Wie rijd er 600/ 800/ 75
Ik stuur een rover 618i (groen) uit 1996 en een even zo groene rover 623Si uit 1995. Deze laatste is een toppertje. Ik ben langzaamaan begonnen met tunen. Lchtfiltertje K&N scheelt al wat Pk's. komende week gaatie voor een chiptuning. 15Pk's erbij en een bult Nm'rs. Dit bleek een gigantisch probleem en heeft weken geduurd om uit e zoeken. De veronderstelling was dat er een P14 ECU (motormanagement) in mijn wagen zou liggen. Uiteindelijk blijkt dat een P44 computer te zijn. Er gaat nu een superchip worden geplaatst in dit moederbordje.
Tot slot gaan we dan de uitlaat eens bekijken.
Weet iemand of er op een 623Si een katvervanger mag? (ivm de APK)
uiteindelijk zou in het gunstige eval een winst van ca 33 Pk gemaakt moeten kunnen zijn; filter (ca3Pk) + chiptuning (ca 15Pk) + sportuitlaat (ca 15Pk)= 33Pk (bron autovisie)
Dat zou dan betekenen dat mijn 623Si van 158pk getuned is naar ca 191 Pk!
Ik heb geen idee of we dat gaan halen maar het is een heerlijk experiment. Er is ook nog een idee om , wanneer het blok aan revisie toe is, hem te voorzien van de 2.2 v-tec kop en een aangepaste ECU en toerenteller.....maar dat is toekomstmuziek...hihihi, zo ver ben ik nog niet.
Wisten jullie dat het onderblok van de Honda Accord 2.4 van vandaag nog altijd hetzelfde is als de 2.2 vtec (prelude/accord) en 2.3 (prelude, accord/rover623)??!!
De 618 laat ik origineel met 116Pk. Ik heb hem van mijn overleden vader mogen overnemen en in zijn nagedachtenis laat ik hem in alle opzichten origineel. beestje heeft maar net 100.000Km gelopen en rijdt als een zonnetje! Dankzij deze auto is mijn ware rover-liefde begonnen.
Tot slot gaan we dan de uitlaat eens bekijken.
Weet iemand of er op een 623Si een katvervanger mag? (ivm de APK)
uiteindelijk zou in het gunstige eval een winst van ca 33 Pk gemaakt moeten kunnen zijn; filter (ca3Pk) + chiptuning (ca 15Pk) + sportuitlaat (ca 15Pk)= 33Pk (bron autovisie)
Dat zou dan betekenen dat mijn 623Si van 158pk getuned is naar ca 191 Pk!
Ik heb geen idee of we dat gaan halen maar het is een heerlijk experiment. Er is ook nog een idee om , wanneer het blok aan revisie toe is, hem te voorzien van de 2.2 v-tec kop en een aangepaste ECU en toerenteller.....maar dat is toekomstmuziek...hihihi, zo ver ben ik nog niet.
Wisten jullie dat het onderblok van de Honda Accord 2.4 van vandaag nog altijd hetzelfde is als de 2.2 vtec (prelude/accord) en 2.3 (prelude, accord/rover623)??!!
De 618 laat ik origineel met 116Pk. Ik heb hem van mijn overleden vader mogen overnemen en in zijn nagedachtenis laat ik hem in alle opzichten origineel. beestje heeft maar net 100.000Km gelopen en rijdt als een zonnetje! Dankzij deze auto is mijn ware rover-liefde begonnen.
Ik rijdt sinds een aantal weken een 623... leuk om er nog 1 bij te hebben!
Laat ons allen maar lezen wat er allemaal gebeurd, altijd leuk!
Persoonlijk zou ik ook graag wat meer van jou tune-projectje willen lezen.
Loop nu al op wat honda-forums over wat er allemaal mogelijk is met de H23A3 motor zoals jij en ik erin hebben liggen. V-Tec kop van de H22 is een optie zal ongeveer +23/30pk brengen, maar heb ik ook gelezen dat de cilinder-wanden van de H23 niet erg geschikt zijn voor hoge toeren en boosten.
Hoe heb jij je cold-air gerealiseerd?.... de accu zit toch aardig in de weg dacht ik zo.
