Hier mijn toelichtinkje, meteen een leuk praktijk verhaal storingzoeken
Lopster zou zaterdag langskomen zodat we de oorzaak was van het inhouden van de motor konden vaststellen.
De dag ervoor hield de 75 het echter voor gezien. Lopster vertelde dat de auto ermee op was gehouden, en dat deze vermoedelijk geen vonk meer had. Mark en ik zijn toen naar Lopster toegegaan om eventueel ter plaatse de auto te repareren (voor Mark was het inderdaad een bijkomend voordeel dat ie dan niet met de vrouw naar de winkel moest

) Wanneer dat niet mogelijk zou zijn, zouden we de auto meenemen.
Na enkele controle's bij Lopster thuis had ik een vermoeden dat het probleem in het brandstof druk circuit gezocht moest worden.
Het uitlezen van de auto leverde diverse foutcodes op, maar die werden veroorzaakt door een te lage accu spanning.
Verder was er met het uitlezen niet iets aparts te zien en zou de motor dus gewoon aan moeten slaan.
Ik heb toen de voeding en aansturing van de bobines en de injectoren gecontroleerd. Deze waren allebei in orde.
Op die manier sluit je ook meteen diverse sensoren uit. Geen elektrisch probleem dus.
Bij het demonteren van een bougie, viel meteen op dat deze droog was, en aan de kleur was te zien dat de motor zoiezo te arm liep.
De hoeveelheid brandstof die voor bij de motor komt was goed en de aanstuurpulsen van de injectoren waren lang genoeg voor een motor in de startfase.
Dan zou er dus benzine in de motor moeten komen.
Toch was dit niet het geval.
Dan moest er dus iets met de brandstofdruk aan de hand zijn.
Aangezien het systeem in de tank behoorlijk ingewikkeld en slecht bereikbaar is, hebben we de auto meegenomen.
Na controle van de brandstofdruk bleek deze inderdaad veel te laag. Ook bij de aansluiting op de tank (richting de motor) stond te weinig druk.
Het drukverlies zat dus in de tank en werd niet veroorzaakt door een geknikte brandstofleiding onder de auto o.i.d.
De brandstofpomp zelf en de voeding en massa hiervan kunnen natuurlijk ook een te lage druk veroorzaken, maar dan zou ook de opbrengst voor bij de motor ook veel lager zijn.
Ik heb toen het filterhuis in de tank gedemonteerd. Bij het onder druk zetten van het filter zag ik dat deze lekte. Na het oplossen van de lekkage liep de auto meteen weer.
Vervolgens alle adaptiewaarden (motormanagement aanpassingen) opnieuw ingesteld en een proefrit gemaakt.
De auto reed weer prima en er waren ook geen foutcodes meer aanwezig.
@ Lopster
Hoe vind je de auto rijden?