Versnellingsbak hulp.

111 114 Metro Mini
114metro

Versnellingsbak hulp.

Bericht door 114metro »

Ik heb nu in mijn 114 GTI een 1400blok uit 1998 en bijbehorende bak, dus R65u met iets grotere koppeling dan de originele GTI bak.
Deze oude bak heb ik ook nog en vraag mij af of iemand kan vertellen of de ratio's van deze bakken gelijk zijn, met name de 5e versnelling zou van mij wel minder toeren mogen maken.
Ik vraag dit omdat op ieder moment mijn motor vervangen wordt door een 1800 en ik wellicht dus weer over stap op de oude GTI versnellingsbak. Degene die het weet of weet waar ik deze info kan vinden.... ik hoor het graag.
Het blok is overigens te koop: betreft een 1400cc 16V uit 1998 met 80.000km gelopen en distributieriem van 15.000km oud. Is nu nog lopend te "testen".
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

De R65U heeft net zoveel tuimte voor een grotere Koppeling als een R65. Het is het vliegwiel dat net even iets meer ruimte heeft (200mm i.p.v. 190mm) voor de grotere koppeling.

Wat dat te gaat moet de R65 dus gewoon passen.

Wat betreft de verhoudingen ben ik niet geheel zeker van mijn zaak wat betreft de 214, ik weet vrijwel zeker dat daar normaal een bak zit met 5C37 verhoudingen. Je moet gewoon op zoek naar het stickertje op de bak dat dat aangeeft. Het begint altijd met "5C"

In je GTi zit wel 100% zeker een 5C37 bak. En dat geeft je precies 4000RPM in V bij 120km/h. En je wilt begrijpenlijk een bak met langere verhoudingen, bijvoorbeeld een 5C35 uit een gewone rover 114.

Wat voor ECU ga je gebruiken? Als je je GTi ecu gaat gebruiken moet je helaas ook je GTi vliegwiel gebruiken, en dus een 190mm koppeling.

(Hoewel je alleen maar een pinnetje hoeft te verwijderen om ook een 200mm koppeling te plaatsen)

Je blok kun je het beste maar in de "verkoop" afdeling neerzetten. Misschien met wat foto's(voor het bepalen van wet/damp liner en low/high port kop)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
114metro

Bericht door 114metro »

Voor de duidelijkheid: de R65U zit er nu in en heeft de grotere koppeling. Het zaakje werkt nu op de ECU van de GTI, deze wordt vervangen door die van een 1.8 en daarom inderdaad ook het vliegwiel, dit wordt een verlicht exemplaar van een Elise. Omdat ik een black diamond koppeling wil bestellen was de keuze van de bak die ik ga gebruiken van belang.
Aangezien ik nu ook 120 doe bij 4000 toeren houd ik de R65U, want deze is aanzienlijk jonger. Bedankt voor de snelle reactie, nu kan ik het laatste onderdeel (koppeling) bestellen en eindelijk die motor er eens in gaan hangen.
Motor staat al bij de afdeling te koop, net als de ECU. Foto's heb ik niet, omdat het nog in mijn auto zit op het moment en die staat inmiddels al gestald voor de operatie.
Het blok komt overigens uit een 1998 214SI en heeft een compressie verhouding van 10,5. misschien verklaart dat al iets? Is in ieder geval sneller dan de standaard GTI motor.
Jouke, heb je nog nagedacht over de 4e maart? want als je dan thuis bent kan ik de spulletjes af komen gooien....
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Een vliegwiel van een Elise past NIET in een R65 of R65U
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
114metro

Bericht door 114metro »

Dan moet er dus een PG1 versnellingsbak in, is dat een beetje te doen of niet? Heb namelijk het vliegwiel al, maar dat kan natuurlijk altijd nog in mijn MGF.
Wat moet ik allemaal veranderen om er een PG1 in te krijgen, heb ik namelijk meteen de langere ratio's... En hoeveel zwaarder is die bak, want hij moet niet te "neuszwaar" worden.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Het is te doen, maar je moet handig zijn met een las-apparaat.
Je moet namelijk een compleet achter-subframe van een MGF onder je motorkap plaatsen.

Vervolgens is het een kwestie van onderdelen mixen, aandrijfassen van de MGF, maar draagarmen van de R100, enz enz enz.

De bak is zwaarder, maar het verschil valt mee, iets van 45Kg voor de PG1 t.o.v. 35Kg voor de R65
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

114metro

Bericht door 114metro »

Ok, thanks again! Bij deze dus een verlicht vliegwiel te koop voor diegene die wel een PG1 versnellingsbak gebruiken. Ik heb de tijd niet meer voor dit soort ingrepen: subframes etc....
Toch nog een vraag, want nu wordt het dus 1800 blok, R65u bak en ECU van een 1800k-serie. Welk vliegwiel moet ik dan hebben dat het werkt? of werkt die ECU enkel met een 1800 vliegwiel? Hopelijk is een 1600cc vliegwiel ook goed? zo ja, van voor of na 1995 of maakt dat ook niet uit? Kan ik de bestaande stekkerbos gebruiken of moet ik die vervangen, ik kom er zelf met wat hulp van de monteurs wel uit, maar in 1 keer goed is natuurlijk wel prettiger. Bedankt weer.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Voor in een R65 moet je een R65 vliegwiel gebruiken, dus een 1100, 1400 of 1600.

Afhankelijk van je ECU moet je een 2-gats of een 4-gats vliegwiel hebben.

Een Gti ecu wil altijd een 2-gats hebben, maar ecu's vanaf 95 zouden een 4-gats moeten hebben. Vandaar dat ik het vreemd vind dat jij met een Gti ECU een 1998 Vliegwiel gebruikt.