Laat ons allen maar lezen wat er allemaal gebeurd, altijd leuk!
Persoonlijk zou ik ook graag wat meer van jou tune-projectje willen lezen.
Loop nu al op wat honda-forums over wat er allemaal mogelijk is met de H23A3 motor zoals jij en ik erin hebben liggen. V-Tec kop van de H22 is een optie zal ongeveer +23/30pk brengen, maar heb ik ook gelezen dat de cilinder-wanden van de H23 niet erg geschikt zijn voor hoge toeren en boosten.
Hoe heb jij je cold-air gerealiseerd?.... de accu zit toch aardig in de weg dacht ik zo.
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Wow, de eerste 623 die ik tref...we zijn een unikum wist je dat? Er zijn er maar erg weinig van verkocht in nederland en (ik denk) geen 100 meer over.Ik zou de RDW eens moeten bellen, daar vertelden ze me een jaar terug dat er geloof ik 140 waren verkocht in 1994 en 95 maar zeker weet ik het niet meer. wat is jouw kleur? heb je foto's? cool (r.ludoph@wanadoo.nl)
Mijn koude lucht wordt (net als bij jou) door een klep geregeld. Bij lage toeren pakt hij lucht via de korte route Inderdaad vanaf ongeveer de accu). Bij hoge toeren schakelt de klep naar de lange-weg methode. Op die manier gaat de lucht via een lange omweg versnellen en koelt daardoor enigzins af. (een natuurlijke inter-cooler) Dit is weer zo'n briljante honda-vinding
Een open lucht filter heeft daarom bij onze 623 niet zo veel zin. Je zou een hoop ellende krijgen met de regeling van de koude luchtklep. Ik heb het bestaande lucht filter vervanen door een K&N High Flow Air Filter. Het is dus een inleg-exemplaar van hoogwaardige katoen en (ijzer)draad.
Dit had direct effect op de gevoeligheid van het gaspedaal.
Het type dat jij zou kunnen proberen is de 33-2613 en kostte mij 55,80 Euro. Ze hebben ze (gek genoeg) niet overal direct op vooraad.
Dat het ons onderblok niet geschikt zou zijn voor een 2.2 V-tec kop lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Het onderblok is nl in dezelfde mal gegoten en wordt voor de verschillende uitvoeringen aangepast. Ik heb op internet een aantal gevallen ontdekt waarbij de 2.2Vtec uitstekend draaid op een 2.3 onderblok.
Ik kan je nog iets leuks vertellen over het sublieme intilligente motormanagement. Als een van de weinigen hebben wij (Honda's) een oliedruksensor in het karter zitten. Ik reed van de winter tegen een brok puin op de weg en mijn karterpan raakte lek. wat denk je? De auto sloeg direct af...; ECU riep:"geen oliedruk dan stop ik ermee." Na een eenvoudige reparatie loopt de H23a weer als een zonnetje; zonder schade! Op mijn werk rijden alle "duitsers" in de soep na olieverlies. We zijn al 3 auto's kwijtgeraakt op verkeersdrempels. Alleen het olielampje brandde....domdomdom..
(hihihihihi; 10 jaar oude techniek die voorop loopt!)
Mijn buurman vind mijn wagenpark "antiek". Vandaag tiefde ik zijn passat station (rode D en I) met een teeringvaart voorbij op de snelweg. Hij probeerde nog wat maar er kwam alleen veel roet uit zijn uitlaat; kansloos. Zelfs de mercedes compressor is ondanks zijn vermogen te zwaar om echt te winnen. Saab 2.3 turbo's gewoon met non-turbo kleven (LOL) Ik lach me ziek met die bak. oude modellen golf GTI allemaal kansloos. Alleen die verrekte T5 van volvo is erg rap op hoge snelheid.
Wat heb jij achteropstaan? Ook 623Si??
