Pagina 2 van 6
Geplaatst: do dec 23, 2010 9:19 pm
door Striker
Winterbanden zijn voor mietjes

Geplaatst: do dec 23, 2010 9:33 pm
door Järv
Mja ik schreef het (net als Striker) al in een ander topic .... die winterbanden lijkt mij een beetje sociaalwenselijk/politiekcorrect.
We hebben die dingen nooit gehad en we hebben altijd op "autobanden" gereden.
Nu worden sinds 2 jaar die dingen via de media door onze strot gedauwt en nu ineens móéten we ze hebben en kunnen we niet zonder....
.... best wel apart eigenlijk
Hahaha en dan zeggen ze dat het voor de veiligheid is .... mensen gaan er alleen maar harder en onverantwoordelijker door rijden want zíj rijden tenslotte op veilige winterbanden

Geplaatst: do dec 23, 2010 9:54 pm
door MGF MPi
Ik moet zeggen dat je toch weldegelijk een groot verschil merkt tussen een auto met winterbanden en een auto met goede zomerbanden hoor.
Onder de 75 komen ContiWinterContact TS 830 banden te liggen. Om de standaard Crown (Sterling) velgen en in de maat 195/65 R15. Deze banden komen er goed vanaf in verschillende tests.
Geplaatst: vr dec 24, 2010 12:24 am
door Järv
Sinds wanneer heten gewone autobanden ineens 'zomerbanden'??

Geplaatst: vr dec 24, 2010 3:01 am
door 118GTR
Sinds de Toyo T1-R, Pirelli P-Zero's, Michelin Pilot-sport in 17" die we er nu veelal onder schroeven iets meer geoptimaliseerd zijn voor zomer gebruik dan de std range zwart en rond in 14" van 10 jaar terug.
Auto's zijn steeds zwaarder en hebben steeds meer vermogen, dus lekker brede banden, en dat helpt ook niet.
Komt ook nog eens bij dat de eisen gewoon hoger liggen, we rijden harder en maken veel meer kilometers in dit weer dan ooit te voren.
We doen het onszelf aan.
Geplaatst: vr dec 24, 2010 11:09 am
door kernebeek
volgens mij leven er hier nog een paar mensen nog in 1850 en rijden ze nog met houten wielen .
onder het motto toen was het toch ook goed !!!!!!!!!!!!!
Geplaatst: vr dec 24, 2010 11:39 am
door Jimi
Geplaatst: vr dec 24, 2010 1:24 pm
door Yme
kernebeek schreef:iemand ervarig met michelin alpine??
Ik rij er zelf mee en ze bevallen me goed!
Geplaatst: vr dec 24, 2010 1:45 pm
door Järv
kernebeek schreef:volgens mij leven er hier nog een paar mensen nog in 1850 en rijden ze nog met houten wielen .
onder het motto toen was het toch ook goed !!!!!!!!!!!!!
Hard genoeg blijven zeggen ... dan blijf je het zelf teminste geloven

Je loopt zeker ook altijd positief met die managerverhalen mee zeker?

