Koppakking kapot.
Koppakking kapot.
Hallo allemaal,
Ik ben de eigenaar van een 416 SI uit 1995.
Nu heb ik het volgende probleem. Vorige week 30 december belde mijn vriendin mij op met de mededeling dat zij stil stond langs de weg met een oververhitte motor en een dashboard wat aangeeft dat het oliepeil te laag is.
Ik heb haar toen vertelt dat zij moest wachten dat de motor afgekoelt was en dat zij dat rustig naar huis toe moest rijden. Het was nog maar een ritje van 5 minuten vandaar.
Thuis aangekomen meteen de motorkap opengedaan en daar trof ik het volgende aan:
Expansievat zat onder de olie evenals de omliggende onderdelen. Het oliepeil was inderdaad erg laag...peilstok gaf namelijk geen peil meer aan.
Nu was de conslusie snel gemaakt. De koppakking.
Nu sta ik voor een aantal dilema´s.
De auto zou eigenlijk binnenkort verkocht moeten worden, omdat er auto van de zaak opkomst is. Jammer, maar vind 2 auto´s niet nodig.
Ik wil de reparatie dus niet te duur gaan maken en proberen de auto zelf te repareren. Mijn vader was vroeger auto monteur en is lid van een autoclub. Mijn schoonvader weet er ook veel van.
Alleen weet ik niet of de motor meer schade heeft ondervonden van het voorval van 30 januari. Kan ik hier achter komen? Welke schades zouden dit kunnen zijn?
Misschien dat mijn hulpjes het kunnen achterhalen, maar wellicht kunnen jullie mij dit ook vertellen.
Ik wil jullie ook de volgende vragen stellen als dat mag:
Is het vervangen van een koppakking een moeilijke klus?
Is er een plek waar ik een nieuwe koppakking kan bestellen?
Als jullie opmerking hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
Alvast bedankt voor jullie aandacht.
Ik ben de eigenaar van een 416 SI uit 1995.
Nu heb ik het volgende probleem. Vorige week 30 december belde mijn vriendin mij op met de mededeling dat zij stil stond langs de weg met een oververhitte motor en een dashboard wat aangeeft dat het oliepeil te laag is.
Ik heb haar toen vertelt dat zij moest wachten dat de motor afgekoelt was en dat zij dat rustig naar huis toe moest rijden. Het was nog maar een ritje van 5 minuten vandaar.
Thuis aangekomen meteen de motorkap opengedaan en daar trof ik het volgende aan:
Expansievat zat onder de olie evenals de omliggende onderdelen. Het oliepeil was inderdaad erg laag...peilstok gaf namelijk geen peil meer aan.
Nu was de conslusie snel gemaakt. De koppakking.
Nu sta ik voor een aantal dilema´s.
De auto zou eigenlijk binnenkort verkocht moeten worden, omdat er auto van de zaak opkomst is. Jammer, maar vind 2 auto´s niet nodig.
Ik wil de reparatie dus niet te duur gaan maken en proberen de auto zelf te repareren. Mijn vader was vroeger auto monteur en is lid van een autoclub. Mijn schoonvader weet er ook veel van.
Alleen weet ik niet of de motor meer schade heeft ondervonden van het voorval van 30 januari. Kan ik hier achter komen? Welke schades zouden dit kunnen zijn?
Misschien dat mijn hulpjes het kunnen achterhalen, maar wellicht kunnen jullie mij dit ook vertellen.
Ik wil jullie ook de volgende vragen stellen als dat mag:
Is het vervangen van een koppakking een moeilijke klus?
Is er een plek waar ik een nieuwe koppakking kan bestellen?
Als jullie opmerking hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
Alvast bedankt voor jullie aandacht.
Laatst gewijzigd door Stylisimo op zo jan 08, 2006 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Probeer de search maar eens, het woord koppakking is wel eens eerder gevallen.
De koppakking wordt los verkocht door brezan, ook worden ze nog gewoon geleverd door de (ex-)Rover-dealers.
p.s. je kun ook even op marktplaats kijken.
Maar eerlijk gezegt, een blok dat zonder olie heet is geweest, er zou wel eens meer nodig kunnen zijn dan een koppakking.
De koppakking wordt los verkocht door brezan, ook worden ze nog gewoon geleverd door de (ex-)Rover-dealers.
p.s. je kun ook even op marktplaats kijken.
Maar eerlijk gezegt, een blok dat zonder olie heet is geweest, er zou wel eens meer nodig kunnen zijn dan een koppakking.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
Denk niet dat van Noort een oplossing voor mij is trouwens.
Ik woon in Zoetermeer en van Noort is 111 km verderop gevestigd.
Met de huidige staat van mijn auto
ga ik daar niet aan beginnen.
Weet iemand een Rover dealer/servicepunt/garage in de buurt van zoetermeer?
Heeft iemand een idee of dit een doe-het-zelf klus is?
Ik woon in Zoetermeer en van Noort is 111 km verderop gevestigd.
Met de huidige staat van mijn auto