Ik heb er werkelijk nog nooit een met die letters in nederland gezien.
greetz
Kip
Mijn koude lucht wordt (net als bij jou) door een klep geregeld. Bij lage toeren pakt hij lucht via de korte route Inderdaad vanaf ongeveer de accu). Bij hoge toeren schakelt de klep naar de lange-weg methode. Op die manier gaat de lucht via een lange omweg versnellen en koelt daardoor enigzins af. (een natuurlijke inter-cooler) Dit is weer zo'n briljante honda-vinding
Een open lucht filter heeft daarom bij onze 623 niet zo veel zin. Je zou een hoop ellende krijgen met de regeling van de koude luchtklep. Ik heb het bestaande lucht filter vervanen door een K&N High Flow Air Filter. Het is dus een inleg-exemplaar van hoogwaardige katoen en (ijzer)draad.
Dit had direct effect op de gevoeligheid van het gaspedaal.
Het type dat jij zou kunnen proberen is de 33-2613 en kostte mij 55,80 Euro. Ze hebben ze (gek genoeg) niet overal direct op vooraad.
Dat het ons onderblok niet geschikt zou zijn voor een 2.2 V-tec kop lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Het onderblok is nl in dezelfde mal gegoten en wordt voor de verschillende uitvoeringen aangepast. Ik heb op internet een aantal gevallen ontdekt waarbij de 2.2Vtec uitstekend draaid op een 2.3 onderblok.
Ik kan je nog iets leuks vertellen over het sublieme intilligente motormanagement. Als een van de weinigen hebben wij (Honda's) een oliedruksensor in het karter zitten. Ik reed van de winter tegen een brok puin op de weg en mijn karterpan raakte lek. wat denk je? De auto sloeg direct af...; ECU riep:"geen oliedruk dan stop ik ermee." Na een eenvoudige reparatie loopt de H23a weer als een zonnetje; zonder schade! Op mijn werk rijden alle "duitsers" in de soep na olieverlies. We zijn al 3 auto's kwijtgeraakt op verkeersdrempels. Alleen het olielampje brandde....domdomdom..
(hihihihihi; 10 jaar oude techniek die voorop loopt!)
Mijn buurman vind mijn wagenpark "antiek". Vandaag tiefde ik zijn passat station (rode D en I) met een teeringvaart voorbij op de snelweg. Hij probeerde nog wat maar er kwam alleen veel roet uit zijn uitlaat; kansloos. Zelfs de mercedes compressor is ondanks zijn vermogen te zwaar om echt te winnen. Saab 2.3 turbo's gewoon met non-turbo kleven (LOL) Ik lach me ziek met die bak. oude modellen golf GTI allemaal kansloos. Alleen die verrekte T5 van volvo is erg rap op hoge snelheid.
Wat heb jij achteropstaan? Ook 623Si??
Ik heb er werkelijk nog nooit een met die letters in nederland gezien.
greetz
Kip
Hehehehehe.... inderdaad gewoon 623Si :P
Meer pics in dezelfde DIR, en/of in het sub-forum EVEN VOORSTELLEN.
(kijk voor her en der wat info ook op: http://www.hondaperformance.nl/, zit ook iemand met een Accord SR)
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
Vette bak zeg!!!
Komtie uit de regio Rotterdam? Ik heb daar ooit eens zo'n spoiler en die velgen voorbij zien komen.
We zouden er nog wat vrinden bij moeten hebben voor een rijdende collonne. Wist je dat ik afgelopen maand met 13 trabanten (jaja!!!!) naar oost Duitsland ben gereden?? Heel wat anders zo'n 2-takt met 26 Pk!!
Greetz
Kip
[img]http://members.lycos.nl/kipdons/6231.jpg
[/img]
Komtie uit de regio Rotterdam? Ik heb daar ooit eens zo'n spoiler en die velgen voorbij zien komen.
We zouden er nog wat vrinden bij moeten hebben voor een rijdende collonne. Wist je dat ik afgelopen maand met 13 trabanten (jaja!!!!) naar oost Duitsland ben gereden?? Heel wat anders zo'n 2-takt met 26 Pk!!
Greetz
Kip
[img]http://members.lycos.nl/kipdons/6231.jpg
[/img]
Inderdaad 200Pk. Door die turbo ook nog eens eenvoudig op te krikken met een chiptuning naar max 240Pk!!!