Verlichte vliegwielen vind ik zoizo een beetje onzin op een 1.8K in een R100. Je maakt namelijk gebruik van het vliegwiel van een R65, en die zijn een HEEL stuk lichter dan die van de PG1 waar de 1.8K normaal gesproken altijd aan vast zit.
Ik heb beide vliegwielen liggen en het verschil is inmens, veel meer dan die 3 kilo. En als een 1400 er goed rond mee gaat, dan is het ook genoeg voor een 1800.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

114metro

Bericht door 114metro »

Mee eens, maar ter uitleg, mijn GTI draait nu op de R65u versnellingsbak, maar wel met het vliegwiel van de GTI. Ik wil hem nu laten lopen op de 1.8 ECU, werkt die met een 1.6 vliegwiel?
En een verlicht 1.8 vliegwiel had in mijn opinie zin omdat het origineel veel zwaarder is dan de r65 vliegwielen, alleen heb ik het dus niet nodig :? beetje jammer dus. Ik dacht dat ik dat vliegwiel nodig had om op 1.8 ecu te draaien, en omdat deze zwaarder zijn heb ik een verlichte gekocht, hetgeen in bijv. een elise of MGF wel zin heeft volgens mij. Had me er beter van tevoren in kunnen verdiepen dan achteraf, want alle normale soorten vliegwielen en versn. bakken etc. heb ik tot mijn beschikking. Goed stom dus, en ik heb eigenlijk weinig zin om hem in de MGF te zetten, aangezien deze compleet standaard is. Maar het tandwiel dat bij de bak hoort, dus met 4-gaten werkt gewoon met de 1.8 ecu?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Maar je melde dat je er de grote koppeling in had=>en die past niet op het GTi vliegwiel. Dus ging ik er van uit dat je er een nieuwere >95 vliegwiel in had.

Het tandwiel dat bij de R65U hoort is hoogste waarschijnlijk een 4-gats. Dus dat gaat gewoon goed met een 1.8 ECU.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Effe een beetje offtopic:
Wat merk je van zo'n lichter vliegwiel? (en dan bedoel ik niet met een stopwatch erbij :) )
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Mista T
MG-R Core

Bericht door Mista T »

Lichter vliegwiel zorgt ervoor dat er meer van je vermogen bij je wielen komt. Zal sneller in toeren omhoog en omlaag gaan.....

Oftewel blijf je schakelen........
Acceleratie zal iets toenemen, maar is niet veel...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Dit vliegwiel patroon moet je hebben
Afbeelding
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Mista T schreef:Lichter vliegwiel zorgt ervoor dat er meer van je vermogen bij je wielen komt.
"Meer vermogen bij je wielen" - Dat is ALLEEN waar tijdens accelereren.

Het kost vermogen om dat ding in beweging te brengen, 1 maal in beweging, maakt het allemaal niets meer uit.

Een vliegwiel is bedoelt om je balans in je motor te brengen. De massa van het vliegwiel houd de motor draaiende, bij gas los. (en omgekeerd)

Door met die massa te spelen bepaal je hoe snel en langzaam een motor in toerental afneemt of versnelt (natuurlijk ook afhankelijk van vermogen en de compressie, weerstand en nog tig andere dingen).

Stel nou dat iemand erg snel kan schakelen, de motor krijgt weinig tijd om af te remmen. De auto blijft tijdens het schakelen een constante snelheid houden, maar de volgende versnelling is altijd langer dan de vorige of te wel het toerental van de motor t.o.v. de straat moet naar beneden.

Als het vliegwiel dan te zwaar is, dan draait de motor nog te hard op het moment dat de koppeling aan grijpt. De motor wordt op dat moment hard afgeremt door de aandrijflijn, dit is niet echt soepel, en kost tijd.

Een lichter vliegwiel is dan ook voor mensen die OF heel snel schakelen OF een hoger toerental rijden dan gemiddeld, OF een combinatie ervan.

Race-autos hebben dan ook altijd vederlichte vliegwielen, maar het effect daarvan is ook dat je een nerveus blok krijg bij lage toerentallen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

114metro

Bericht door 114metro »

Vind het vervelend je teleur te stellen, maar het GTI vliegwiel zit erin met de grotere koppeling (verschil is overigens maar minimaal). Ik had oorspronkelijk de complete motor met bak ingebouwd en aangesloten op GTI ECU, natuurlijk werkte dit niet, motor ging rond maar sloeg niet aan.
Testkast eraan, alles geprobeerd en uiteindelijk enkel en alleen het vliegwiel verwisselt, namelijk die van de GTI (behorende bij de ECU) er weer in gezet en toen liep ie! Ook in vroege en late GTI's is onderling weer verschil in het vliegwiel, misschien ligt het daaraan? ik weet het ook niet, maar zo zit het in mijn auto, en zo werkt het ook. In ieder geval weet ik nu dat ik een 1600cc vliegwiel ga gebruiken en het huidige formaat koppeling. Deze nog even afwachten vanuit engeland met het Janspeed spruitstuk en dan kan ik aan de gang.
Bedankt voor de reacties!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tja, dat het absoluut niet kan zal ik niet zeggen, daarvoor heeft rover te veel aangeklooit.

Maar heb je ooit de koppeling nagemeten?
Een universele koppeling voor een 216 is bijvoorbeeld meestal 190mm, terwijl er ruimte is voor 200mm. Vanwege de one size-fits all strategy van een fabrikant, dan past hij namelijk ook meteen in een 111 om maar eens wat te noemen, of een 214 mk2.

Het is mij altijd vertelt, dat je bij een metaal bewerkingsbedrijf een gti vliegwiel licht moet aanpassen voordat een 200mm past.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Plaats reactie