623Si engine-swap
Did a quick search:
antwoorden op Mista's vragen
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
And the list can go on and on and on
En 2 zeer heftige 623's als afsluiters
bodykit
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
Vtec
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
antwoorden op Mista's vragen
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
And the list can go on and on and on
En 2 zeer heftige 623's als afsluiters
bodykit
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
Vtec
http://www.rovertech.net/forum/viewtopi ... hlight=623
Die H22 van Rovertech is echt de bomb!!
Geloof dat die kerel van Rovertech hem alleen in de soep had gereden, en nu alles naar een ander chasis aan het overbouwen is....
Heb ook nog een linkje....
H23 turbo (250/300pk) http://www.hondaperformance.nl/viewtopi ... c&start=25
(voor alleen pics: http://www.xs4all.nl/~jvulling/ )
Kerel sloopte alleen meteen zijn lagers! :P



Geloof dat die kerel van Rovertech hem alleen in de soep had gereden, en nu alles naar een ander chasis aan het overbouwen is....
Heb ook nog een linkje....
H23 turbo (250/300pk) http://www.hondaperformance.nl/viewtopi ... c&start=25
(voor alleen pics: http://www.xs4all.nl/~jvulling/ )
Kerel sloopte alleen meteen zijn lagers! :P
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
idd moet ik toegeven dat "cracking heads""in de UK regelmatig genoemd is. Daarom is het belangrijk om het koelwater goed in de gaten te houden en nooit te gaan klooien als de radiator aan vervanging toe is. Bij mij werd er nogal wat troep van de radiator in het koelwater teruggevonden. We hebben na de engine-swap dus ook de radiator vervangen.
Waar koppen en kleppen niet tegen kunnen is gummen met een koude motor. Als ik naar de rijstijl van nedelanders kijk zie ik nogal wat zwart rokende diesels en blauwe uitlaatwalmen.
Een rover (Honda) moet je gewoon eerst 7 tot 10 km warm rijden.
Ik ben er niet zo bang voor. Mijn 623 wordt goed onderhouden.
Waar koppen en kleppen niet tegen kunnen is gummen met een koude motor. Als ik naar de rijstijl van nedelanders kijk zie ik nogal wat zwart rokende diesels en blauwe uitlaatwalmen.
Een rover (Honda) moet je gewoon eerst 7 tot 10 km warm rijden.
Ik ben er niet zo bang voor. Mijn 623 wordt goed onderhouden.

Geslaagde swap!
Jouw 623 kan er weer even tegen
Van dat warmrijden klopt wel: als je mijn GTi (D16A honda blok) met een koude motor een op toeren jaagt dan ben ik binnen de kortste keren m'n olie kwijt volgens mij (mooi blauw rookgordijn enzo). Bovendien bestaat er niks slechters voor je blok en is het ook de manier om barsten in je kop of de rest van het blok te veroorzaken enzo (vooral in de winter als het temp. verschil nog groter is).
Als diesels erg roken (roet zie je altijd een beetje) dan kan dat ook andere redenen hebben zoals vervuilde verstuivers.


Van dat warmrijden klopt wel: als je mijn GTi (D16A honda blok) met een koude motor een op toeren jaagt dan ben ik binnen de kortste keren m'n olie kwijt volgens mij (mooi blauw rookgordijn enzo). Bovendien bestaat er niks slechters voor je blok en is het ook de manier om barsten in je kop of de rest van het blok te veroorzaken enzo (vooral in de winter als het temp. verschil nog groter is).
Als diesels erg roken (roet zie je altijd een beetje) dan kan dat ook andere redenen hebben zoals vervuilde verstuivers.
Ja idd
Blijft grappig heh? Maar met lachen alleen is het probleem niet opgelost en blijft het 623 model zoiets als ondergeschikt.....dat kan niet waar zijn.
Interessanter om te weten dat ik veel verder ben gaan uitspitten wat er nu met de H23 motoren fout gaat in de Rover modellen. Bij Honda zijn er genoeg bewijzen dat de prelude en Accord 2.3 makkelijk 270.00km stand overschrijden zonder problemen. Bij de Rover 623 blijkt idd na 170Km het probleem hier en daar voor te komen. Omdat mijn bak gechipt is is het voor mij een MUST (!!!!) om oververhitting te voorkomen.
We hebben dus de airco eruit gesloopt want die gebruik ik nooit en onderhoud daarvan is peperduur. Dit geeft een aardige gewichtsbesparing en behoud van ca 6Pk die anders in het airco systeem verloren gaat. De motor-radiator krijgt nu de optimale 1e laag koeling van de airflow door de gril. Daarnaast gaan we een oliekoeler inbouwen. Weet iemand wellicht of er nog andere "warme landen radiotoren" geleverd zijn op de 623? Ik stel zo voor dat de radiator op de 620Ti ook groter zou kunnen zijn???
Ik heb er met experts naar gekeken. Het probleem is de behuizing rondom het blok in de Rover-modellen. Simpelweg blijft er teveel warmte onder de motorkap hangen. Ik wil nog meemaken dat mijn 623 de 300.000Km met gemak gaat passeren! das een mooi streven toch? De carosserie is nog keihard!
Greetz
Kip



