Pagina 2 van 4
Geplaatst: ma dec 25, 2006 4:01 pm
door Zeppie
Ja dat zal best zo zijn ,mijn ervaring is anders.tot 2 keer toe met mijn Laguna zo'n gevalletje gehad .en beide keren de dynamo stuk.
Maar je hebt een goed punt.ik had inderdaad niet moeten zeggen dat die vent terug naar school moet .
Gr Pieter
Geplaatst: do dec 28, 2006 9:48 pm
door 110% rockford!!!
118GTR schreef:
Euh, als een accu echt leeg, dan zuigt hij de lader(in dit geval een dynamo) zonder problemen tot ver onder de 12V.
En blijkbaar weten ze dat bij de ANWB ook.
helemaal gelijk in, maar het is zo ie zo dat de auto met gestarte motor meer spanning moet leveren als stilstaand.
Wat je moet meten is een verschil tussen de laadspanning en de afgegeven spanning van de accu. Als daar een behoorlijk verschil tussen is dan wordt er netjes geladen. En een echt lege accu is lastig te meten, omdat hij je multimeter nog behoorlijk van spanning kan voorzien maar onder de minste belasting al gigantisch inzakt.
het is vrij simpel te zien of je dynamo laadt. niet direct aan de hoogte van de voltage want het is idd. zo dat een kapotte accu de boordspanning drastisch omlaag kan trekken. maar start de auto hoe dan ook, zet de spanningsmeter gewoon op de accu laat m een tijdje op voltage staan en als de dynamo goed is zie je de het voltage van de accu langzaam omhoog kruipt.volt voor volt.
liefst wel even starten door aan te duwen of andere accu.(vanwege dat accu beetje hersteld en kunt je misleid worden)
oh, was de accu niet kapot is ie dat nu wel hoor want geen 1 accu kan tegen volledige ontlading zonder er permanente schade aan over te houden.
beste advies wat ik kan geven is een nieuw accutje kopen erin zetten,starten voltage meten ong.12v uit, 14/15v aan.
zakt spanning langzaam met motor aan de is je lader toch echt kapot.
Geplaatst: vr dec 29, 2006 2:04 pm
door Shakertje
Accu weer helemaal vol.
Hele avond op druppel bij geladen,van rotterdam naar rozenburg gereden.
Aangekomen in Rozenburg auto uit,en start gewoon weer niet.
Hulp met andere accu(hogere amperage)starten,terug in rotterdam weer
dood...
Kan het zijn dat een massa kabel miscontact maakt of zo?
De massakabel aan je blok of chassis,i.v.m. losse bout,roest of zo??
Geplaatst: vr dec 29, 2006 3:07 pm
door Dutch
kun je makkelijk nakijken, bij je rechter koplamp, en je startmotor moet de kabel vast zitten.
Geplaatst: vr dec 29, 2006 6:19 pm
door Shakertje
Voor t geval dat,nu sluit ik het niet uit meer,
wat zijn ongeveer de prijzen voor een dynamo?
Geplaatst: vr dec 29, 2006 8:17 pm
door Zeppie
Je kunt kijken op de onderdelen.nl site .enof anders bij een Brezan,velba of ander specialist in automaterialen.!
Gr Pieter
Geplaatst: vr dec 29, 2006 8:37 pm
door Shakertje
Thnx allemaal voor de tips.
Morgen alle massa loshalen,schoonmaken,schoonborstelen en
opnieuw bevestigen en dan weer hopen op t beste....
Geplaatst: za dec 30, 2006 3:17 pm
door Shakertje
Een update...
Min/massa kabels losgehaald,boutjes schoongemaakt,ingespoten en
weer bevestigd.
Pluskabels losgehaald en schoongemaakt,idem met de zekeringen..
2 dgn niet mee gereden,starte flauwtjes.
na de schoonmaak starte hij zes zeven keer na m een half uur stationair
te hebben laten draaien.
Vraagje over de dynamo....:moet daar ook niet een aparte massakabel aan apart van de geborgde aansluiting???
Er is wel een aansluiting waar nu alleen 2 moertjes met een ringetje op zitten...
Geplaatst: za dec 30, 2006 5:12 pm
door 118GTR
De 114 dynamo heeft een stekker met daarin 3 plus-aders, 2 om te laden en 1 voor de ecu(dan weet die dat er geladen wordt). De massa gaat door het blok.
Geplaatst: za dec 30, 2006 5:39 pm
door Shakertje
okay dus daar zou t ook niet aan kunnen liggen dan.
Dat ie aangeeft dat ie niet geladen wordt.
Lampje van de accu brandt wel bij starten van de volgeladen accu ..
Geplaatst: za dec 30, 2006 5:43 pm
door 118GTR
Ach je herrinerd je toch wel wat de lampjes deden toen alles nog gewoon werkte?
Contact II = lampje aan, tenzij er geladen wordt.
Geplaatst: za dec 30, 2006 5:45 pm
door Shakertje
ja maar met draaiende motor en al rijdend.
Bij gas geven gedurende een tiental seconde vervaagd t lampje
en bij stilstand,stoplicht of zebrapad,licht ie stiekum weer op...
Geplaatst: za dec 30, 2006 6:00 pm
door Shakertje
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=9538
Mijn probleem zou bijna hierop lijken eigenlijk vindt ik net......
Geplaatst: za dec 30, 2006 7:29 pm
door 110% rockford!!!
ha ha oftewel dynamoooo.probleem
als het goed is moet je accu lampje uitgaan als de auto is gestart.
Geplaatst: di jan 02, 2007 4:55 pm
door Shakertje
Ben net op zoek gegaan onder t trefwoord spanningsregelaar.
Ook daar vondt ik t accu probleem dat ie constant leeg staat.
Mijn acculampje blijft branden met gestarte motor.
Hoe zit dat met die spanningsregelaar? misschien t euvel?
Zou er iets beschadigd kunnen zijn na t vervangen van mijn
aandrijvhoes rechtsvoor,met dat getimmer????

Geplaatst: di jan 02, 2007 11:47 pm
door 110% rockford!!!
zit de spannings regelaar niet in de dynamo zelf of is het een aparte unit?
ik zou gewoon raad vragen bij een dealer en dan kun je altijd nog kijken wat je kan doen.
om zo door te rijden schiet ook niet op.