probleem met sub

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
theedge

probleem met sub

Bericht door theedge »

Ik heb sinds kort een subwoofer in de auto liggen en krijg deze niet goed afgesteld. Ik moet op de radio de fader op de front speaker helemaal in de plus hebben staan en t zelfde geld voor de bass, voordat er geluid uit de subwoofer komt. Ik heb een JVC kd-lh5r radio, een philps dab serie versterker 2x80w en een infinity 1000w subwoofer en de voedingskabel aan de bestuurderskant liggen en de tulpstekkers van de radio naar de versterker aan de passagierskant, de massa zit op de bout van de achterbank gemonteerd. Als ik de versterker op tulpstekkers van de radio voor de achterspeakers aansluit (Wat dus eigenlijk de bedoeling is) komt er helemaal geen geluid uit de subwoofer ook al heb je de fader voor de achterspeakers volledig in de plus. En t ligt niet aan de radio want heb al 2 radio's geprobeerd die t zelfde probleem geven. Weet iemand hier een oplossing?
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Op je versterker zit als het goed is een gain knop, daar moet je ff mee spelen. Niet in 1 keer helemaal opendraaien anders blaas je hem op.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Ewout

Re: probleem met sub

Bericht door Ewout »

theedge schreef:Ik heb sinds kort een subwoofer in de auto liggen en krijg deze niet goed afgesteld. Ik moet op de radio de fader op de front speaker helemaal in de plus hebben staan en t zelfde geld voor de bass, voordat er geluid uit de subwoofer komt. Ik heb een JVC kd-lh5r radio, een philps dab serie versterker 2x80w en een infinity 1000w subwoofer en de voedingskabel aan de bestuurderskant liggen en de tulpstekkers van de radio naar de versterker aan de passagierskant, de massa zit op de bout van de achterbank gemonteerd. Als ik de versterker op tulpstekkers van de radio voor de achterspeakers aansluit (Wat dus eigenlijk de bedoeling is) komt er helemaal geen geluid uit de subwoofer ook al heb je de fader voor de achterspeakers volledig in de plus. En t ligt niet aan de radio want heb al 2 radio's geprobeerd die t zelfde probleem geven. Weet iemand hier een oplossing?
Als ik dit zo lees vraag ik me toch af..... Heb jij je remote wel aangesloten op je versterker??????????? Dus gaat je versterker wel aan??????
Is een 2 keer 80 watt phillips versterkertje nier een beetje erg underpowerd voor een 1000 watt infinity sub??????? ........hoe heb je nu je sub aangesloten, via de gewone speakeraansluiting van je radio? zo ja vind je het dan raar dat er haast geen geluid uit komt???? Zowiezo is het niet de bedoeling om het hele geluidsgebied over je sub te laten spelen :!: :!: Zit er eigenlijk wel een Lowpassfilter op je versterker??????

Beantwoord deze vragen ff, dan kan ik je misschien helpen ;)

mzzls
theedge

Bericht door theedge »

En als er nu eens geen gain knop op zit? Ik heb 3 instelmogelijkheden 1ste is voltage kan ingesteld worden op 0.4v 1v en 2v de 2eknop is voor t filter en 3eknop kan ik mee instellen hoe ik t signaal eruit wil hebben mono of stereo.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Die knop voor verschillende voltage instellingen is hetzelfde als een gain knop (alleen niet traploos). Als het verstellen daarvan geen invloed heeft op 't geluid, dan ligt het daar dus niet aan.
Maar 't lijkt er idd wel op dat je geen remote kabel hebt aangesloten en de versterker helemaal niet aangaat.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
theedge

Bericht door theedge »

Jep de remote is aangesloten en de versterker(lampje) gaat ook netjes aan en uit als je de radio aan of uit doet. De sub is 1000w piekvermogen en 250w rms dus dat moet geen probleem geven want versterker heb ik 2kanalen gebrugt wat dus 4*80w opleverd is 320w. De sub is aangesloten via de lineout uitgang voor front op de radio met 2 tulpstekkers. De voorste boxen spelen dmv de orginele bedrading(eurostekker) dus niet via de versterker. Dus ik weet t even niet meer wat er dan fout kan zitten
Ewout

Bericht door Ewout »

Zou heel goed een Foute massa kunnen zijn, dus kijk even goed of t'ie wel genoeg op blank metaal aangesloten zit
theedge

Bericht door theedge »

Jep kan ik nog ff proberen ik zal nog een keer schuren. Is er verder ook nog iets wat t kan zijn?
Ewout

Bericht door Ewout »

Als het dan nog niet lukt zou ik ff een multimetertje pakken en alles ff doormeten
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

theedge schreef:Jep de remote is aangesloten en de versterker(lampje) gaat ook netjes aan en uit als je de radio aan of uit doet. De sub is 1000w piekvermogen en 250w rms dus dat moet geen probleem geven want versterker heb ik 2kanalen gebrugt wat dus 4*80w opleverd is 320w. De sub is aangesloten via de lineout uitgang voor front op de radio met 2 tulpstekkers. De voorste boxen spelen dmv de orginele bedrading(eurostekker) dus niet via de versterker. Dus ik weet t even niet meer wat er dan fout kan zitten
2 kanalen gebrugt geeft nog geen 4*80W=320W
volgens mij is het dan 2*80W=160W
Is dit vermogen van de versterker ook rms of max ?

Denk zelf dat het ligt aan de manier waarop de sub is aangesloten.

Hoe is de sub op de versterker aangesloten?
De twee draden van de sub op de + van het ene kanaal en de - op de min van het andere kanaal?

De tulpstekkers of rca kun je gewoon op aansluiten op de achterspeakers.
Dit zou geen verschil mogen maken.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
theedge

Bericht door theedge »

Bij bruggen van 2kanalen komt er 2x hogere stroom en 2x hogere spanning, dus 4x het vermogen (P = U x I). T vermogen van de versterker is rms. De sub is aangelsoten op de min van t ene kanaal en de plus van t andere kanaal
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Is deze versterker uberhaupt wel geschikt om 'te bruggen'?
Volgens mijn zijn namelijk niet alle versterkers hier op voorbereid.

Als de gain en het filter geen verschil maakt zou het toch aan de versterker moeten liggen.
Doe deze het wel goed als je hem gewoon aan de normale speakers aansluit?

Greetz
Ewout

Bericht door Ewout »

Inderdaad is dat ding wel te bruggen?? als hij brugbaar is staat er op de versterker zelf altijd een schematje hoe je dat moet doen. Staat dat er niet op dan is hij hoogstwaarschijnlijk niet brugbaar. Wat gebeurt er trouwens als je gewoon een speaker aansluit op de versterker? geeft ie dan wel geluid?
theedge

Bericht door theedge »

Jep versterker is brugbaar want je kan bij t schakelaartje van mono/stereo ook nog een optie kiezen mono l+r.
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Maar als je hem niet 'brugt' en gewoon aansluit op een paar 2 of 3 weg speakers doet de versterker het dan wel goed?

Welk type versterker is het?
Staat er vast wel op.

Ben jij dit trouwens ook?
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... IC_ID=2506
theedge

Bericht door theedge »

Nee ook als ik m niet brug blijft de situatie t zelfde. Ik heb een philips dab 4020 versterker
Plaats reactie