Pagina 2 van 4
Geplaatst: za jan 22, 2011 12:51 pm
door Berserker
Hallo Pim
Ja dat ben ik met u eens dat de beste methode het leeg laten lopen aan de onderkant is ,maar dat gaat goed als je op een brug staat ,maar als je die hele operatie plat opde vloer moet doen is een gewaagde onderneming, olie in je mouw , morsen enz.
Anders zoek ik wel een voordelige garage op, die dealers weten wat rekenen is, bijv. kleinmateraal ??? borgringen, en zo wat meer.
We zien wel, maar aan de Engelse DVD van Rover heb ik al een hoop plezier beleefd.
gr. Fred
Geplaatst: za jan 22, 2011 3:13 pm
door Pim
Beste Fred,
Ja dat ben ik met u eens dat de beste methode het leeg laten lopen aan de onderkant is ,maar dat gaat goed als je op een brug staat ,maar als je die hele operatie plat opde vloer moet doen is een gewaagde onderneming, olie in je mouw , morsen enz.
Zo doe ik het wel
Ik schroef de kunststof plaat los; schroeven zijn snelsluiters en laat deze onder de auto uitzakken, afwasbakje eronder en voila. Ik zorg dat de wielen altijd volledig naar rechts gestuurd staan, dan kun je redelijk makkelijk bij de carterplug komen. Het is me gelukkig altijd nog zonder morsen en olie in de mouw gelukt.
Het weer aanbrengen / omhoog houden van de kunststof motorafdekking is inderdaad ietwat lastig.
Groet, Pim
nb: kijk ook eens hier: Club Seventyfive -
www.r75.info
Onder "Downloads" vind je allerlei tips maar bijvoorbeeld ook prachtige screensavers
Geplaatst: za jan 22, 2011 5:25 pm
door bam
Onzin, je kan hem gewoon leeg zuigen met een pella pomp
Er blijft namelijk toch nog ruim 1 liter olie achter in de oliekoeler.
En als je rotzooi moet drainen uit je carter ben je mooi te laat want daar hoort geen rotzooi en die heb ik ook nog nooit gezien in een goedlopende motor.
Er zijn vele garages die het op deze manier doen en bij boten met inboard motoren doen ze niet anders.
Geplaatst: za jan 22, 2011 6:27 pm
door Berserker
Hallo, ik zie dat er nogal gevarieerd wordt gedacht over het olieverversen
van onze Rovers.
Maar ik heb er nog grotere onzekerheid en vragen door gekregen, en het
risico dat het fout gaat wil ik niet , daarom heb ik eens wat rond zitten bellen, en een garage gevonden na een tip die dit doet incl. filter voor een
ronde som van 75 Euro, wat omgerekend niet slecht is.
Je onloopt daarom alle romslomp van het zelf doen, en je kan nog eens rustig onder je auto kijken als hij op een brug staat.
Voor de rest zoals remblokken en schijven kan ik zelf wel, en er is een oude wijsheid die zegt, When it runs don,t touch it, dus laat ik het maar zo.
Er is een site die je vindt als je bij Google remblokken intikt, en die levert remblokken en schijven en allerlei draagarmen, voor de helft, perfekt.
Ik groet iedereen en wens jullie een goed weekend.
Gr.Fred
Geplaatst: za jan 22, 2011 8:44 pm
door arjen
bam schreef:10w40 en ik heb een speciale dop 32 gekocht met 3/8 aansluiting voor het oliefilter.
K&N luchtfilter, gemodificeerd filter voor de krukkast ontluchting en egr bypas gemonteerd.
Wel een hele speciale dop 32.. Op een 36mm zeskant..
Er hoort gewoon 10w40 in een 75, maar bij bmw doen ze in hetzelfde blok 5w30. zoveel zal het dus niet uitmaken.
Geplaatst: za jan 22, 2011 9:11 pm
door bam
arjen schreef:
Wel een hele speciale dop 32.. Op een 36mm zeskant..
Ja weet ik veel die dop ligt in de schuur gewoon gekocht en als ik de auto verkoop verkoop ik gewoon die dop weer.
Op deze manier heb je altijd de juiste gereedschappen, kost wat maar als je het verkoopt heb je je geld weer terug.
Die prijs van 75 euro is niet verkeerd, want je hebt al 6 liter olie nodig.
