@Gert-Jan
Ik zit me dus af te vragen of verschillende zomer- en winterbanden eigenlijk niet onzinnig is, terwijl ik het prima met een compromis-band af zou kunnen. Snelheid is voor mij geen issue, ik heb de 75 voornamelijk voor lekker comfy vervoer
Een tijd geleden heb ik een "Veiligheidstraining" gehad met mijn lease auto.
Daar discussieerden een aantal lui over het nut van winterbanden.
Er werden van een bedrijf 2 EXACT dezelfde auto's naast elkaar gezet die beiden 50 km/uur reden. 1 op zomerbanden, 1 op winterbanden.
Aan het eind tegelijk op de rem: verschil maakte acuut duidelijk wat winterbanden doen. Je praat over méters verschil.
Qua prijs investeer je alleen in extra kosten voor het omleggen.
Dat kost als hier zo'n EUR 25,- per keer. Dus 50,- per jaar.
Voor dat geld is het a no brainer voor mij.
Winterbanden vrijwaren je niet van schades; gisteren rijdt er een oetL*L achteruit tegen mijn nieuwe 827

Ondanks dat mijn Britje van 1993 is, deed het me meer dan een kras bij een nieuwe auto.