wel of niet in de kleur spuiten?

214 216 218 220 25
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Heb mij eigen ruiten toen de tijd beplakt met folie van de halfords, 25 euro per rol ofzo, redelijk goed zelf te doen.
Ik heb toen mijn achterste zijruitjes er uit gehaald en in huis beplakt, zat er redelijk goed op.
Achterruit heb ik ook zelf gedaan, erg netjes als ik het zelf mag zeggen... De truc is om het in meerdere keren te doen (heb het in 3 dagen tijd gedaan, per dag 1 baan, dag laten drogen, volgende dag volgende baan...) Plak een strook bovenaan je achterruit, na het drogen snijd je hem precies op je verwarmingsdraadje door, rest stuk verwijderen, volgende strook plak je er gerust overheen, na het drogen ene kant afsnijden op het zelfde verwarmingsdraadje, andere kant afsnijden op een nieuw verwarmingsdraadje. Veel geduld hebben en rustig te werk gaan, dan is het wel netjes te doen! Wel de klep open inderdaad.
Folie van Halfords had goed zicht, in 2 jaar tijd ook goed gebleven.

Over het spuiten: Doen! Check het forum voor diverse tips (met name de tip: geduld!)
s1009550

Bericht door s1009550 »

@ Jeroen: dus als ik het goed begrijp heb je de hele achterruit in 3 banen geblindeerd verdeeld over de baantjes tussen de verwarmingsdraadjes? Ga ik het ook zo doen. Ik zal eens even kijken welke folie ik neem.

Over het spuiten heb ik nog een vraagje:

Ik heb de mistlampjes al in kleur gespoten. Ik heb dit toen gedaan op aanwijzing van Jeroen:

'Over dat spuiten: Zoals gezegd NEEM ER DE TIJD VOOR!!!
Fijn schuurpapier nemen, licht opschuren, goed ontvetten, grondlaag, nog fijner schuurpapier (minstens korrel 400, bij voorkeur 1000), nog een grondlaag, weer opschuren (1000), laklaag, opschuren (1000), laklaag, enz...totdat het genoeg dekt, daarna nog 1 laagje, daarna 2 a 3 blanke lagen er over.
Als ik iets spuit neem ik daar 4 a 5 dagen de tijd voor. 1 dag voor grondlagen, 1 dag voor laklagen, 1 dag voor blanke lagen, 1 a 2 dagen voor drogen en uitharden.'

Dit was het resultaat:
AfbeeldingAfbeelding

Zoals je ziet is het matter geworden dan de normale kleur van de auto. Is dit normaal omdat het een ruwe ondergrond is, of kan ik dit wel goed krijgen?

mvg. Harwin van Lente

Bericht door Rvelleko »

Poetsen met commandant cleaner ;)
s1009550

Bericht door s1009550 »

@ Rvelleko: Oke, ga ik doen!! Bedankt
Yme
MG-R Freak

Bericht door Yme »

5 dagen? :shock:

Mijn kapjes zijn in 2 dagen gedaan, 1e dag ontvetten, schuren, primer (2 lagen), kleur (3,4 lagen) en blanke lak (2 tot 4 lagen), de andere dag uitharden. Bij mij zijn ze niet zo mat geworden maar het blijft kunststof natuurlijk, ik vond het wel meevallen
Rvelleko
MG-R Freak

Bericht door Rvelleko »

Ik heb ze ook in twee dagen gedaan ;)
Johnny_D
MG-R Freak

Bericht door Johnny_D »

s1009550 schreef:@ Jeroen: dus als ik het goed begrijp heb je de hele achterruit in 3 banen geblindeerd verdeeld over de baantjes tussen de verwarmingsdraadjes? Ga ik het ook zo doen. Ik zal eens even kijken welke folie ik neem.

Over het spuiten heb ik nog een vraagje:

Ik heb de mistlampjes al in kleur gespoten. Ik heb dit toen gedaan op aanwijzing van Jeroen:

'Over dat spuiten: Zoals gezegd NEEM ER DE TIJD VOOR!!!
Fijn schuurpapier nemen, licht opschuren, goed ontvetten, grondlaag, nog fijner schuurpapier (minstens korrel 400, bij voorkeur 1000), nog een grondlaag, weer opschuren (1000), laklaag, opschuren (1000), laklaag, enz...totdat het genoeg dekt, daarna nog 1 laagje, daarna 2 a 3 blanke lagen er over.
Als ik iets spuit neem ik daar 4 a 5 dagen de tijd voor. 1 dag voor grondlagen, 1 dag voor laklagen, 1 dag voor blanke lagen, 1 a 2 dagen voor drogen en uitharden.'

