Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo aug 31, 2011 6:34 am
door arjen
Als de bollen niet lekken tussen het vloeistof en het gas deel, waarom moet een f dan regelmatig bijgevuld worden?
Les 1 autotechniek: vloeistofverlies in een gesloten systeem betekent lekkage. Als dit niet uitwendig is dan gebeurt dit dus in de bollen. Op den duur veren ze dus niet meer. Meet de afstand vanaf het hart van de velg tot wielkastrand rondom maar eens op bij een f, als ze achter gelijk zijn, zit er voor vaak toch verschil in, wat betekent dat de bollen inwendig lekken. Dit is ook de reden dat de meeste f-jes nogal heftig reageren op gasgeven/loslaten. Mg is niet voor niks bij de tf van dit systeem afgestapt. En de meeste mg garages zullen heus wel weten hoe het systeem werkt.

Geplaatst: wo aug 31, 2011 11:50 am
door 118GTR
Argumenteer les 1: Je kan mensen niet aanvallen op iets wat ze niet zeggen.

Waarom doe je dat toch, ik heb nooit gezegt dat het gas volume zo ver afnam, en dan toch hak hak hak. En nu weer, ik heb nooit gezegt dat ze niet intern kunnen lekken, en dan toch hak hak hak.

En dan vervolgens het argument dat bollen stuk kunnen zijn, met wagenhoogte voorbeelden. Ik weet niet wat je er mee probeerd te zeggen, maar dat bollen stuk kunnen zijn dat weten we allemaal, en het vermoeden dat dat het geval zou kunnen zijn staat al in mijn allereerste reactie.

Geplaatst: wo aug 31, 2011 12:25 pm
door arjen
Zo heb ik bijvoorbeeld niet gezegt dat gas niet in volume afneemt wanneer de druk op het gas omhoog gaat. Jou natuurkunde les 1. Ik zei alleen dat de gasdruk niet veranderd als de druk van de vloeistof in het systeem word verhoogd. Maargoed, jij mag je mening over hoe het systeem werkt dus wel verdedigen maar andere mensen niet..

Geplaatst: wo aug 31, 2011 12:32 pm
door arjen
En je persoonlijk aangesproken voelen door iets dat op een forum word gezegd is niet de bedoeling. Ik probeer niemand als persoon aan te vallen of iets dergelijks.

Geplaatst: wo aug 31, 2011 2:56 pm
door 118GTR
arjen schreef:Zo heb ik bijvoorbeeld niet gezegt dat gas niet in volume afneemt wanneer de druk op het gas omhoog gaat. Jou natuurkunde les 1. Ik zei alleen dat de gasdruk niet veranderd als de druk van de vloeistof in het systeem word verhoogd.
Dat is letterlijk wat je wel zei:
arjen schreef:Het gas neemt niet in volume af als de druk omhoog gaat, als dit zou gebeuren zou de auto niet omhoog gaan wanneer ie word opgepompt.
wiki link naar gasvolume, afhankelijk van temperatuur en druk


En zie hier de flexibele seperator die ervoor zorgt dat de druk van het gas wel degelijk veranderd als je er meer vloeistof in pompt/druk verhoogt.
Afbeelding[/url]

Geplaatst: wo aug 31, 2011 5:09 pm
door arjen
Als je mijn verhaal duidelijk en volledig leest, zie je dat ik het heb over de vloeistofdruk in het systeem, vandaar dat ik zeg dat de druk opvoeren van het systeem nagenoeg geen effect heeft op het gasvolume. En als dat membraan niet flexibel was, zou het geheel uberhaupt niet veren. Het wagengewicht bepaalt de druk van het gas, dat is ook de hele voordeel van vering met een luchtkamer, de vering is mooi progressief. Dit verhaal gaat pas niet meer op bij extreem hoge of lage drukken.
Maar jou idee is duidelijk anders, dus ik laat het hierbij.

Geplaatst: wo aug 31, 2011 7:42 pm
door 118GTR
okay mee eens lets agree to disagree:

jij:
Vloeistofdruk omhoog geen effect op gasvolume, ondanks het flexibele membraam tussen gas en vloeistof.

Auto wordt niet stugger met meer vloeistof/druk(eerste reply), alleen hoger. (tenzij de extremen worden opgezocht)

ik:
Auto reageerd vrij heftig op meer vloeistof/druk, gaat zowel omhoog alsook het effect van zwaardere vering en demping. (eventueel weer omlaag te krijgen door de pinnen in te korten, vering en demping blijft)

eens?

Geplaatst: wo aug 31, 2011 9:00 pm
door arjen
Nu zijn we het eens :D

Geplaatst: wo aug 31, 2011 11:55 pm
door Bart-K
Héhé, dat werd onderhand wel eens tijd :)