Extreem hoge toeren stationair

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Lukas

Extreem hoge toeren stationair

Bericht door Lukas »

Toen ik zonet naar mijn werk reed had ik een minder prettige ervaring met mijn 111L. Bij het starten begon de motor al lekker hoog, 2000 toeren stationair. Goed nu heeft de 111 wel eens last van schommelende toeren (zwiebert van 1500 tot bijna afslaan) Maar nu was het stevast 2000 toeren.

Goed ik denk, ff rijden issie warm, gaat wel weg.

Dat gebeurd dan natuurlijk niet, het werd alleen maar erger! Het eerste stoplicht was het al 2500, ik draai het contact uit, misschien helpt dat, maar nee nog steeds. Volgende stoplicht 3000 toeren. Begint al behoorlijk eng te klinken stil staan met zoveel toeren. Ik probeer van alles, gaspedaal naar me toe trekken, lukt niet staat al op zn max, zoals het hoort. Even veel toeren maken, lukt ook niet, even wat minder toeren maken dan (in zn 5 bij 50km/u) nee zodra je koppeling in trapt schieten de toeren om hoog.

Een km verder op volgende stoplicht werd het me echt te gek, 3500 toeren. Ik zet nogmaals de auto uit, nu wat langer. (5sec)
Dat werkte, hij bungelde nu gewoon weer rond de 1000-1200 (motor liep altijd al wat hoog stationair, schommelt ook altijd)

Maar nu de vraag, wat is dit onzin?

Naast dat het niet goed kan zijn (motortemp loopt wel erg hoog op) vind ik het zelf ook levensgevaarlijk. Ik reed zonder gas te geven in zn 5 a 2500 80km/u.

Het lijkt een ECU probleem, gezien het na een langere "uit" het probleem over was.

Wat me nog meer opviel was dat de kachel lang niet zo warm werd! Hij stond vol open op zn warmst maar na aankomst had ik nog altijd koude handen.

Wat ik erbij moet vermelden is dat ik afgelopen zondag de kachelweerstand vervangen heb, om met de popnageltang bij de gaten te komen heb ik even het lucht filterhuis eraf gehad. Wellicht dat dit nog nuttige info is.

Iemand nog ideen waar ik nog even naar kan kijken voor ik naar huis ga?
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Dit had ik laatst toen ik lucht in mijn koelvloeistofsysteem had probeer eens te kijken of je voldoende koelvloeistof in je reservoir hebt.
Mijne had toen lucht on het systeem zitten en toen dat weg was was het hoge toerental ook weg.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
110% rockford!!!

Bericht door 110% rockford!!! »

kan best zijn zijn dat er vuil tussen de gasklep zit zodat hij niet helemaal meer afsluit en dus een hoog toerental aanneemt.
waarschijnlijk gebeurd met het afhalen/opzetten luchtfilterhuis.
mijn tip: gasklep erafhalen, goed schoonmaken, beweegbare delen lichtjes invetten er terugzetten.
The Flying Dutchman
MG-R Freak

Bericht door The Flying Dutchman »

Dat verklaart niet die lage temp. Zit je thermostaat misschien vast in de open stand?
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik denk juist dat het aan je koelsysteem ligt. Doordat de je watersensor koud water meet gaat je toerental omhoog(net zoals gebeurd op het moment dat je je motor start). Echter de motor en de olie zijn warm, daarom draait hij een nog hoger toerental omdat er minder weerstand is.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
The Flying Dutchman
MG-R Freak

Precies. Vermoedelijk de thermostaat vast.
Job.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Lukas

Bericht door Lukas »

Vandaag en gisteren (op de terugweg) overigens nergens last van :?:
Maar ik ga toch eens even kijken komende weekend.
The Flying Dutchman
MG-R Freak

Een andere mogelijkheid is je temperatuur sensor. Stekkertje wil wel eens speling hebben. Als je de stekker beweegt bij draaiende motor zou je het moeten merken.
Job.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
114metro

Bericht door 114metro »

Als ik het zo hoor zuigt je motortje ergens valse lucht aan. Controleer je inlaatspruitstuk en alle vacuumslangen, vooral die naar ECU en die naar je drukregelaar. Als er ergens eentje niet goed aansluit draait hij zoveel toeren stationair. Onder belasting (dus bij rijden) heb je daar geen last van en wanneer het zaakje echt warm gereden is, en e.e.a. uitzet door de warmte kan het over gaan. De sensoren regelen enkel de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt. Zonder extra lucht gaat hij daar niet harder van lopen.

