Rover 75: welke motor?

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

De 1.8 zou wat mij betreft direct afvallen. Deze motor is gewoon te licht voor zo'n grote/zware auto. Niet alleen is de auto hierdoor behoorlijk traag, het komt de betrouwbaarheid ook niet ten goede, doordat de motor enorm zwaar belast wordt.
De 2.0V6 is een lekkere soepel motor, die goed past bij een auto als de 75 (wordt inmiddels niet meer geleverd in de 75). Ook de diesel is een prima motor (en de meest betrouwbare), maar is lang niet zo krachtig als de CDTi.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Daar de K-motoren hoge toeren goed kunnen verdragen denk ik dat betrouwbaarheid niet echt een probleem is voor de 1800. Wat wel is is dat de auto dan vreselijk traag zal zijn en een slechte gasrespons zal hebben. De 2000 KV6 is een veel vlottere motor maar heeft ook zijn beste prestaties bij hoge toeren. Het is wel een betrouwbaar blok (zeker in vgl met de 2500 KV6. (de enige Rover-motor waar ik al problemen met gehad heb)) De diesel CDT is geen vinnig blok maar wel uiters sterk,met een rustige rijstijl moet dit blok met gemak 300000km kunnen lopen (de motor maakt gebruik van een turbo met vaste geometrie waardoor hij veel betrouwbaarder is dan de huidige BMW-motoren met variabele turbo). Volgens mij is dit de lijst van betrouwbaarheid over de 75motoren

1° 4600 V8
2° 2000 V6
3° CDT
4° CDTi
5° 1800t
6° 1800
7° 2500 (problemen met poreus worden van koelribben)
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Roverforever schreef:Daar de K-motoren hoge toeren goed kunnen verdragen denk ik dat betrouwbaarheid niet echt een probleem is voor de 1800.
De Rover 75 1.8 is één van de weinige moderne Rovers die nog problemen heeft met de koppakking. Dit komt doordat deze motor er flink aan moet trekken en dus behoorlijk warm wordt.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

De 2000 KV6 is een door MGR zelf ontwikkeld blok op basis van de 2500 KV6. In de 75 moet dit blok zoals gezegd ook hogere toeren draaien om zijn topvermogen te bekomen. Dit (hoge toeren) pastte niet echt bij de roeping van de 75. Daarom werd een turbomotor met een hoger koppel in de 75 geplaatst om schakellui te kunnen rijden. Neem van mij aan dat dit een betrouwbaar blok is naar de geest van Japanse motoren (Nissan,Mazda (Xedos) en Lexus). Verkies je de combinatie van betrouwbaarheid en rijplezier is dit na de V8 het beste blok,rij je liever rustig aan neem je beter de diesel. Het wordt nog steeds in de 45 gebruikt omdt deze sportiever en lichter is. Het heeft ook de mooiste sound van de 3.
Striker:bij een rustige rijstijl zou dat nochtans geen probleem mogen zijn maar ik geloof je
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Roverforever schreef:Daarom werd een turbomotor met een hoger koppel in de 75 geplaatst om schakellui te kunnen rijden.
Nog een andere reden voor de introductie van de 1.8T is dat in Engeland een 1.8 turbo goedkoper is te verzekeren dan een 2.0 V6. Dit is vooral voor de zakelijke markt erg aantrekkelijk.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Dennis

Bericht door Dennis »

Roverforever schreef: 1° 4600 V8
Ehh, waarom is die V8 betrouwbaarder?
Misschien hoeft ie minder hard te werken om de auto vooruit te helpen dan een (willekeurige) 4-cilinder, maar als je zo'n motor hebt ga je daar ook naar rijden waardoor dit weer enigszins teniet wordt gedaan (lijkt mij, correct me if I'm wrong) en je hebt ook nog eens veel meer onderdelen die het kunnen gaan begeven...of ben ik nou gek?
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Die V8-motor maakt zeer weinig toeren,ook als je doorzet. Daarenboven heeft hij ook een hoog koppel dus weinig moeite met het koetswerk.