Weet iemand een Rover dealer/servicepunt/garage in de buurt van zoetermeer?
Heeft iemand een idee of dit een doe-het-zelf klus is?
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Er zit volgens mij een Rover dealer in zoetermeer. En anders eentje in Alphen http://www.autohome.nl/?action=vestiging&vid=1Stylisimo schreef:Denk niet dat van Noort een oplossing voor mij is trouwens.
Weet iemand een Rover dealer/servicepunt/garage in de buurt van zoetermeer?
http://www.thomasautobedrijf.nl/
Even een update.
Heb contact gehad met van Noort en toen besloten om de koppakking zelf te vervangen.
We zijn druk bezig, alleen mijn vader heeft een onregelmatige dienstregeling, en ik ben pas rond 7 uur 's avonds thuis.
Echt veel kan er niet gebeuren dus.
Inmiddels is de cilinderkop vlak gemaakt (zag er nog goed uit, just in case) en er weer opgezet, slangen zijn zoveel mogelijk schoongemaakt.
Het enige wat nu nog rest is de rest van de slagen aansluiten en de uitlaat weer monteren aan de motor en dan SPOELEN MAAR !!
De mannen van van Noort hebben erg goed advies gegeven en zonder hun zou het niet zijn gelukt. Aanradertje
Als de auto weer helemaal klaar is zal ik hier weer even wat melden.
Heb contact gehad met van Noort en toen besloten om de koppakking zelf te vervangen.
We zijn druk bezig, alleen mijn vader heeft een onregelmatige dienstregeling, en ik ben pas rond 7 uur 's avonds thuis.
Echt veel kan er niet gebeuren dus.
Inmiddels is de cilinderkop vlak gemaakt (zag er nog goed uit, just in case) en er weer opgezet, slangen zijn zoveel mogelijk schoongemaakt.
Het enige wat nu nog rest is de rest van de slagen aansluiten en de uitlaat weer monteren aan de motor en dan SPOELEN MAAR !!

De mannen van van Noort hebben erg goed advies gegeven en zonder hun zou het niet zijn gelukt. Aanradertje

Als de auto weer helemaal klaar is zal ik hier weer even wat melden.

De motor zit zo goed als weer in elkaar.
Alleen we doen nog niet alles dicht omdat we er zeker van willen zijn dat de motor het doet. Tis maar goed ook want hij doet het (nog) niet
Zaterdag wilde de motor niet aanslaan. Hij draaide wel maar het leek net of de motor niet genoeg kracht had.
We hebben de accu opgeladen van zaterdag 5 uur 's middags tot 3 uur 's middags op zondag en het nog maar een keer geprobeerd.
Alleen deed de motor nu helemaal niets meer.
Op het moment dat de accu wordt aangesloten gaan er 2 lampjes branden. Te weten het olie lampje en het lampje van de accu. Maar kan voor de rest niets doen. Het lampje van SRS gaat normaal ook branden maar doet hij ook niet meer.
Verder maakt de auto ook een vreemd geluid. Het geluid gaat de hele auto rond, het lijkt net of hij onderdelen aan het "controleren" is.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt.
Alleen we doen nog niet alles dicht omdat we er zeker van willen zijn dat de motor het doet. Tis maar goed ook want hij doet het (nog) niet

Zaterdag wilde de motor niet aanslaan. Hij draaide wel maar het leek net of de motor niet genoeg kracht had.
We hebben de accu opgeladen van zaterdag 5 uur 's middags tot 3 uur 's middags op zondag en het nog maar een keer geprobeerd.
Alleen deed de motor nu helemaal niets meer.

Verder maakt de auto ook een vreemd geluid. Het geluid gaat de hele auto rond, het lijkt net of hij onderdelen aan het "controleren" is.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt.
-
- The Big Boss
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
kun je het geluid wat preciezer beschrijven??
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Het lijkt, zoals ik al zei, net of dat hij alle electronische onderdelen langsloopt.
Waar het precies naar klinkt
het klinkt een beetje als een printer wanneer de printkop helemaal terug gaat naar de linkerzijde van het papier. Dat geluid is het een beetje maar dan een aantal keer achter elkaar. Vervolgens hoor ik hetzelfde geluid maar dan ergens anders in de auto
Vind het vreemd dat de auto op zaterdag niet aanslaat en zondag helemaal niets doet, terwijl alleen de accu is opgeladen en er voor de rest nergens aan is geweest.
Iemand een idee?
Waar het precies naar klinkt


Vind het vreemd dat de auto op zaterdag niet aanslaat en zondag helemaal niets doet, terwijl alleen de accu is opgeladen en er voor de rest nergens aan is geweest.
Iemand een idee?
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
het niet aanslaan => Distributieriem goed getimed?
Electronica probleem => Doe de auto eens op slot met de AB, en daarna weer open met de AB.
Electronica probleem => Doe de auto eens op slot met de AB, en daarna weer open met de AB.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Either you're wrong, or van Noort is.stephan schreef:Je schreef ook dat de kop gevlakt is. Nou heb ik volgens mij Van Noorteen keer horen vertellen dat dat bij een rover blok niet mag omdat anders de kleppen tegen de zuiger zouden kunnen lopen? Correct me if I'm wrong...
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!