Geplaatst: vr dec 24, 2010 3:21 pm
door Edgecrusher
Ik rijd al bijna 6 jaar met winterbanden en dat bevalt me goed, met een 4x4 met banden met een vrij grof profiel zul je ze minder snel nodig hebben, maar als ik hier mensen zie rond rijden/ prutsen op zomerbandjes dan ben ik elke keer weer blij dat ik ze wel heb.
Het is alleen wel irritant dat die mensen vervolgens 30 op een 80km weg gaan rijden, terwijl dat echt niet nodig is en al het overige verkeer ophouden.
Dan denik wel: 'als je het niet aandurft om te rijden of te beroerd bent om goede banden aan te schaffen, blijf dan lekker thuis.'
Vanmorgen nog moeten helpen om een focus met 17"en zomerbanden over een drempel heen te krijgen, want dat lukte hem niet.
Dat mensen elke keer weer met het excuus komen dat mensen op winterbanden onverantwoord rondrijden vind ik echt zo'n dooddoener.
Die mensen op zomerwanden doen hetzelfde alleen valt het minder op omdat ze bij lagere snelheid al minder grip/controle hebben.
Geplaatst: za dec 25, 2010 10:31 am
door VROEM
@Gert-Jan
Ik zit me dus af te vragen of verschillende zomer- en winterbanden eigenlijk niet onzinnig is, terwijl ik het prima met een compromis-band af zou kunnen. Snelheid is voor mij geen issue, ik heb de 75 voornamelijk voor lekker comfy vervoer
Een tijd geleden heb ik een "Veiligheidstraining" gehad met mijn lease auto.
Daar discussieerden een aantal lui over het nut van winterbanden.
Er werden van een bedrijf 2 EXACT dezelfde auto's naast elkaar gezet die beiden 50 km/uur reden. 1 op zomerbanden, 1 op winterbanden.
Aan het eind tegelijk op de rem: verschil maakte acuut duidelijk wat winterbanden doen. Je praat over méters verschil.
Qua prijs investeer je alleen in extra kosten voor het omleggen.
Dat kost als hier zo'n EUR 25,- per keer. Dus 50,- per jaar.
Voor dat geld is het a no brainer voor mij.
Winterbanden vrijwaren je niet van schades; gisteren rijdt er een oetL*L achteruit tegen mijn nieuwe 827

Ondanks dat mijn Britje van 1993 is, deed het me meer dan een kras bij een nieuwe auto.
Geplaatst: za dec 25, 2010 10:46 am
door Gert-Jan
Maar dan zou ik nog steeds willen weten hoe een 4-seizoenenband het doet

Ergens heb ik het idee, dat bandenfirma's je dat liever niet vertellen. Die willen graag klanten die 2 sets banden komen kopen

Geplaatst: za dec 25, 2010 11:06 am
door VROEM
Ik vertrouw in dit soort zaken toch (blind) op de Duitse gründlichkeit.
Daar is het verplicht, niet voor niets.
Wat ik wilde zeggen is dat je alleen betaald voor de wissel (2x 25,00) dubbele sets kosten je niets extra verder; als je op winterbanden rijdt slijten de zomerbanden niet, visa versa.
Op een andere auto hebben wij 's winters smallere winterbanden liggen dan de sportwielen die we in de zomer gebruiken.
Het verbruik in de winter neemt daardoor AF(!).
Winterbanden kan je beter niet te breed / stoer kiezen.
Geplaatst: za dec 25, 2010 3:39 pm
door Järv
Klinkt allemaal leuk .... maar het zegt niks.
Als je een R45 op Nankang zomerbanden zet en een andere R45 op Michelin Alpin A4 winterbanden ... tsja dan zie je ineens een heeeeeeeeeeeel goed verschil in hoe veilig die winterbanden wel niet zijn
Zijn van die typische 'magager'-streken .... tijdens zo'n test heeft iedereen het over de winterband maar niemand checked de zomerband die gebruikt wordt.
Wil niet zeggen dat de winterband s'winters slecht is .. integendeel, 't is hoedanook goed.
Maar het leuke is ... een winterband is s'zomers ook perfect! plakt als de nete omdat ze zo lekker zacht zijn ... ze slijten alleen wat sneller
Maar er moet voor een personenwagen wel een goeie 50/50 band bestaan.
De BFG's die onder m'n FL zitten zijn én zomerband én terreinband én regenband én winterband ineen én slijten niet echt snel ... ondertussen hebben we ze op alle vlakken uitgeprobeerd en het klopt.
Dus als voor mijn auto een goede 1-for-all bestaat moet dat ook voor een R75 bestaan
Geplaatst: za dec 25, 2010 4:07 pm
door Gert-Jan
Järv schreef:De BFG's die onder m'n FL zitten zijn én zomerband én terreinband én regenband én winterband ineen én slijten niet echt snel ... ondertussen hebben we ze op alle vlakken uitgeprobeerd en het klopt.
Op m'n GV heb ik dezelfde soort oplossing. Blinkt nergens echt in uit, maar is nergens slecht in.
Järv schreef:Dus als voor mijn auto een goede 1-for-all bestaat moet dat ook voor een R75 bestaan
En die zoek ik dus

Geplaatst: za dec 25, 2010 4:24 pm
door Järv