623Si engine-swap

618 620 623 820 825 827
kip

623Si engine-swap

Bericht door kip »

Zoals wellicht gelezen leeh het een poos geleden dat mijn koppakking van de rover 623 eruuit geslagen was. Het bleek echter erger; de cylinderkop was gescheurd.
We ebben een hele poos naar een nieuwe kop gezocht maar die zijn vrijwel onvindbaar.
Uiteindelijk is er (mede dankzij hulp van forum collegas) een heel H23a2-blok overgevlogen van van Deijne uit Volkel. Dit blok stamde uit een Honda Prelude 2.3.
In de Rover is de H23a3 tevinden; hetzelfde blok en cylinderkop maar andere spruitstukken kabelbomen en ECU.
Met een hoop gepuzzel hebben we de eerste tot dusver bekende swap gemaakt van een h23a2 naar een h23a3 (lol).
Uitvoerder was garage van der Post te Badhoevedorp.
Het succes is groot te noemen.
Het blok heeft nog geen 100.000km gelopen in tegenstelling tot de 185.000 van het oude.
de scheur die we in de cylinderkop aantroffen was te vinden bij cylinder 2, vrijwel dwars door de kop heen. Het lijkt erop dat de kop eerder (foutief) is gevlakt of onregelmatig is aangedraaid.
Omdat we eerder een prop vuil vonden bij de koudeluchtklep hebben we voor de zekerheid ook de radiateur vervangen.
En met een nieuwe koppeling erop is ons beesie weer als nieuw!
De originele ECU met chiptuning is teruggeplaatst alsmede het K&N filter.
Ik ben hem uiteraard aan het inrijden maar naar mijn idee is het koppel in het laag verbeterd en is de motor veel stiller dan de vorige.
Das nu juist leuk....een dikke VWpasaat of Audi voorbij schieten zonder dattie je hoort aankomen (lol).
Ik ben tot nu toe erg tevreden al hebben we nog een kleine ratel in de startmotor en een tikje in het onderblok. maar ik denk dat dat na verloop van warmdraaien en inlopen wel weggaat. Er is iniedergeval niks raars aangetroffen en de motor heeft nog 1 jaar garantie.
Alle klepgeleiders zijn vervangen en de oliekeringen.
Bij wijze van grap heb ik de Honda kleppendeksel eropgelaten. Ik zal vandeweek wat foto's posten.

Bedankt collegae die mij wezen op van Deijne!
Bedankt , hen die mij wezen op andere motorblokken op internet.

We rijden weer;
en snel ook!!

greetz
Kip
623Si met H23a2 (lol)
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Goed om te horen dat je geslaagd bent bij Van Deijne en dat de auto weer loopt!!
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
kip

Bericht door kip »

thanx, het voelde ook echt als het verlies van mijn beste vriend dat ik de 623 niet kon rijden over de periode van bijna 2 maanden!!!!
De verloren zoon is thuis en ik heb hem vandaag eens lekker in de was gezet en opgepoetst!
Greetz
Kip
arthur623

Bericht door arthur623 »

goed man.

hoop dat ik het in het leven van mijn 623 nooit hoef te doen....

Een 620 blok is natuurlijk veel makkelijker te vinden...maar dat is echt een te grote stap terug!
kip

Bericht door kip »

Ik wens zo'n swap ook niemand toe....of beter zo'n schade aan je motor waardoor een vervangende kop of motor nodig is.
Het blijft helaas zo dat wanneer je een 2e hands auto koopt je nooit alles kan zien. Je kan ermee proefrijden en luisteren en nog veel meer maar echte gebreken zijn vaak niet altijd zichtbaar.
Een jaar lang heb ik moeiteloos met die bak rondgereden. ook na de chiptuning een hele poos. Ineens was het gebeurd.
De schade lijkt te zijn ontstaan door een fout gevlakte kop of ooit losgedraaide kop; whatever. Er zal wel ooit iets mis geweest zijn met de auto. Er was wat veel slijtage aan uitlaatkleppen en de klepzekeringen lekten behoorlijk olie. Misschien was de kilometerteller wel teruggedraaid. kan ook dat de radiator stukjes corrosief materiaal losliet (gevonden bij de koudeklepregelaar) en dat er vuil heeft gezeten in het koelwater. daardoor zou er een verstopping hebben kunnen zitten rond de koeling van cylinder 2.
Maar de kop is "geperst" geweest en schoongemaakt dus dat vuil hebben we nooit meer kunnen aantreffen. Het blijft gissen.