En hij heeft niet echt veel meer onderdelen,deze motor is bevoorbeeld veel ouderwetser dan de Quad-Cam KV6 motoren
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Mocht je een 2.0 V6 kiezen, zou ik wel gaan voor een automaat. Handbak rijd naar mijn gevoel helemaal niet fijn, motor reageert niet lekker op t gaspedaal.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Dat schijnt aan het tweemassavliegwiel te liegen
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Ewout

Bericht door Ewout »

Dennis schreef:
Ehh, waarom is die V8 betrouwbaarder?
Misschien hoeft ie minder hard te werken om de auto vooruit te helpen dan een (willekeurige) 4-cilinder, maar als je zo'n motor hebt ga je daar ook naar rijden waardoor dit weer enigszins teniet wordt gedaan (lijkt mij, correct me if I'm wrong) en je hebt ook nog eens veel meer onderdelen die het kunnen gaan begeven...of ben ik nou gek?
Die V8 is er een van het simpelste soort dat er is, een laag rendement OK, maar (in principe) niet stuk te krijgen omdat dat ding lage toeren draait en door z'n overmaat ook haast niet hoeft te werken om de koets vooruit te duwen. En ik weet niet of je ooit V8 hebt gereden, maar een V8 is nou niet bepaald een motor die je het liefst zo dicht mogelijk bij de rode cijfertjes van de toerenteller wilt hebben. Er naar rijden is eerder dat ding in z'n 3 of 4 zetten en de rest van de dag niet meer schakelen ;) :lol:
Dennis

Bericht door Dennis »

Ewout schreef: Er naar rijden is eerder dat ding in z'n 3 of 4 zetten en de rest van de dag niet meer schakelen ;) :lol:
Eigenlijk a rich man's diesel dus :lol:
Ewout

Bericht door Ewout »

Dennis schreef: Eigenlijk a rich man's diesel dus :lol:
Zo zou je het kunnen zeggen ja ;)
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

De V8 is een automaat bij Rover,de ZT is een handbak. Op de snelweg voel je dat hij onmiddelijk in z'n grootste overbrenging zit (4). Bij een rustige rijstijl komt deze motor nooit boven de 3000rpm. En ook het geeft hij nooit het "stoempgevoel" in lage toeren. Ik ben er van overtuigd dat deze wagen m'n 620SDi zal overtreffen. Die komt overigens echt aan het einde van zijn Latijn.
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Kan iemand soms nog at info geven over de 1800 in een 75.
Naar mijn weten toch niet problematisch.
Gewoon uit interesse
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Zag by 'Myreview' van "autobléh...nl" ook iemand met een R-75 met 1.8 liter motor die z'n koppakking er een keer had uitgeblazen. Maar deze wagen reed wel op LPG.! Dus dat kan er ook mee te maken hebben. Daar hebben meer auto's last van.
Ben zelf ook aan het oriënteren voor een R-75. Mij lijkt de 2.0 V6 wel een mooi compromie! Hoewel de 1.8 zuiniger met brandstof is.

Hier wat cijfertjes;

....................................Rover 75 1.8 ................Rover 75 2.0 V6

topsnelheid.......................195 km/h.................... 210 km/h

acceleratie 0-100 km/h.......11.6 s .......................... 10.2

verbruik binnen b.k............10.6 l/100km.................13.5 l/100km

verbruik buiten b.k............6.1 l/100km...................7.0 l/100km

verbruik gecombineerd........7.8 l/100km...................9.4 l/100km

massa leeg........................1375 kg........................1445 kg
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Ducloi
MG-R Fanatic
Berichten: 139
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:46 pm
Woonplaats:
Locatie: Krabbendijke

rover 75 welke motor.

Bericht door Ducloi »

Ik zou echt voor de 1800 k motor gaan.
het zelf een 75 1.8 club.
geen problemen gehad.
je krijgt alleen problemen als je er echt elke
dag ermee gaat racen.
Plaats reactie