welke kabels zijn nou goed?

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Maar waarom doen de "free-air" subs die ik tot nu toe heb gehad, het het beste in een gesloten kist?? :blink:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

dat ligt misschien aan je muzieksmaak, Rover :)
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Rover schreef:Maar waarom doen de "free-air" subs die ik tot nu toe heb gehad, het het beste in een gesloten kist?? :blink:
kweenie, free air is gewoon gaar. Ik had ook een 10" Pioneer Free Air en daar hoorde je niks van toen die in de hoedenplank zat, je zag hem alleen trillen. In een 25 liter kistje gestopt en toen trilde zelfs de nummerplaat aan de voorkant van de auto mee. :lol:
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Ewout

Bericht door Ewout »

Mark16v schreef:Dat kan je zo niet zeggen, dat hangt totaal af van de speaker. Elke speaker heeft andere Thiele/Small waardes en vereist dus ook een ander formaat kist. Sommige speakers zijn bijvoorbeeld speciaal gemaakt voor gepoorte kisten.
Over het algemeen heb je een free air of een closed enclosure woofer. En een closed enclosure woofer werkt het beste in een dichte kist omdat ze daarvoor dus gemaakt zijn.

En wat ik al zei in het algemeen is voor een 12 inc woofer een kist van zo'n ongeveer 50 liter nodig (kan naar spec's van de woofer afwijken)

En inderdaad doen free air woofers het meestal beter in een kist, is mij ook al opgevallen
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Als je bedenkt dat het karakter van de SUB bepaald wordt door het volume van lucht dat er verplaatst kan worden, aangezien je dan een free air in een kist gaat doen, ga je het karakter veranderen, wat nog weleens tegoede kan komen
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

hm ik weet nog niet precies hoe ik het ga plaatsen in elk geval wel in ee nkist, maar DD, hoe heb jij dat nou gedaan met je GSI? had je die sub nou niet in de zijkant gezet??

en ik denk dat i kde versterker aan de beide achterstoelen moet plaatsen, i.v.m. de grootte van dat ding!,

maar de eerste kabels zijn nu op de plek, d.w.z. de versterkerkabel, de + (met zekering) en de - kabel hebben nu al plaatsgenomen
Dennis

Bericht door Dennis »

Gerald-17 schreef:maar de eerste kabels zijn nu op de plek, d.w.z. de versterkerkabel, de + (met zekering) en de - kabel hebben nu al plaatsgenomen
Welke dikte heb je je voedingskabel genomen?
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Gerald-17 schreef:....maar DD, hoe heb jij dat nou gedaan met je GSI? had je die sub nou niet in de zijkant gezet??.
http://rover.motorized.nl/rover/ice.htm

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

pff die dikte van die voedingskabel, weet ik niet meer :oops:
maar volgens mij iets van 6 mm ofzo? kan dat? of 8??
misschien weet Mark18 het nog we zijn samen wezen shoppen.
enne DD, dank U!
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

ojah :oops: beetje jammer nu heb ik er al n tijdje mijn speelgoed erin zitten en staat bij i.c.e. nog helemaal geen verslag. dat zal ik ens veranderen:
ik heb gekozen voor alles van 1 merk en lijn, Sony -Xplõd, ik vind t mooi, maar in t algemeen zijn er de meningen over dat het niet erg goed materiaal is, nou tot nu toe heb ik er nog geen klachten over gehad, ik heb dus een 4 x 45 w H.U. en 2 boxen in de voordeuren (2 x 130 W.) en 2 ovale boxen in de gemodificeerde hoedenplank( 2 x 200 W.), maar alleen een klein probleempje, het was niet hard genoeg, en dat is dus nu veranderd!

en wel door middel van mijn subwoofer!,

met het typenummer XS-L1236 , (max output 900W) het is niet de nieuwste die Sony heeft uitgebracht, maar ik heb hem wel nieuw weten te bemachtigen! maar er moest naturlijk wel een mooie kist omheen en na vrij lang zoeken, heb ik er een gevonden en dus zit er nu een kist met sub in mijn achterbak.

maar alleen een subwoofer is niet genoeg, er moet natuurlijk ook een versterker bij!

en wel een 2x100 W die is gebrugd aangesloten

(en heb dus nog een 5 kanaals te koop)

( Samen met Mark214 )

en om het even helemaal af te maken heb ik nog een blauwe neonstaaf gemonteerd en aangesloten op het lampje, dat aan gaat als je de koffer opent, en uit gaat als je de kofferbak sluit.

foto's staan er ook bij, dus dan kan je zien hoe het geworden is en er komt echt een zeer nette dreun uit 8)

(op de foto ligt ook nog n stuk gaas in de koffer, die zit dus in de grille)


Afbeelding

Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis »

Gerald-17 schreef: het was niet hard genoeg

maar alleen een subwoofer is niet genoeg, er moet natuurlijk ook een versterker bij!

en er komt echt een zeer nette dreun uit 8)
Weet je wat jij moet doen?
Een Golf GTI kopen, voorstoelen eruit slopen, 1 stoel in het midden erin zetten (handig, kun je met 2 armen uit het raam hangen :lol: ), en een petje op zetten :lol: :P
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

:? ja hoor en dan?
alsof jij je netjes aan de gemeten geluidslimieten houd
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

Dennis schreef:
Weet je wat jij moet doen?
Een Golf GTI kopen, voorstoelen eruit slopen, 1 stoel in het midden erin zetten (handig, kun je met 2 armen uit het raam hangen :lol: ), en een petje op zetten :lol: :P


:rofl:
Dennis

Bericht door Dennis »

Gerald-17 schreef::? ja hoor en dan?
alsof jij je netjes aan de gemeten geluidslimieten houd
:lol: :P :mrgreen:
Plaats reactie