Succes!
Lukas

Bericht door Lukas »

Maandag a.s. gaat de auto naar de garage. Ik heb alles wat aangeraden werd (en wat ik zelf durfde/kon) gecheckt maar de laatste 4 ritten waren weer 3x niks.

Het is echt niet grappig om voor een stoplicht te staan met 3500 toeren :evil:

Daarnaast voel ik me gewoon niet veilig als de auto zijn eigenleven leidt. (minimaal 40km/u in zn 2 en 80 in zn 5) Daarnaast slijt alles als een gek, bij. remmen tegen de motor is ook niet echt alles.
Nu maar hopen dat het inderdaad gewoon een tempsensor oid is. (en niets duurs) Zouden ze als ze hem uitlezen kunnen zien of er een sensor kapot is?
The Flying Dutchman
MG-R Freak

114metro schreef:Als ik het zo hoor zuigt je motortje ergens valse lucht aan. Controleer je inlaatspruitstuk en alle vacuumslangen, vooral die naar ECU en die naar je drukregelaar. Als er ergens eentje niet goed aansluit draait hij zoveel toeren stationair. Onder belasting (dus bij rijden) heb je daar geen last van en wanneer het zaakje echt warm gereden is, en e.e.a. uitzet door de warmte kan het over gaan. De sensoren regelen enkel de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt. Zonder extra lucht gaat hij daar niet harder van lopen.

Succes!
Trek je stekker van de temp sensor maar eens los bij een warme motor en zeg dan nog maar eens dat je toeren niet omhoog gaan. :lol:
Job.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

roverjob800 schreef: Trek je stekker van de temp sensor maar eens los bij een warme motor en zeg dan nog maar eens dat je toeren niet omhoog gaan. :lol:
Als het goed is niet, als je die sensor los trekt(er zitten 2 temp sensoren bij een gti mpi trouwens) dan gaat hij er van uit dat de motor warm is. en veranderd er dus niets.

Met de stekker los proberen te starten is een ander verhaal.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
The Flying Dutchman
MG-R Freak

Bij de 2 liter ook. Een 2-draads voor het motor management en een 1-draads voor de meter. Als ik de 2-draads lostrek of zelfs maar beweeg vliegt mijn toerental heen en weer. Dit geld zowel voor de 220 als de 820.
Trek ik ze los dan registreert hij een koude motor (of beter gezegd: geen warme motor) en gaat z'n toerental omhoog.
Job.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Lukas

Bericht door Lukas »

Het vervolg:
De auto zou maandag (gister) na mn werk naar de dealer (vanDam gravenzande) gaan. Wat is er gebeurd: die ochtend stap ik vrolijk in de auto, ik start, hele auto shaked -> auto loopt stationair erg laag (niet op toeren gelet)

Ik moest krabben dus wat doe je automatisch, ruitverwarming aan, STOM! Auto slaat af. Vervolgens krijg ik hem niet meer gestart, resultaat is accu leeg :evil:
Goed, gelukkig heeft mn pa mij toen gebracht.

Thuis gekomen na het werk moet dat ding het toch echt gaan doen, ik had tenslotte de afspraak staan die hem zou nakijken, om dit gemiep te voorkomen. Aanduwen lukte niet. Met startkabels starten wilde ook al niet. Motor draait maar slaat (net) niet aan.

Uiteindelijk de poging gestaakt, motor was volgens mij intussen ook verzopen. Afspraak met vanDam afgebeld en met mn pa de auto naar een garage 250meter verder op geduwd. Allemachtig wat is dat nog zwaar! :evil:

Nu is het wachten tot de garage tijd heeft en er naar kan kijken...

Echt niet te geloven dat precies op de dag dat hij nagekeken zou worden hij er mee stopt. Alsof de :twisted: ermee speelt ;)
Lukas

Bericht door Lukas »

Kom ik uit mn werk thuis, staat het autotje alweer voor de deur!

Wat het startprobleem was: accu kapot, platen waren aan gort. Verdelerkap is schoongemaakt/ingespoten(?) volgens mij is een nieuwe kopen niet veel duurder? Wellicht dat ik binnenkort nog een verdelerkap+rotor koop, is zoiets auto specifiek of universeel?

Auto doet het nu dus weer, hoe het met de toeren zit is nog even afwachten.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Een nieuwe verdelerkap en rotor kost je maar 15~20 euro. Het is een specifiek onderdeel, maar wordt door veel rovers gebruikt en er is gemakkenlijk aan te komen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Plaats reactie