Blijft grappig heh? Maar met lachen alleen is het probleem niet opgelost en blijft het 623 model zoiets als ondergeschikt.....dat kan niet waar zijn.
Interessanter om te weten dat ik veel verder ben gaan uitspitten wat er nu met de H23 motoren fout gaat in de Rover modellen. Bij Honda zijn er genoeg bewijzen dat de prelude en Accord 2.3 makkelijk 270.00km stand overschrijden zonder problemen. Bij de Rover 623 blijkt idd na 170Km het probleem hier en daar voor te komen. Omdat mijn bak gechipt is is het voor mij een MUST (!!!!) om oververhitting te voorkomen.
We hebben dus de airco eruit gesloopt want die gebruik ik nooit en onderhoud daarvan is peperduur. Dit geeft een aardige gewichtsbesparing en behoud van ca 6Pk die anders in het airco systeem verloren gaat. De motor-radiator krijgt nu de optimale 1e laag koeling van de airflow door de gril. Daarnaast gaan we een oliekoeler inbouwen. Weet iemand wellicht of er nog andere "warme landen radiotoren" geleverd zijn op de 623? Ik stel zo voor dat de radiator op de 620Ti ook groter zou kunnen zijn???
Ik heb er met experts naar gekeken. Het probleem is de behuizing rondom het blok in de Rover-modellen. Simpelweg blijft er teveel warmte onder de motorkap hangen. Ik wil nog meemaken dat mijn 623 de 300.000Km met gemak gaat passeren! das een mooi streven toch? De carosserie is nog keihard!
Greetz
Kip
Yup, daar zijn we nu naar aant kijken, althans als we de tekeningen (werkplaatsboeken) van de 620Ti zouden hebben.......
Overigens is het Ti blok totaal anders wat dit onderblok is hetzelfde als de dieselversie heb ik eens ergens gelezen (maar of ik het geloven moet.....)
De meeste assesoires rondom de motor zitten daar ook heel anders omheen gebouwd dacht ik.
Ik denk dat we een tappunt moeten maken achterin bij het oliefilter en dan de (radiator-)koeler voorin op de plaats van de gesloopte airco-condensor moeten plaatsen. Is wel nogal een omweg zo helemaal van achter uit de motor tot helemaal voorin. Ik denk dat er dan haast 4deciliter of meer olie bij moet
Is er bij jullie iemand die ooit zo'n instalatie ergens heeft ingebouwd??
Ik heb gelezen dat er bij de Honda R types zoiets vaak wordt gedaan???
Overigens is het Ti blok totaal anders wat dit onderblok is hetzelfde als de dieselversie heb ik eens ergens gelezen (maar of ik het geloven moet.....)
De meeste assesoires rondom de motor zitten daar ook heel anders omheen gebouwd dacht ik.
Ik denk dat we een tappunt moeten maken achterin bij het oliefilter en dan de (radiator-)koeler voorin op de plaats van de gesloopte airco-condensor moeten plaatsen. Is wel nogal een omweg zo helemaal van achter uit de motor tot helemaal voorin. Ik denk dat er dan haast 4deciliter of meer olie bij moet

Is er bij jullie iemand die ooit zo'n instalatie ergens heeft ingebouwd??
Ik heb gelezen dat er bij de Honda R types zoiets vaak wordt gedaan???
Dat zal het zijn geweest dan.....wonderlijke combinatie :P
nog een lesje voor snellheidsmaniakken.
Kennis heeft een olietemperatuurmeter in de olie gehangen.
PAS NA 20 KILOMETER IS DE OLIE IN EEN ROVER OP 80graden (C)!!!
Dus be warned.....denk niet dat je bak met een gestabiliseerde temeratuurmeter al op bedrijfstemperatuur is! Dus nooit tegen je begrenzer aan trappen als je nog geen 20km hebt warm gereden!!! voor wie het al niet wist.
(ik dacht voorheen dat 7 tot 10 km voldoende zou zijn............)
nog een lesje voor snellheidsmaniakken.
Kennis heeft een olietemperatuurmeter in de olie gehangen.
PAS NA 20 KILOMETER IS DE OLIE IN EEN ROVER OP 80graden (C)!!!
Dus be warned.....denk niet dat je bak met een gestabiliseerde temeratuurmeter al op bedrijfstemperatuur is! Dus nooit tegen je begrenzer aan trappen als je nog geen 20km hebt warm gereden!!! voor wie het al niet wist.
(ik dacht voorheen dat 7 tot 10 km voldoende zou zijn............)
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Als warmte onder de motorkap een probleem is, dan zou je kunnen denken aan een extractor op je motorkap.
Door de snelheid van de lucht over de motorkap, wordt een onderdruk gecreerd, die zuigt dan weer lucht onder de kap vandaan.
Nu je geen airco meer hebt, kun je ook een tweede fan op de radiateur zetten. (populair bij R100's op het circuit waarvan de rad wat minder is)
Door de snelheid van de lucht over de motorkap, wordt een onderdruk gecreerd, die zuigt dan weer lucht onder de kap vandaan.
Nu je geen airco meer hebt, kun je ook een tweede fan op de radiateur zetten. (populair bij R100's op het circuit waarvan de rad wat minder is)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
hele goede tip.....daar had ik echt idd nog niet aan gedacht. Je beschrijft heel terecht het verhaal van een lichte onderdruk (lees: weinig lucht-deeltjes dus minder koeling) onder de motorkap.
De 623 heeft echter standaard al 2 fans achter de radiator.
Maar je wijst me op iets fantastisch; wie zegt nl dat die dingen ok werkelijk BEIDE draaien....dat zie je niet als je rijdt. Ik ga dat dus direct controleren morgen. Wellicht zit hier een euvel???? uitgevallen fans?
Geeft motormanagement zoiets weer als dat gebeurd??
Ik begin dit forum razend interessant te vinden!
Greetz
kip
De 623 heeft echter standaard al 2 fans achter de radiator.
Maar je wijst me op iets fantastisch; wie zegt nl dat die dingen ok werkelijk BEIDE draaien....dat zie je niet als je rijdt. Ik ga dat dus direct controleren morgen. Wellicht zit hier een euvel???? uitgevallen fans?
Geeft motormanagement zoiets weer als dat gebeurd??
Ik begin dit forum razend interessant te vinden!


Greetz
kip