verbruik 1 op ??

75 en 75 Tourer
760executive

Bericht door 760executive »

Mijn 2.5 V6 automaat rij ik vaak makkelijk 1 op 10 mee.
Vind ik niet verkeerd voor een auto met deze motor. En die lekkere 6 cilinder roffel maakt heel veel goed. :D
Voor mij geen belastingvrij "geval" waar 1 op 20 in de brochure ook neerkomt op een werkelijk verbruik van 1 op 12.
Geef mij maar iets met wat meer karakter.
Callahan

1.8 benzine automaat

Bericht door Callahan »

Ja ik denk zeker wel dat ik met de 1.8 benzine-automaat de een op twaalf net kan halen maar dan wordt het allemaal wel erg opletten geblazen met veel beleid inhalen en optrekken en niet boven de 110 km uitkomen en bij stoplichten direct uitzetten enz enz. En dan is voor mij de grap er wel een beetje vanaf. Ik bedoel...nu rij ik al rustig maar het altijd maar anticiperen om bij ieder wissewasje voldoende remweg te hebben om nauwelijks te hoeven remmen is niks voor mij. Ik zou zeggen maak jezelf niks wijs. Weet gewoon dat rijstijl er zeker toe doet maar het is ook niet alles. Een 6 cilinder is niet zuiniger dan een vier..zeker als je rijstijl hetzelfde is...en de uitkomst van die benzineverkoperspas hebben er geen baat bij om aan te tonen dat het gebruik bij hun uitkomst zoveel hoger of lager ligt. De vertegenwoordiger en de plezierrijder zit ook tussen de uitkomst van hun onderzoeken en dan zit je meestal wel met realistische verbruikcijfers. Niet hoeven schakelen vind ik zelf ook heerlijk en geniet zo nog meer van het comfortabele rijden. Kost me dan misschien zo'n 300 euro per jaar meer in gebruik maar de rit in de 75 is mij dat ten volle waard. 8)
Laatst gewijzigd door Callahan op di jan 22, 2013 1:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Heb zelf niet meteen een idee over hoeveel 1/.. de auto verbruikt (wordt in België per 100 km uitgedrukt), weet wel dat je zonder al te gek in het absurde te anticiperen wel heel wat kan besparen op brandstof. Waar ik vroeger altijd bij de eerste was om aan het groene licht te vertrekken laat ik nu gewoon de rest rustig los rijden (meestal kom je er weer gewoon langs bij het volgende rode licht:)).
Wat ik wel doe is de auto wat laten uitbollen, remmen wat ontlasten, iets sneller in 5de schakelen bij bijvoorbeeld 80 km/h...
Als ik vol getankt heb en geeft de computer aan dat ik nog zo'n 700 km kan rijden. Ga er echt eens op letten of ik dat effectief haal.
Ik rij meestal voor de helft korte ritten (kleiner dan 10 km), helft lange stukken (+50km). Het zal geen verassing zijn, maar bij echte korte afstandjes gaat de meter echt erg snel naar beneden.
Callahan

appels of peren?

Bericht door Callahan »

Wel handig als alle heren in de aanhef even duidelijk aangeven of het hier om een benzinemotor of dieselmotor gaat en automaat of niet. Da's nogal een verschil. Zou trouwens graag een energie verbruiksmeter in mijn 75 willen zetten. Maar ik weet niet of dat zonder al te veel toestanden (en combinaties van een centraal geplaatst digitaal navigatiescherm ed.)op een ouder type aangesloten zou kunnen worden. En dan is het ook wel aardig als je kunt aflezen hoe lang je nog met je tankinhoud zou kunnen doen. Het moet wel accurate apparatuur zijn en geen Halfords spul dat alleen maar aangeeft dat het gas indrukken oneconomisch is. Dat weten we allemaal wel...en daar bereken je geen gemiddelde mee. Dan kun je net zo goed een vacuummeter aansluiten. Wie weet of er zoiets op de markt te krijgen is. :?:
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Dan had je een luxer type moeten aanschaffen.
Ik heb dat alles en nog meer in mijn dashboard zitten. En deze computer bedien ik met een knopje op de handel voor de richtingaanwijzer.
Even uit het hoofd, verbruik, range, 2e afstand, buiten temperatuur en snelheids-overschrijdings indicatie. plus dat ik hiermee bepaalde funkties van de auto kan controleren.
En achteraf inbouw is volgens mij niet te doen.

