Pagina 2 van 2

Re: enkel contact, geen starten

Geplaatst: di jun 10, 2008 3:12 pm
door sjoerd
hugos schreef:Rover 75 van 2001 2.5 V6 op gas/benzine
Jongens, nu zit ik echt met een probleem:
Ik krijg mijn auto niet meer gestart: enkel contact brandt, geen kik van de starter, aan de gang duwen gaat ook niet...
Garage probeert hem uit te lezen doch kunnen niet in de computer van de auto geraken.
(achterinfo: sleutelbattery heeft het al enkele weken laten afweten, doch heeft in tussentijd altijd vlot gestart. Ik sloot en opende de deur dan met sleutel)Autobattery is in orde. Iemand een idee hoe het komt dat ie niet uitgelezen kan worden????
Dank voor uw hulp!
Hugos
Hallo Hugo,
Hierbij een samenvatting wat er internationaal over dit probleem is geschreven. Je afstandsbediening doet het niet en vervolgens doet je boordcomputer het niet. M.a.w. je sturingsapparaten vallen achter elkaar uit. Oorzaak onderspanning.Ondanks dat de auto stilstaat wordt er steeds gebruik gemaakt van je accu door systemen die in ruststand stroom verbruiken. Het vermoeden is dan ook dat je een relatief slechte accu hebt, ondanks dat hij tot voor kort startte. Want dat is een onjuist criterium. Hierdoor ontstaat er tijdelijke onderspanning op sturingsapparaten. Deze gaan uit 'de pas lopen' en ondanks voorzieningen hiervoor, kunnen ze zich niet op eigen kracht herstellen.
Je moet dus terug naar een nulsituatie. Haal eerst de min-pool los en vervolgens de plus-pool. Laat de auto gewoon een tijdje staan, zodat de sturingapparaten zich kunnen ontladen en sluit dan eerst de plus-pool aan en vervolgens de min-pool.Doe dit wel met een goede accu.Laat je wat horen?
Veel succes,
Sjoerd

Geplaatst: di jun 10, 2008 3:38 pm
door hugos
Doe ik zeker!
Dank je wel!
Hugos

Geplaatst: vr jun 20, 2008 7:01 pm
door hugos
Hallo,

De zaak is tot op heden nog niet opgelost: er is een nieuwe immobiliser besteld in Engeland waarin mijn chassisnummer geprogrammeerd is.

Volgens mijn garagehouder, en ik heb daar voorlopig het volste vertrouwen in, zit in de sleutel een chip die contact houdt met de ontvanger in de stuurkolom. De immobiliser stuurt een signaal naar de lichtschakelaar die op haar beurt een signaal geeft aan de computer. Deze drie moeten allemaal dezelfde code hebben wat overeenkomt met het chassisnummer. Laat ons hopen dat wanneer het kastje geinstalleerd is, de auto start.

De garagehouder heeft eerst geprobeerd met een kastje van een andere 75. Zo kon hij in de computer geraken, ook de motor draaide, doch hij startte nog niet door de verkeerde codes.

Vermits zo'n bestelling veertien dagen op zich laat wachten, zit ik bijna een maand zonder vervoer... voor misschien zo'n baggatel!

Ik houd jullie op de hoogte.

Geplaatst: za jun 21, 2008 10:04 am
door arjan_m
arjan_m schreef:In de sleutel zit ook de startonderbrekerscode. Als je batterij dus leeg is dan zal hij niet meer starten. Heb je geen reserversleutel?
Ik zat er dus niet zo heel ver van vandaan. Maar een maand zonder hé.... Das f*ck..... Ik kan nog geen dag zonder mijn blauw wonder.... pfff een maand..... Hopelijk is het dan wel gerepareerd, loopt hij wer en kun je weer flink genieten van je belachelijk mooie 75!

immobiliser

Geplaatst: za jun 21, 2008 11:33 am
door sjoerd
hugos schreef:Hallo,

De zaak is tot op heden nog niet opgelost: er is een nieuwe immobiliser besteld in Engeland waarin mijn chassisnummer geprogrammeerd is.

Volgens mijn garagehouder, en ik heb daar voorlopig het volste vertrouwen in, zit in de sleutel een chip die contact houdt met de ontvanger in de stuurkolom. De immobiliser stuurt een signaal naar de lichtschakelaar die op haar beurt een signaal geeft aan de computer. Deze drie moeten allemaal dezelfde code hebben wat overeenkomt met het chassisnummer. Laat ons hopen dat wanneer het kastje geinstalleerd is, de auto start.

De garagehouder heeft eerst geprobeerd met een kastje van een andere 75. Zo kon hij in de computer geraken, ook de motor draaide, doch hij startte nog niet door de verkeerde codes.

Vermits zo'n bestelling veertien dagen op zich laat wachten, zit ik bijna een maand zonder vervoer... voor misschien zo'n baggatel!

Ik houd jullie op de hoogte.
Hoi Hugo,

Zeer interessant deze oplossing. Ik begrijp dat de je dealer dus alleen de chip(=immobiliser) vernieuwd in je sleutel. Dus dit gaat ook gebeuren voor je reservesleutel??? Wat me blijft 'triggere' is , hoe het probleem is ontstaan. Mocht je daar nog verdere info over hebben, dan is die welkom.
Groetjes en sterkte met het vereiste geduld.
Sjoerd

Geplaatst: za jun 21, 2008 5:57 pm
door hugos
arjan_m schreef: Ik zat er dus niet zo heel ver van vandaan. Maar een maand zonder hé.... Das f*ck..... Ik kan nog geen dag zonder mijn blauw wonder.... pfff een maand..... Hopelijk is het dan wel gerepareerd, loopt hij wer en kun je weer flink genieten van je belachelijk mooie 75!
Was het maar waar! Batterijtje vervangen...
Nu, we zijn er nog steeds niet hoor. Ik houd mijn hart vast!
Dank voor je medeleven. ;)

Geplaatst: za jun 21, 2008 6:54 pm
door arjan_m
hugos schreef: Was het maar waar! Batterijtje vervangen...
Ik bedoelde dat het toch de startonderbreking was. Zo klonk het ook bij je eerste omschrijving, iets klopte er niet met je codes. Meestal is dat de sleutel, vandaar mijn gok. Het blijkt dus de immobiliser te zijn. Zoals je zegt moeten alle apparaten éénzelfde code uitzenden. Gebeurt dat niet, dat treedt de immobiliser niet in werking.

Hopelijk is het ding snel binnen, en kun je weer vooruit.
Ik weet niet of je auto nog opnieuw ingelezen moet worden na inbouw?

Suc6 met de afhandeling!

Geplaatst: zo jun 29, 2008 4:58 pm
door hugos
hij bolt!
Het bewuste onderdeel : 'EWS 3-Steuergerät ROVER YWC107070
prijs onderdeel 120 euro Totaalprijs incl. 5km takelen 459 euro.
Na het plaatsen van het defecte onderdeel heeft men 3 keer het volledige computerprogramma moeten doorlopen om de twee andere stukken erop af te stemmen...

Dank voor het meedenken!
Hugos