Geplaatst: za jan 22, 2011 9:26 pm
door arjen
Ik kan die maat wel dromen
Als je de olie eruit haalt door de carterstop eruit te draaien gaat er 6,8 liter in.
75 euro is in ieder geval niet duur!
Geplaatst: za jan 22, 2011 11:33 pm
door Pim
Hi Bas,
Onzin, je kan hem gewoon leeg zuigen met een pella pomp
Er blijft namelijk toch nog ruim 1 liter olie achter in de oliekoeler.
En als je rotzooi moet drainen uit je carter ben je mooi te laat want daar hoort geen rotzooi en die heb ik ook nog nooit gezien in een goedlopende motor.
Er zijn vele garages die het op deze manier doen en bij boten met inboard motoren doen ze niet anders.
Vat rotzooi niet te letterlijk op maar lees het als "rotzooi" oftewel eventueel aanwezige drab die meekomt.
Toch opmerkelijk dat een bedrijf als
http://www.rovee-veenis.nl/ zweert bij de ouderwetse methode via de carterplug.
http://www.mgrover-bartzick.de/ is de "huisgarage" van de Club Seventyfive -
www.r75.info en is specialist aangaande de 75. Sterker nog chefmonteur Kalle Schroeder en Olli doen haast niet anders. Klanten door geheel Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en ook enkele Nederlanders zijn hier klant.
Revisies van 75/ZT motoren is zijn specialiteit en ook hij gaat voor de ouderwetse methode.
Overigens over echte rotzooi gesproken; zie wat helaas zijn bevindingen specifiek bij enkele V6 motoren

waren / zijn:
in deze link:
http://www.r75.info/modules.php?name=Fo ... ht=schlamm
En hier de bijbehorende foto's:
Ook Jan Veenis heeft dit helaas al eens meegemaakt.
Groet, Pim
Geplaatst: zo jan 23, 2011 10:34 am
door bam
Ja dit is water een emulgator en olie oftewel creme/vet en dit is een extreem voorbeeld wat ook niet via de carterplug naar buiten stroomt.
Maar als er niets aan de hand is zorgt de olie ervoor dat de verontreinigheden oplossen, en in de olie gaan zitten en niet onderin liggen.
Zoals gezegd er blijft bij een diesel ook nog 1 liter achter in de oliekoeler.
En dat die garages het doen ja me dunkt daar laten ze zich voor betalen.

Geplaatst: zo jan 23, 2011 11:14 am
door arjen
Zo zien de v6en er helaas wel vaker uit vanbinnen.

Het enige dat helpt is regelmatig olie verversen, of de cilinderbussen opnieuw afdichten. De diesels en de 1.8 hebben hier gelukkig geen last van.
Geplaatst: zo jan 23, 2011 11:56 am
door Berserker
Goedenmorgen, het ziet er op die foto,s allemaal droevig uit,zoiets als in
Australie na de overstroming.
Ik neem aan als je dat aantreft in je motor je een groot probleem hebt.
Maar ik was al blij dat je dit niet in dieselmotors kunt krijgen.
Mijn vraagje heeft wel wat losgemaakt, ik denk dat ik toch maar naar een garage ga voor m,n olie, zoveel komt dat ook niet voor.
Zijn er nog andere dingen waar ik aandacht aan moet besteden bij de Rover diesel?
Ik heb ooit eens een Xenonsetje willen inbouwen, alles ging goed tot het
veertje van de rechterlamp losschoot en naar binnen viel.
Kon gelijk het hele front loshalen, maar als je dat een keer hebt gedaan
is dat een makkie voor de volgende keer.
Groeten Fred
Geplaatst: zo jan 23, 2011 9:17 pm
door Eric27
bam schreef:Ja dit is water een emulgator en olie oftewel creme/vet en dit is een extreem voorbeeld wat ook niet via de carterplug naar buiten stroomt.
Maar als er niets aan de hand is zorgt de olie ervoor dat de verontreinigheden oplossen, en in de olie gaan zitten en niet onderin liggen.
Zoals gezegd er blijft bij een diesel ook nog 1 liter achter in de oliekoeler.
En dat die garages het doen ja me dunkt daar laten ze zich voor betalen.