Hij zit gewoon in dat schermpje tussen de km teller en de toerenteller

Afbeelding

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Callahan

Bericht door Callahan »

denk idd dat ik de club uitvoering heb en dan zit dat er niet allemaal op.
Ben bang dat er weinig tussenweg is en dat er gewoon teveel moet worden omgebouwd om een accurate uitlezing van het verbruik te kunnen meten.
Eenvoudigst is dan toch helemaal nokkie nokkie aftenken en dan op het eind van de dag of week opnieuw aftanken en door het aantal kilometers delen.
Wie weet valt het dan wel mee.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

bam schreef: En achteraf inbouw is volgens mij niet te doen.

Hij zit gewoon in dat schermpje tussen de km teller en de toerenteller

Afbeelding
Achteraf inbouwen is zeker te doen, hoor.
Kwestie van een andere klok en de hendel vervangen. Dat heb ik bij mijn eerste 75 ook gedaan, weliswaar had ik een diesel, en had ik een "bezineklok" er in gedaan. Enkel de kilometerstand laten aanpassen zodat deze gelijk liep met de lichtmodule.

Het enige waar je op moet letten is dat je klok van een donor komt van eenzelfde uitvoering. Bijvoorbeeld; Had de donorauto traction control en je eigen auto niet dan krijg je steeds een melding dat je traction control het niet doet....

In sommige gevallen moet je wel even naar de dealer om de klok te laten resetten (T4), zodat er geen Err staat bij de dagteller.

Dus als je het graag wilt, ff checken... Volgens mij hebben ze bij rimmerbros nu ook een opruimactie met klokken, in km/u voor 40 euro of 40 pondjes.... :mrgreen:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Callahan

Bericht door Callahan »

Dank voor de tip. Zit alle bedrading er al bij de hendel en zit de steker ook al bij de klok in de buurt of komt er weer een nieuwe draadboom bij vanaf de hendel naar de klok?
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Nieuwe kabelboom is niet nodig, alles past gewoon op de aanwezige stekkers.

Wat voor klok zoek je eigenlijk, diesel of benzine? Misschien heb ik er nog ééntje staan namelijk. Dan hoef je alleen nog op zoek naar een hendel. (Bij van Noort bijvoorbeeld :mrgreen: )
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Callahan

Bericht door Callahan »

Ik ga een dezer weken naar England en kom daar mogelijk een hendel tegen op een sloop maar die zit natuurlijk ad verkeerde kant van het stuur toch? Of kun je die straffeloos naar de andere kant omzetten. Ik zoek een benzine klok in km. Ik ben erg benieuwd of je er een over hebt en wat je ervoor wilt hebben. Of stuur me anders een privebericht. Groet Frank
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Let wel op als je een gebruikte teller unit koopt dat het display wel in orde is. Deze wil nog wel eens strepen en nog ergere uitval vertonen.

Eric.
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Ik heb volgens mij nog wel een hendel liggen met een boardcomputer knop.
Ik hoor het wel als je er belang bij hebt.

Eric.
Callahan

hendel

Bericht door Callahan »

Zeker.... Ik overwoog er al een uit England mee te nemen want het kost daar echt maar een paar pond maar ik denk dat alles op het stuur gespiegeld zit dus dan zou ik erg verguld zijn met jou hendel. gr. Frank
Gebruikersavatar
Johan
MG-R Addict
Berichten: 358
Lid geworden op: di jan 22, 2008 10:56 pm
Woonplaats: Assen

Bericht door Johan »

Britse hendels zijn niet gespiegeld.
Johan
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

De plaats van het dashboard is rechts ipv links voor de rest is er niets gespiegeld.
Bij dat tv programma politie op je hielen zie je ze meteen die sleutels pakken.
Het contactslot zit ook rechts net als bij ons.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Zit inderdaad niet gespiegeld, ook niet de versnellingsbak bijvoorbeeld.

En eigenlijk vind ik dat best vreemd, als je daar over nadenkt...
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie