R100 van mij stervende?

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

R100 van mij stervende?

Bericht door MoRaX »

Naar mijn meni is mijn R100 stervende. Ik heb al sinds eigenlijk het slecht/koude weer begonnen is problemen met mijn auto. De ene keer meer als de andere.

Starten gaat meestel wel. Maar als hij eenmaal loopt en je wil weg rijden gaat hij hotten & stotten. Zo erg dat je niet eens meer vooruit komt, en je het gevoel krijgt dat hij afslaat. Trap ik de koppeling in, vloer het gas-pendaal om hem uberhaupt aan de praat te houden. Het is net geen fred-flinstone auto, je hoeft nog net niet je voeten buitenbord te doen. Maar hobbellen doe je wel. Het vervelenste is eigenljk nog, dat als hij dat onderweg doet, en ik heb b.v. bij mijn meissie neerzet. (contact uit dus) En na b.v. haar opgehaald te hebben, en weg wil rijden ik heb voor BIJNA geen mogelijkheid meer aan de praat krijg. Starten starten starten & doorstarten maar geen gehoor. Ondertussen begint het lekker naar bezine te ruiken binnen (mjah.... 1100cc carb) En na bijna 5 a 10 min starten begint er leven te komen. Met een beetje pompend gassen (choke volluit) beginnen er levens sputters te komen. En loopt hij dan opeens weer.... maar dan weer flink stotterend. (dit is vooral van een laag-toerental, als hij 'wil' gaan klimmen)
Wat hij af en toe ook wel eens heeft is nadat ik het contact uitzet wel een na sputterd... net of de motor nog een paar ker doordraaid met ontbranding ofzo.

Allemaal goedjes al geprobeerd van WIJNS etc.. van die fuel-system reinigers. Maar dat mag allemaal niet helpen. Dacht eerst dat het aan mijn K&N filter lag. Omdat die condens van de onderkant van mijn motorkap naar binnen zoog. Maar het lek goed te gaan maar komt toch steeds terug.

Maar soms zijn er ook periode's (tot vandaag echt 1,5 maand ofzo) dat je helemaal nergens last van hebt.

Zijn dit zijn laatste stuiptrekkingen, en moet ik maar snel opzoek gaan naar een nieuwe rovert?....
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Hi MoRax !

Heb dat probleem in het begin ook gehad met m'n Austin 'Glider' 1100 (BMC-A motor). De vorige eigenaar had de laatste jaren niet veel meer gereden met de wagen. Af en toe wat korte ritjes.
Als ik een stukje gereden had en ik wilde even later weer starten dan pakte die ook heel moeilijk op (verzoop) en liep dan een aantal minuten heel beroerd. En na het afzetten dieselde die nog een paar seconden na. Achteraf bleek dat het moeilijk starten en lopen werd veroorzaakt door sterk vervuilde bougies met verkeerde electrode-afstand. Na vier nieuwe bougies met de juiste electrode-afstand was het start-probleem over. En na een aantal lange ritten, was het 'na-dieselen' ook weg. Dit kan veroorzaakt zijn door koolaanslag binnen in de verbrandingskamers wat vaker voorkomt bij auto's die alleen korte stukjes rijden. En wat nog een keer versterkt wordt door slechte bougies.
Dit lijkt me ook het makkelijkst te controleren voordat je eventueel onderdelen gaat vervangen. Kijk ook gelijk de bougie & bobine- kabels na. En de verdelerkap + rotor. Kan ook weleens problemen geven met starten en onregelmatig lopen. Vooral bij koud/vochtig weer!

Succes!!
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

Bericht door MoRaX »

Kerel.... mjah! Auto'tje rijdt verders prima! Bougies zijn nieuw.... koolaanslag in de kamers. Mjah dat kan, maar rijdt toch regelmatig lange afstanden van de week was mijn vrije week dus toen helemaal.
Wat kan je dan doen omdat weg te krijgen, tank het beesje al vol met V-power. Heb van die cleaners er doorheen gegooit.

Weet het echt niet.... het rare is nog als ik (als hij de hik heeft) onder de motorkap met de hand gas geef. Slaat hij af en knalt de 1e zekering in mijn kastje. Dat is de zekering die voor de ontsteking zorgt (ben ik achter gekomen)
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

klinkt als ontsteking idd.

Verdelerkap eraf en schoonmaken, bougiekabels ook lekker schoonmaken.

Verdeelkap voor de carb is wel een speciaal dingetje, dus met vervangen zou ik niet meteen beginnen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

Bericht door MoRaX »

oki.... zal van de week als ik tijd heb dat ding eens school maken.
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

blijf wel zo veel mogenlijk alle stel mogenlijkheden af, anders kan hij direct naar de garage om opnieuw de ontsteking te timen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

klinkt mij zowiezo als contactpuntjes die niet goed staan
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
alberts

Bericht door alberts »

Heb je de benzinedruk al gemeten? Ik had hetzelfde probleem, en als hij dan liep kwam hij heel slecht op toeren. Boven op het filter kan je de druk (laten) meten. Als de druk te laag is kan of het filter verstopt zitten, of als je pech hebt is de benzinepomp defect.

Groeten,
Volkmar
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

Bericht door MoRaX »

Mjah afgelopen donderdag verdelerkap los gehad. Was niet uitermate vies maar wel wat electrische aanslaag zeg maar. Dus Helemaal schoon gemaakt en tot op heden even geen problemen gehad. Maar van een paar dagen ben ik nog niet overtuigd.

I'll keep my fingers crossed. :)
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

ja kut
bas

Bericht door bas »

Heb dat zelfde probleem ook gehad, en bij mij was het idd de verdelerkap
heb er een nieuwe op laten zetten incluus bougies en rotor en het dingetje loopt weer als een zonnetje :mrgreen:
Plaats reactie