Ik ken wat duitse varianten die dat ook regelmatig hebben gedaan. De auto is uiterst zeldzaam te noemen. Er zijn er minder dan 50 in Duitsland verkocht destijds (belgie weet ik niet). De auto is in nederland nooit geleverd.
Wel bekend is in sommige gevallen klepschade bij deze Rover Motor (dus GEEN Honda). Maar ook dit blok was zijn tijd ver vooruit!! Als je bedenkt dat we nu, ruim 10 jaar later, een Golf GTI hebben met een 2 liter 200Pk dan zeg ik toch....petje af!
Beste collega, ik hoop dat je ontzettend veel plezier van je snelle limo gaat hebben!!!
Je hebt een waar collectersitem te pakken waar ik al jaren naar zoek.
KIP
Ik ken wat duitse varianten die dat ook regelmatig hebben gedaan. De auto is uiterst zeldzaam te noemen. Er zijn er minder dan 50 in Duitsland verkocht destijds (belgie weet ik niet). De auto is in nederland nooit geleverd.
Wel bekend is in sommige gevallen klepschade bij deze Rover Motor (dus GEEN Honda). Maar ook dit blok was zijn tijd ver vooruit!! Als je bedenkt dat we nu, ruim 10 jaar later, een Golf GTI hebben met een 2 liter 200Pk dan zeg ik toch....petje af!
Beste collega, ik hoop dat je ontzettend veel plezier van je snelle limo gaat hebben!!!
KIP
- pagan
- MG-R Freak
I know, daarom heb ik m ondanks t wrk dat er nog aan is en mijn portemonee die niet mee wil toch gekocht. Die 2.500€ is well spend denk ik.kip schreef:Je hebt een waar collectersitem te pakken waar ik al jaren naar zoek. KIP
Maar waarom een max van 240pk. In de UK rijden er talloze aangepaste Ti's met 260pk tot ... (Geraint UK). Of bedoel je enkel door chiptuning dat je max 240pk kan krijgen?
Cheers Pagan

Niet mee eens. Met alleen een chip krijg je geen 240pk, het blok is redelijk moeilijk op te krikken. Er moet een hoop gebeuren om performance gains te zien.kip schreef:Inderdaad 200Pk. Door die turbo ook nog eens eenvoudig op te krikken met een chiptuning naar max 240Pk!!!
KIP
Daarnaast is het blok zeker niet zijn tijd vooruit en gerust ouderwets te noemen. De basis is een dieselblok uit begin jaren 70 en er is weinig aan het design veranderd.
Wat niet wil zeggen dat het geen lekker blok is (op het standaard olielek na) en 200pk is altijd goed natuurlijk.

You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
rover 75
Ik heb sinds februari dit jaar een Rover 75 CDT Club, MidNight Blue.
Heerlijke auto, vette uitstraling en veel blikken van voorbijgangers.......
Ik heb nog nooit zoveel (positieve) reacties op een auto gehad......
Stoer...
Heerlijke auto, vette uitstraling en veel blikken van voorbijgangers.......
Ik heb nog nooit zoveel (positieve) reacties op een auto gehad......
Stoer...
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Contacteer:
Leuk! Weer een Rover 75 rijder erbij! Ik rij sinds een half jaar in een R-75 1.8 Club uit 2001. Ben er nog steeds erg tevreden over. Hopelijk komen er binnenkort nog meer bij op dit forum.
Zit af en toe wel eens te zoeken op internet naar bedrijfjes die 'aftermarket' spullen/onderdelen leveren voor de R-75. Heb toe nu toe erg weinig kunnen vinden. Voor andere MG-R modellen zoals de TF, 200/25/ZR, 400/45/ZS kom je meer tegen.
Hier nog een foto van mijn "Joy & Pride"

Groetjes Jeroen,
Zit af en toe wel eens te zoeken op internet naar bedrijfjes die 'aftermarket' spullen/onderdelen leveren voor de R-75. Heb toe nu toe erg weinig kunnen vinden. Voor andere MG-R modellen zoals de TF, 200/25/ZR, 400/45/ZS kom je meer tegen.
Hier nog een foto van mijn "Joy & Pride"

Groetjes Jeroen,