Huis-tuin-en keukenstamp : Verbouw je Magnat Bullpower Tube!

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
thadon

Huis-tuin-en keukenstamp : Verbouw je Magnat Bullpower Tube!

Bericht door thadon »

Hij is goedkoop, hij klinkt niet al te belabberd, maar wat is zo'n buis een onhandig kreng! Ik kocht de Magnat Bullpower Tube 301 omdat ik voor "weinig" een klap lage aanvulling op m'n standaard geluid wilde. Ik ben in het verleden binnen 6 maanden 5 keer bestolen van alles wat ik in de auto had zitten. Met dat in m'n achterhoofd, plus het feit dat m'n auto nog wel eens in een parkeergarage in Amsterdam stond, wilde ik geen tot weinig (eigen) geld in m'n leasebrik stoppen.

Nu heb ik m'n nieuwe auto en het geluid mag naar een iets hoger niveau. Ik wil wel gebruik kunnen maken van m'n kofferbak natuurlijk. En de tube die ik heb liggen is het daar niet mee eens. Dus... de schroevendraaier er in en demonteren die handel. Voor dit hele avontuur geldt dat niet de bedoeling is om de (lease)auto te beschadigen/onherstelbaar te verbouwen. De kist moet dus niet verlijmd of zwaar verankerd worden en hij moet vrij eenvoudig uit de kofferbak te halen zijn. Voor de installatie beperk ik me dan ook tot lijm, kit, schroeven, dempingsmateriaal, bekleding en MDF.

De tube van Magnat wordt nog steeds veel verkocht en ik denk dat er wel meer mensen zijn die liever een kist hebben op gegeven moment. Misschien hou je net als ik wel van het slopen ehm... "verbouwen" van dingen... :mrgreen: Nu volgt het stappenplan!

Bewapend met het meetlint ben ik de kofferbak van de ZR ingedoken. (ja alleen ja ;) ) Ik wil het brede deel van de rugleuning neer kunnen klappen en het deel van de kofferbak in het verlengde daarvan ook kunnen gebruiken. Gemeten van het puntje van de wielkast naar het scharnier van de rugleuning is het 26 cm. Altijd een beetje speling houden, dus dat maakt 25 cm.

Ik wilde graag de ontgrendeling van de rugleuning van het kleine deel ook vrijhouden. Om het rekenen makkelijk te houden, plus een beetje speling, heb ik een hoogte van 35cm aangehouden. Hetzelfde verhaal geldt voor de lengte. 50cm is makkelijk rekenen en je houdt ongeveer 2 centimeter over aan speling tussen de rugleuning / kist / kofferbak-rand.

Ik heb wat kistberekeningen gemaakt en met een MDF dikte van 18mm een kistbreedte van 25 cm, kisthoogte van 35 en kistlengte van 50cm kom ik op een volume van 32.6 liter. Gecorrigeerd kom je op 20 liter. Op de onderstaande foto kan je zien dat de kist en de tube niet veel van elkaar verschillen in volume/afmeting. So far, so good.

Afbeelding


Bijgaand alvast de eerste serie foto's. De buitendiameter van de woofer is afgetekend. de binnendiameter komt rondom, gemeten vanaf de buitenrad, 15mm verder naar binnen. De zichtbare schroefgaten in de ring van de woofer lopen nog iets verder door naar binnen, maar dat is hier niet goed te zien. (De kartonnen rand loopt er deels overheen) De marge van de afgetekende buitendiameter tot de randen van het MDF is aan allebei de kanten 3mm. Daar komt dus nog 15mm bij = 18mm. Dit blijkt net 3 mm te weinig om met het inschroeven vrij te blijven van de aangrenzende MDF delen... Eens zien hoe we dat gaan oplossen! Aan de kant van de zijwand heb ik al rekening gehouden met de schroeven die er in gaan komen, daar heb ik dat probleem dus niet. Ik geef het toe, het is heel marginaal! :) Dat komt met name door mijn wens om de ontgrendeling van de leuning vrij te houden.

Afbeelding


Verder is de binnendiameter van de basspoort (7.3cm) afgetekend in de hoek. Het is ff klooien, want de poort moet de afstand van z'n eigen diameter van de wanden / hoeken van de kist af zitten. Er blijft genoeg ruimte over tussen de woofer en de poort.

Afbeelding


De "klemribben" noem ik ze maar even, van de basspoort heb ik afgebroken. Gaat heel makkelijk, gewoon even de duim ertegenaan. De resterende randjes gaan er met een schuurpapiertje wel af. De tube is van een soort spaanplaat en heeft de zachte bekleding over de randen het binnenwerk in lopen. Allemaal zacht genoeg om de poort te klemmen met de ribben dus. Dat gaat voor MDF niet bepaald op maar hij moet wel luchtdicht aansluiten op de kist, vandaar het glad maken van de basspoort.

Afbeelding

Afbeelding


Het aansluitpunt zal in de achterwand komen. Door de rechthoekige vorm van de kist, hou je tussen de achterlicht-unit, de wielkast en de kist een ruime uitsparing over. In die uitsparing kan je mooi de bedrading, een versterker (niet al te groot model) of andere uit het zicht te plaatsen materialen wegwerken.

Dat de woofer een beste afmeting heeft, kan je op de volgende foto wel zien...

Afbeelding



De kist bestaat uiteraard uit 6 planken. Hier volgen de maten die ik heb aangehouden.

Bodem en dekseldelen: Lengte: 500mm | Breedte: 313mm
Zijwanden: Lengte: 500mm | Breedte: 350mm
Kopse delen: Lengte: 313mm | Breedte: 213mm
[250mm - (2 x 18mm MDF) = 213mm]
[350mm - (2 x 18mm MDF) = 313mm]

De verschillende binnen en buitendiameters (van de woofer, basspoort en aansluiting) volgen bij de volgende update.

Kosten tot dusverre:
- 1 maal Magnat Bullpower Tube 301
- 11 euro aan MDF en het op maat laten zagen.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Ziet er goed uit.
Doe je er ook nog dempingsmateriaal in :?:
Het schijnt zo te zijn dat als je er bv wol of soort gelijk materiaal er in doet, dit een verruimende factor heeft op de inhoud van de kist.
(kort gezegd de sub denkt dat ie iets meer lucht heeft :) )
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
thadon

Bericht door thadon »

Yep. Eierdozenprofiel (schuimrubber) of dempingswol komt er in.

Vroeger heb ik eens een hardhouten sub gebouwd, zonder demping. De klappen worden er verschrikkelijk droog en hard van met een soort metalen naklank. Als je er van houdt...

Die had ik overigens in een Rover 114 GTa liggen. De achterraampjes gingen er zowat vanzelf van open. :mrgreen:
Plaats reactie