KV6

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Roverforever
MG-R Freak

KV6

Bericht door Roverforever »

Zoals we weten is de 2500 KV6 niet de betrouwbaarste Rovermotor. Dat er veel problemen zijn met de koeling (poreus worden van de koelwanden) heeft veel oorzaken die als ze samen komen voor veel ellende zorgen. We weten echter ook dat de KV6 buiten dit prbleem een zeer goed en soepel en...eigenlijk wel betrouwbaar blok is.

De koelwanden worden poreus door een elektrolyse in het koelwater dat door slijtage van chemische binding gaat veranderen. Het motormateriaal is gevoelig hiervoor door de manier van plaatsing inde motorruimte en de grootte van het oppervlak. +(ligging van de massa aansluiting) De 4cyl en de 2000cc V6 hebben hier totaal geen last van. MIJN RAAD: VERVANG KOELWATER ELK JAAR BIJ EEN 2500 KV6 (zeker in de 800)

Ik heb deze informatie door het feit dat ik 6 jaar geleden na 2 jaar en 30000km een nieuw motorblok in mijn 825Si heb moeten laten steken en sinds dan de problematiek met dit motortype ben blijven volgen (met oa Dave Pallant uit de UK)

Wil je meer info met schemas en de ganse uitleg pb dan maar.
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
MGPete
MG-R Freak
Contacteer:

Re: KV6

Bericht door MGPete »

Roverforever schreef:Ik heb deze informatie door het feit dat ik 6 jaar geleden na 2 jaar en 30000km een nieuw motorblok in mijn 825Si heb moeten laten steken
Dat is dan een KV6 van minimaal acht jaar oud, als ik mij niet vergis?
Is deze problematiek niet aangepakt sindsdien?
Ik heb mij ZS180 nu een jaar en vier maanden en er zit bijna 30K kilometers op ...

C Ya
Pete
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

@pete
Engelse zijn niet zo snel met veranderen hé :lol:
Maar als je ind. wat roverforever schrijft zo iets een keer hebt meegemaakt wil je dr andere voor behoeden.
Ik ververs ook elk jaar me koelvloeistof elk jaar de vernsellingsbak olie en en daar gat dan die mtf 94 olie in omdat bijv mijn bak het probleem heeft dat ze droog lopen dma van de verkeerde olie zo heeft ieder wel wat en geeft ie raadt aan andere dus pete laat ut ff checkuh bij de dealer of vraag er desnoods om
cHEERS :biertje:
rObErT
Roverforever
MG-R Freak

De KV6 motor is grondig gewijzigd. Zo werd er een ander inlaatcollector gelaatst (omdat de de dichtingen daaraan ook problematisch waren) De belangrijkste verandering is echter het gebruik van een motormanagment systeem van Siemens in plaats het MEMS3-stuursysteem dat bij de 4cyl motoren gehandhaaft bleef. De problemen waren echter niet van de baan. Het was dan ook een bijna onvindbaar probleem (elektrolyse in het koelwater dat de cilinderwande aantast is nl een niet veel voorkomend feit. Het hangt nl af van de materie van het blok,de massaleggeing en destroomvloed door het blok,de chemische samenstelling van het koelwater en zeer belangrijk(en ZEER MOEILIJK te achterhalen) de stand van het blok. Bij 2000cc KV6 motoren is dit probleem totaal onvindbaar dus lag dit probleem totaal niet vvor de hand. Deze oorzaak is ondanks fabrieksonderzoek en ook bij garages en liefhebbers nog niet lang gevonden. Daardoor hadden ook de 75 en de eerste ZS en ZT modellen last van dit heuvel dat enkel op te lossen valt met een ruilmotor. Mijn Rover 75 KV6 heeft hier ook nog geen last van gehad hoewel hij toch ook al 45000km is gepaseerd. Voor meer info raad ik je de links van www.austin-rover.co.uk (onder Rover 800) aan tevens als de nog onderconstructie zijnde website van Dave Pallant speciaal over de Rover 800 en de KV6-motor. Deze motor valt wel op in het rijtje want de andere Rover motoren (D,L,T,K4,2000ccKV6,CDT en V8) zijn betrouwbaarder dan gemiddeld. Ook Uw consessiehouder moet meer van dit probleem afweten
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Roverforever
MG-R Freak

Nu moet ik zeggen dat ik zelf de electrolyse problemen niet goed snap.

Bij mijn 825 begon het waterverbruik (eerst in kleine mate),vervolgens sloeg de koppaking van een cilinderbank door. Wegens tijdsgebrek gewoonweg de pakking vervangen en doorgereden. Het waterverbruik bleef stijgen zodat ik besloot het blok uit de wagen te halen en te demonteren. Er was geen enkel lekkage in slangen of pakkingen. Vervolgens heb ik een nieuwe motor besteld (eerst voorzien van koppakkingen van een Engelse tuner en zelf gemaakte inlaatcollectorpakkingen en een sterker maar gelijkmatig aangetrokken inlaatcollector) en dit gemonteerd. Dit blok zit er nu al 150000km in en verbruikt nog steeds geen water. Het is dus niet echt duidelijk,want als electrolyse de oorzaak zou zijn moesten alle KV6 daar toch last van hebben. (ik heb zelfs uit onwetend heid 4 jaar met de koelvloeistof rondgereden)
floris

Bericht door floris »

ze gaan lekken op de cilinder bussen.
heb dit al 4X meegemaakt.
wij vervang ook nooit meer allen de koppakkiggen
en halen de bussen er ook meteen uit om dezen opnieuw in te kitten ;)
Plaats reactie