staan hij schakeld dus NIET over dat moet je zelf doen door of naar de 3 of in de D zetten Snap ie
dus ver geen niet zelf te schakellen anders zit je in de toerenbegrenzer ;)

ik Heb al 6 automaten gehad van ford-VW-audi-Mercedes
en ze zijn allen verschillend
bijvoorbeeld die van de audi en Mercedes pasten zich aan met een vlote
rij stijl schakelde hij na verloop van de rit sneller terug NIET om in toeren hoger te gaan maar on juist dat optrekken te versnellen.

de bak van een audi A4 1.8 (mijn vader) is ook zon slak als jij beschrijft
is niet vooruit te krijgen :roll:
maar met de tip tronic joepie wat leuk :mrgreen:
gewoon net een handbak.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Okidey

Bericht door Okidey »

haha dat is stoer! en die standen kan ik ten alle tijden bediening terwijl de
auto in beweging is? Stel ik rij op de provinciale weg in zijn D, wanneer ik
een voorganger zou willen inhalen dan zou ik dus gewoon nar standje 4 kunnen gaan om eventjes vaart te maken en dan weer terug naar D? Kan
ik in dat geval de D dan ook zien als een 5e or cruise versnelling?

Overigens bedankt voor het maken van foto's :p
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Ja D is een 5
Ga niet bij 80 proberen om hem in de 1 te zetten dat gaat niet goed
Ik weet niet of hij vergrendeld (om het te voorkomen als dit eens perongelukt gebeurd)
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Okidey

Bericht door Okidey »

Dat weet ik ook niet, ik heb het nog niet uitvoerig geprobeert. Er zit een
knopje op de pook die ik in moet drukken bij het wisselen van stand. Ik
weet ook dat als de versneling niet in P staat, de auto ook niet zult starten.

Ik ben mij wel bekend met de algemene regeltjes in het gebruik van een
automatische bak. Ik heb mij dan ook voorgenomen om doorgaans maar
gewoon in D te rijden en verder niet aan de pook te komen. En tja, met 80
naar de 1e versnelling gaan ijkt mij idd niet zo verstandig. :P

Maar stel ik ben niet helemaal fris en ik zou willen wegrijden vanuit stil stand
met de versnellings bak in standje 4 inplaats van D, dan slaat de motor
gewoon af?

Ik zou dus in theorie ook weg kunnen rijden beginnend met standje 2. Of
ik nu handmatig opschakel naar 3 en dan 4 en dan D, of direct van 2 naar
D ga maakt niet zo heel veel uit?
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

als je stil staat een je rijd weg in de 4 zal hij gewoon bij 1 beginnen.
alles wat er onder zit dus 1234 schakeld hij op
in zijn 3 is het 123.
hij gaat alleen niet verder als de gekoze versnelling

een automaat af laten slaan
Afbeelding
;)
nee dat kan niet.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Okidey

Bericht door Okidey »

haha dat is gaaf! How to drive an automatic 101! :P
Heel veel dank voor de uitleg, nu begrijp ik het veel beter. Leuk om al dit
soort dingen te ontdekken haha.

Soms is het beter om dat soort dingen vooraf even uit te pluizen in plaats
van het maar te proberen. Van fouten leren is leuk maar niet als dat ten
kosten zou gaan van de Rover. Kennis is macht zeg ik dan maar :P

Ik zal dit allemaal eens rustig uitproberen, bedankt! :mrgreen:
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Inderdaad, en automaatbakken zijn ook duur! :idea:

Het baktype dat je in de R75 hebt, heeft dezelfde werking en opties als de bakken in de BMW 3-serie e36. (met die PRND432 of PRND321)
Ga er zuinig en verstandig mee om en je hebt er een hoop plezier van!

Hoeveel heeft je wagen trouwens gelopen? Het is aan te raden om de olie te verversen om de 60.000km.
mvg, John
Okidey

Bericht door Okidey »

Precies, ik voel me best rijk in deze Rover maar dat soort hoge kosten kan
ik mij even niet veroorloven. En het is gewoon zonde.

Hij heeft nu zo'n 113.600 km gelopen. Ik heb hem nu ongeveer een maand
en in December zal hij voor de keuring moeten. Dus ik moet nog het een en
ander doen, ook voor de winter. Het geld is nu eventjes schaars dus ik zal
wat aan de centen moeten denken. Maar er staan al een boel dingen op de
to do lijst zoals de ECU uit lezen en idd ook de olieen en vloeistoffen
verversen. Ik wil ook nog een navigatie systeem inbouwen.

Er is ook een lichte rammel of ratel bij de motor wanneer hij stationair loopt
dat waarschijnlijk van de riemen of waterpomp komt. Ik dacht eerst dat het
de kleppenstoters zouden kunnen zijn, maar blijkbaar heeft de Rover een
hydraulisch kleppen systeem die zichzelf automatisch zouden afstellen.

Rechts voor zijn wat wiel lagers aan het verslijten denk ik, en ik denk ook
dat hier en daar een schokbreker vervangen moet worden. De eind demper
is ook behoorlijk verroest en er moeten xenon lampen vervangen worden. Dus al met al ik heb zo'n vermoeden dat er de laaste jaren bij de 2e
eigenaar misschien niet veel meer naar om gekeken is en zowiezo even helemaal goed uitzoeken en hier en daar het nodige aan onderhoud en
vervanging.

Haha loopt al gauw op. En dan de brandstof nog :|
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Bericht door falco »

kan je deze automaten ook laten doorspoelen?
Okidey

Bericht door Okidey »

Tja, dat zou ik niet weten. ik heb het eens gezien op een ander type auto
maar weet niet of dtzelfde geld voor deze bak. Ik ben niet mans genoeg om dat soort dingen op mijzelf te nemen en laat dat liever door een
Garage of ex Rover dealer doen haha

op mijn golfje gti wou ik ooit de veren vervangen en dat was een ramp! haha
Ik heb het moeten afbreken en de auto naar de garge laten slepen om hun
het af te laten maken, onderweg zag ik mijn linker voorwiel inneens aan mij
voorbij rollen haha blijkbaar had ik die niet goed vast gezet XD

Dus ja.. :mrgreen:
EricLC

Bericht door EricLC »

Bij dit soort km- standen zou ik de bakolie eens laten verversen; als je een bedrijf weet die de bak kan spoelen nog beter. Je zou niet de eerste automaatrijder zijn die na zo'n verversing denkt dat hij een nieuwe bak in zijn auto heeft. Kan heel veel milde problemen zoals je beschrijft oplossen!
Succes ermee.
Eric
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Spoelen is zelf te doen.
Drain plug losnemen 4 liter komt er dan uit, daarna 4 liter nieuwe olie vullen.
Vervolgens de onderste leiding van de oliekoeler loshalen hier aan de oliekoeler een slangetje bevestigen deze in een opvangcontainer hangen, de auto starten zo gauw er 4 liter uit is direct stoppen en dan de afgetapte hoeveelheid bijvullen.

Nu heb je 8 liter verse olie in de bak zitten. Houd wel rekening met temperaturen want de bak mag niet heet zijn.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Bericht door falco »

er ging bij mij krap 4 l in de automaat, zit er dan nog 4 l in de leidingen?
en weet iemand waarom je niet het filter in de bak kan vervangen,
alvast dank,
falco
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Je hebt ook nog een oliekoeler ed, daar zit ook nog olie in.
mvg, John
Plaats reactie