Maar je hebt een goed punt.ik had inderdaad niet moeten zeggen dat die vent terug naar school moet .

Gr Pieter
het is vrij simpel te zien of je dynamo laadt. niet direct aan de hoogte van de voltage want het is idd. zo dat een kapotte accu de boordspanning drastisch omlaag kan trekken. maar start de auto hoe dan ook, zet de spanningsmeter gewoon op de accu laat m een tijdje op voltage staan en als de dynamo goed is zie je de het voltage van de accu langzaam omhoog kruipt.volt voor volt.118GTR schreef: Euh, als een accu echt leeg, dan zuigt hij de lader(in dit geval een dynamo) zonder problemen tot ver onder de 12V.
En blijkbaar weten ze dat bij de ANWB ook.
helemaal gelijk in, maar het is zo ie zo dat de auto met gestarte motor meer spanning moet leveren als stilstaand.
Wat je moet meten is een verschil tussen de laadspanning en de afgegeven spanning van de accu. Als daar een behoorlijk verschil tussen is dan wordt er netjes geladen. En een echt lege accu is lastig te meten, omdat hij je multimeter nog behoorlijk van spanning kan voorzien maar onder de minste belasting al gigantisch inzakt.