ZUINIG RIJDEN

214 216 218 220 25
tummeke

Bericht door tummeke »

Dat slaat natuurlijk nergens op 118 :) Dan dissipeer je de vrijgekomen energie voor het accelereren puur in je remmen..
Het idee is juist dat een moderne brandstof motor het meeste rendement levert als ie belast wordt..

Maar idd lijkt dat me met de fuelmap erbij juist klare onzin..
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik zei toch dat het een krom voorbeeld was.

Maar we doen het anders, je weet dat een modern motor totaal GEEN brandstof inspuit als je je gaspedaal niet intrapt(uitrollen richting stoplicht bijvoorbeeld), mits je je koppeling niet intrapt.

dus: volgas van 80->120, dan uit laten rollen en dan weer volgas 80-120 enz enz enz.

zou zuinig zijn dan 100km/h vlak :?

En je bent je statement aan het aanpassen, je zei "zo veel mogenlijk belast" = vollast. Dat je hem moet belasten is nogal logisch anders ga je niet voorruit.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8441
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

kan best zijn dat er meer benzine in gaat dan wat in het boekje staat, zit altijd ook wat in de buis naar de tank.

De meter is trouwens ook niet echt te vertrouwen; mijn mkII heeft een 55l tank maar als er 40l uit is staat hij al in het rood! (meestal na ±350-400km)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
tummeke

Bericht door tummeke »

Dat bedoel ik natuurlijk niet 118..

En mijn statement is nog steeds dat het met vollast zuinig is.

Maar dan dat volgas van 1500 tot 2500 te versnellen van 0-100 in alle 5 de versnellingen zuiniger is dan wanneer je op een andere manier tot de 100 versnelt..
En natuurlijk niet dat het zuiniger is om steeds maar te blijven versnellen dan dat het zou zijn wanneer je met een constante snelheid blijft rijden..
HoRiZoN

Bericht door HoRiZoN »

man,omschakelen op 2000 toeren en je denkt dat het niet hoger mag.
dan kon je je beter een lamme sl**SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) diesel kopen ofzo ipv een sportieve 103pk benzine motor van Rover!
Ik vind als je zuinig wilt rijden, je je toch maar beter een diesel aanschaft, met jou auto moet je sportief rijden, anders doe je hem geen recht aan, zo kan je toch niet genieten van je wagen?!
tummeke

Bericht door tummeke »

Idd, je moet met een 103pk motor toch wel sportief rijden eigenlijk..

Maar, als je toch in de dagelijkse files rondrijdt met opa's voor achter en naast je kun je net zo goed wel bij de 2000 toeren omschakelen om wat zuiniger te rijden.. Want dan nog ben je sneller vaak :)
Sjonnn

Bericht door Sjonnn »

Ik heb de tankinhoud even getest met een 214Si uit 97 :) Ging ervan uitdat er een lampje zou gaan branden, dit is dus niet zo :) hortend en stotend naar de pomp gereden en er daar 51,69 liters ingestopt. Na maar liefst 510 km :shock:
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Sjonnn schreef:Na maar liefst 510 km :shock:
Ja, dat is dus 1:10, heel netjes hoor :lol:.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8441
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

ja, daar zit dus geen waarschuwingslampje in :mrgreen:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
vincent

Bericht door vincent »

Mista T schreef:Tja wat is zuinig, 1 op 7 is mijn record......
Tja, record. Ik heb vandaag bij het branden van mijn reserve lampje meteen getankt: 51 Liter. (Tankinhoud is 68 Liter)
Dagteller stond toen pas op 380 Km.

Dat brengt het verbruik op: 1 op 7.6 :shock:

Bij een normaal rijgedrag :(

Maar Ik heb dan ook zes potjes (samen 2.7 Liter) die samen 1412 Kg moeten voort slepen. (Dat is exclusief mij :!: ) Dat alles ook nog via een automatische versnellingsbak :cry:

Dus waar klagen jullie over :?:
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

tummeke schreef:bla bla bla files rondrijdt met opa's voor achter en naast je bl bla end
Alleen voor en achter?? Daarvoor hebben ze toch links en rechts in halen bedacht??(rechts theoretisch natuurlijk dat zou niemand hier echt doen :fiew:
Laatst gewijzigd door Dutch op do aug 11, 2005 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Volgens mij heb ik met de 114 ook wel eens 1 op 7 gereden, maar ook wel is 1 op 15. Met de Coupe rijd ik zowat altijd 1 op 11.

Daarnaast is plankgas bij 2000 toeren echt slecht voor je motor.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Aswin

Bericht door Aswin »

Mark, hoezo is het slecht. (Daarnaast is plankgas bij 2000 toeren echt slecht voor je motor)
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

omdat je de motor dan heel zwaar belast. De zuigers, drijfstangen en krukas krijgen dan zware klappen.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Horo

Bericht door Horo »

Edgecrusher schreef: Dit ligt echt aan de meter hoor.
Jouw tank zal echt niet kleiner zijn dan een andere.
(of je moet hem zelf verkleind hebben)

Ik heb ooit 1 voor elkaar gekregen bijna 48 liter te tanken.
Terwijl ik dacht dat ik een 45L tank had. (50 dus)

Dus je tankt altijd op 2/3.
Dus rijd je altijd met 15 a 20L teveel rond. :mrgreen:
De tank is leeggereden (uiteraard had ik 5 liter extra bij me).
Deze ging na 580 km leeg en bij de pomp kon ik 47 liter tanken. Kortom, je hebt volkomen gelijk. thnx
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Grappig eigenlijk.......

kopen ze een sportieve dikke auto, zetten ze er een sportfilter op en een freeflow uitlaat, laten ze 'm chippen, powerboostvalve erop, dan nog een bak met spoilers/skirts/etc, heftige remschijven en klauwen, dikke velgen met brede banden, stuk omlaag met sportveren ...
... en dan gaan ze lopen mauwen over het verbruik :shock:

... echnie wijs hé :rofl:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Plaats reactie