Ik rij al bijna tien jaar rover 75 CDT circa 100.000km per jaar en ververs altijd tussen de 25.000 en 30.000 km de olie en andere filters behalve het pollenfilter en brandstoffilter deze twee doe een keer per jaar.
Ik gebruik olie van de brezan deze koop ik per 60 liter en kost dan per liter incl.btw circa 1.80.
Eesrt altijd afgetapt via de carterstop maar doe het nu via de oliepeilstok doormiddel van afzuigen. Dit bevalt mij uitstekent en je zuig er echt alles uit draai je daarna de carterplug er uit dan komt er niets meer uit.
Wel eerst de olie op bedrijfstemperatuur brengen even laten staan en dan afzuigen. Het olie verversen hoeft dus niet zoveel te kosten 6 liter olie maat 1.80 en een oliefilter van maximaal een tientje is 20.80euro.
Geplaatst: zo jan 23, 2011 11:45 pm
door arjen
@ Eric27. 100.000 km per jaar?! Heb je dan nog wel tijd om de olie te verversen?
Het extreemste dat ik tot nog toe heb meegemaakt is een krappe 80.000 per jaar en die man woonde zo ongeveer in zijn auto.
Geplaatst: ma jan 24, 2011 3:10 am
door 118GTR
arjen schreef:@ Eric27. 100.000 km per jaar?! Heb je dan nog wel tijd om de olie te verversen?
Het extreemste dat ik tot nog toe heb meegemaakt is een krappe 80.000 per jaar en die man woonde zo ongeveer in zijn auto.
En al 10 Jaar lang ook, dat is zo ongeveer het record denk ik. 1GM.
Ik heb trouwens een buurman gehad die dat ook deed, 100.000 km/j en dan elke 18mnd een nieuwe auto, en dan altijd een dikke benzineauto (M5, IS-F) en die dus elke 18mnd voor 80% afschrijven.
Goed "auto van de zaak" maar dan nog, (zijn) bedrijf moet goed lopen wil je 8000 euro per maand achter je auto aan kunnen aangooien. (brandstof, verzekering, onderhoud enz enz)
Geplaatst: ma jan 24, 2011 9:48 am
door Eric27
arjen schreef:@ Eric27. 100.000 km per jaar?! Heb je dan nog wel tijd om de olie te verversen?
Het extreemste dat ik tot nog toe heb meegemaakt is een krappe 80.000 per jaar en die man woonde zo ongeveer in zijn auto.
Ja hoor zoveel mogelijk doe ik zelf maar heb geen brug jammer.
Het is een lesauto en deze heeft nu 554.000 km gelopen. Mijn streven is om het klokje rond te gaan of dat lukt geen iee wat we nog allemaal tegen gaan
komen. Mischien kun jij enkele problemen bedenken?
Het is mijn derde rover 75 CDt en deze auto,s bevallen mij prima.
Geplaatst: ma jan 24, 2011 10:36 am
door arjan_m
Eric27 schreef:554.000 km gelopen.
Gereden hoop ik, maar evengoed:
Geeft aan dat ze echt wel van hoge kwaliteit zijn, ik kan er dus nog een dikke 3 ton tegenaan.....
Eric27 schreef:Mijn streven is om het klokje rond te gaan of dat lukt geen iee wat we nog allemaal tegen gaan
komen. Mischien kun jij enkele problemen bedenken?
Het is mijn derde rover 75 CDt en deze auto,s bevallen mij prima.
Tja, wat moet je tegenkomen. Geen idee bij zo'n km-stand. Misschien wat ophangingsproblemen, maar ja dat is goed te verhelpen. Het blok zelf is sterk, maar zaken zoals de turbo kunnen ploppen. Zaak is in ieder geval alles goed schoon te maken, EGR kleppen, luchtinlaten, en misschien zelfs het blok zelf. En natuurlijk komt de koppeling steeds terug. Ik zou zeggen, gewoon door blijven naggelen, geef ons het goede voorbeeld
Het voordeel van een diesel is dat het geen verbrandingsmotor is, daarom gaan ze ook zo lekker lang mee. En wat betreft de 75 diesel, helemaal eens, ik heb nu mijn tweede en die gaat voorlopig niet weg. Sterker nog, als het uiteindelijk zou moeten, komt er gewoon nog een keer een 75/ZT CDT(i).