Er is iets fout gegaan. das duidelijk. Een honda kop scheuren lijkt iets erg onwaarschijnlijks maar het is toch gebeurd.
Ik vond het echter belangrijker hem weer op de weg te krijgen. waarom? omdat de 623 erg byzonder en vrij zeldzaam is in nederland. Voor de gemaakte kosten, hoe vervelend ook, kun je nog altijd geen andere auto vinden met zoveel voordelen, betrouwbaarheid en eigen karakter. Het was m'n plicht hem te behouden en feitelijk issie nu weer nieuw.
Ik hoop dat we mekaar op de weg eens tegen komen.....remember; Rover freaks hebben altijd thumbs up als ze mekaar passeren!

Greetz
kip
kip

Bericht door kip »

zoals beloofd de foto's
greetz,
Kip

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
kip

Bericht door kip »

wat doe ik nu weer fout? krijg ze niet in beeld te zien......
arthur623

Bericht door arthur623 »

eerst moet je [img]doen%20en%20na%20de%20url[/img]

het staat bij jou andersom :lol:
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Ze staan er toch gewoon? :blink:
Ziet er goed uit trouwens.

cheers,
Dennis :fiew:
You can go fast ... but I can go anywhere.
kip

Bericht door kip »

hmmm, weird, nu staan ze er inderdaad.
kennelijk moet je eerst opnieuw inloggen.
:D :mrgreen: handa klepdeksel blijft grappig.
Die andere originele heb ik ook hoor, maar die ziet er niet meer zo mooi gelakt uit. Ik heb overigens alle onderdelen van de H23a3 (de vorige motor) gewoon in de schuur liggen. dus als iemand kleppen, nokkenassen, klepveren, sproeiers, kabelboom of whatever nodig heeft; call me :P
Greetz
kip
arthur623

Bericht door arthur623 »

als je klepstoters beetje herrie maken, dus een soort van ratel omdat ze wat plakken etc, wat is er dan precies aan de hand? en door wat te vervangen los je het op?
kip

Bericht door kip »

je zou om te beginnen eens wat schoonmaakbenzine kunnen toevoegen aan je benzine. Let wel ; niet te veel van die zooi.
Ook zijn er olietoevoegingen verkrijgbaar die wat extra smering geven, betere viscositeit en minder snel uitzwarten en vuil worden van je olie.
Maar het kan ook heel goed zijn dat je klepgeleiders wat aan de ruime kant zijn geworden. gebruikt je auto olie?
Bij mijn vorige blok was dit zeker het geval, het nieuwe blok had daar ook al last van (met minder dan 100.000 gelopen) dus die zijn allemaal preventief vervangen.
Ik weet niet wat je motor gelopen heeft.
Kan ook zijn dat je uitlaatkleppen wat opgebrand raken.

Het beste is bij dit soort geluiden altijd eerst de kleppen goed laten stellen en dan kun je pas goed luisteren naar andere geluiden.
greetz
kip
arthur623

Bericht door arthur623 »

@ kip.

Mijn auto verbruikt zo goed als geen olie, en het blok heeft 158.000 gelopen.

Ik zal eens gaan kijken naar de olie en benzine additieven.

Verder zou ik de kleppen nog kunnen laten stellen zeg je? Hoe doe ik dit? Ik wist wel dat dit mij motorfietsen kon en nodig was, maar bij autos had ik er nog niet van gehoord. De motor klinkt gewoon heel gezond, maar ik hoor wel de klepstoters. Dat hebben eigenlijk alle 600's met deze honda motoren zonder dat er iets vervangen is, wel voor zover ik weet.
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Kop gescheurd is een bekent verhaal bij 623 motoren, en ook inderdaad vaak als het blok rond de 170k a 190k gelopen heeft.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
kip

Bericht door kip »

Klets!,
gescheurde kop 623?
Zeer ongebruikelijk en onverklaarbaar is wat ik overal te horen krijg.
Als er ergens motoran zijn gebouwd die op sterkte berekend zijn dan zijn het honda motoren.
Waarschijnlijk is er iets fout gegaan bij de koeling van cylinder 2 of waren de kopmoeren niet juist aangehaald bij een eerdere koppakking-lekkage.

Als deze opmerking terecht zou zijn kun je dan een voorbeeld aandragen?
greetz
KIP
MoRaX
MG-R Freak

Bericht door MoRaX »

Zelf ook weinig over gscheurde koppen gehoord....wel over verrotte lagerschalen!
En dan is geen klets.....
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Plaats reactie