Dit was het resultaat:
AfbeeldingAfbeelding

Zoals je ziet is het matter geworden dan de normale kleur van de auto. Is dit normaal omdat het een ruwe ondergrond is, of kan ik dit wel goed krijgen?

mvg. Harwin van Lente

wrong aigain.

spuiten met spuit plamuur
glad schuren(max korrel 400)
grondlak er over(net zo veel lagen tot dat de verf overvloeit in elkaar, maar niet gaat druipen)
met de kleur lakk en blan lak het zelfde doen.
niks gaan schuren tussendoor, daar word het alleen maar lelijk van.

oefen desnoonds eerst ergen anders op.
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club

Afbeelding
rover coupe register nl
s1009550

Bericht door s1009550 »

Ik zal wel eens even kijken hoe ik het ga doen. In ieder geval de mistlampjes behandelen met commadant cleaner.

De volgende onderdelen wil ik spuiten:

- kapje boven kenteken achter: waarschijnlijk vanaf de binnenkant loshalen?
- stootstrip: ook vanaf de binnenkant? Zitten de schroeven achter het binneninterieur van de deuren?
- spiegels: nog geen idee hoe ik die kan loshalen. Maar eens even kijken in het werkplaatshandboek.

Bedankt voor de tips!!
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Yme schreef:5 dagen? :shock:
Tja, het is veel, maar ik probeerde altijd de onderdelen los te hebben van de auto, zodat de auto gewoon gebruikt kon worden.
Deed een paar jaar terug met mijn brommers in 1 dag, maar dat kon je na een half jaar altijd goed zien. De onderdelen die ik aan de auto allemaal gespoten heb kon je weinig aan merken. En daarbij deed ik het vaak in de avond uren, dus dan duurt het ook al gauw langer.
Yme
MG-R Freak

Bericht door Yme »

Ik gebruikte de auto ook wel maar ik heb dubbele dus als de gespoten variant klaar was, was het gewoon een wisseltrucje:P

@Harwin,
De kofferklephendel zit vast met 4 bouten met een 3-hoeks profiel, ik ben nooit in staat geweest de originele bouten eruit te krijgen dus ik heb de koppen met een ijzerboor eraf gehaald en vervolgens er nieuwe ingedraaid. Er zitten aan de binnenkant wel een soort plug (waar dus de bout is ingedraaid) om hem op z'n plaats te houden, ik heb deze wel opnieuw gebruikt want om het met een moer te doen is echt kl*te werk, wij hebben het geprobeerd de eerste 2 lukken wel maar dan houdt het op ;)
Rover620tdi
MG-R Addict
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

]

mvg. Harwin van Lente
Te weinig blanke lak!!!
Voor jou gevoel zou je wel zeggen dat je veel gespoten heb maar veel raakt ook verloren door te snel bewegen met je hand. Daar zit het techniek in van spuiten.

Rustig over het onderdeel spuiten en ietje uitwaaien als je langs het onderdeel gaat (dus tijdens uitwaaien vinger van de dop)
Als je hem nu schoonmaakt en cleaned kan je met de blankelak alsnog overheen. Om de oneffenheden glad te maken zou je kunnen schuren met waterproof dan met polijstpapier dan op polijsten met machiene.
[/quote]
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
s1009550

Bericht door s1009550 »

Ik heb het nu geprobeerd met commandant en zie hier het resultaat:
Afbeelding

Nog niet zoals de carrosserie van de auto. Daar kan ik mezelf in zien, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit blijft mat.

Ik denk dat ik bij de volgende onderdelen eerst met spuitplamuur ga werken om zo de ondergrond mooi glad te krijgen. Dan word het hopelijk wel mooi.
p@p@zs
MG-R Core

Bericht door p@p@zs »

Volgens mij zitten de strippen met een soort van klemmetje in de deur vast, ws hetzelfde als in de bumper van mn ZS.
Die kunnen er aardig makkelijk uit, maar de portieren heb ik nog niet geprobeerd.
s1009550

Bericht door s1009550 »

Ik had nog een vraagje: voor het blinderen lijkt me het makkelijker als de spoiler van de achterklep af is. Zit deze spoiler vast met schroeven of is hij vastgekit??

mvg. Harwin van Lente
Yme
MG-R Freak

Bericht door Yme »

als het goed is zit hij met 4 bouten vast, tenminste de 200 spoilers hebben 4 gaten...
Je bereikt ze door je kofferklep open te doen en het plastic bij de zijkanten en de spoilerkant eruit te halen, die zitten vast waar je koordjes van je hoedenplank aan je klep zitten. Dan is het een kwestie van voorzichtig trekken, niet te hard anders scheuren de clipjes.
Als die weg zijn kan je de 4 bouten loshalen dan moet je alleen voorzichtig de spoiler eraf halen want aan de motorkap kant van de spoiler zitten nog 3 nokjes waar hij mee in het dak zit.
JeroenH

Bericht door JeroenH »

s1009550 schreef:Ik had nog een vraagje: voor het blinderen lijkt me het makkelijker als de spoiler van de achterklep af is.
Ow...dat is voor het eerst dat ik dat hoor...
Ik weet niet aan welke kant je wilt gaan blinderen, maar ik zou het aan de binnenkant doen...
Alle kappen rondom loshalen en je kunt je folie netjes wegplakken tot de randjes, die vallen dan mooi onder je kappen.
Plaats reactie