ATTENTIE: AANDRIJFRIEM MG-F

Plaats reactie
David

ATTENTIE: AANDRIJFRIEM MG-F

Bericht door David »

Ik hoorde van iemand die vorige week bij de MG Garage was, dat er een schrijven is uitgegaan van de importeur dat aandrijfriemen in de MG-F die meer dan 100.000 kilometer hebben gereden, of ouder zijn dan 5 jaar(chassisnummers met RD) vervangen moeten worden, omdat ze een hoog risico hebben op afbreken. Met vrij vervelende gevolgen.

Bij de garage kost dit euro 280 (ex btw, neem ik aan). Weet iemand een goedkopere manier, of te wel: moet je dit bij de MG garage doen, of kan iedere monteur dit? En wat zou het dan kosten?

====================================
Inmiddels (voorjaar 04) heb ik het bij de dealer laten doen, die inderdaad ook meteen even de waterpomp mee had genomen... dank voor jullie reacties
Laatst gewijzigd door David op di aug 24, 2004 8:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

100.000 km of 5 jaar wordt al jaren gehanteerd. Men adviseert inmiddels zelfs om de 80.000 km.
280 euro is niet heel overdreven. Ik zou persoonlijk de distributieriem niet snel door een "niet-MG-Rover" garage laten vervangen. Het is misschien wel iets goedkoper, maar de K-serie heeft wel wat vreemde eigenschappen waar niet iedere monteur vanaf weet (zuigers bv. in de middelste stand ipv 1e en 4e zuiger boven).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
GhostRider

Bericht door GhostRider »

De mijne brak na het lostrillen van een spanrol, na ongeveer 20.000 km (langer dan een jaar rijden dus geen garantie meer!).
Schade ongeveer 2500 Euro, dus bezuinig niet op het vervangen van de riem en laat het gewoon door de dealer doen!
Doe beide riemen en neem tevens de waterpomp mee. Het tandwiel kan na een zelfde termijn scherpe kantjes krijgen en een riem sneller beschadigen.
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Ik vind 280 niet echt veel hoor.... Enz ou het inderdaad door de dealer laten doen, aangezien die vast en zeker genoeg ervaring hebben met jouw auto.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Riemetje kost rond de 40~50 euro.

Persoonlijk zou ik het zelf doen(heb er al 2 gedaan ook), maar jah ik heb de boekjes erbij. Maar eigenlijk is wat speciaal gereedschap best prettig(had ik niet).

Een beunhaas met een boekje en/of ervaring met de k-serie zou ik ook wel gokken, aangezien het niet moeilijk is.

De VCC is moeilijker en gevoeliger, die zou ik door de dealer laten doen. (1 tand ernaast op de k16 is niet schadelijk(maar moet wel opnieuw natuurlijk), de vvc heeft meteen motorschade.)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Kevski Style schreef:Ik vind 280 niet echt veel hoor....
Dan heb ik 2 vragen voor je:
1/ wat voor werk doe je?
2/ is er nog een vacature vrij?

ik vind 616,- ouderwetse gulden namelijk idioot achterlijk gestoord duur voor een versterkt rubberen riempje.

Het is eenmaal de prijs en als het bij mijn 416 moet gebeuren dok ik het ook ... maar ik vind de prijs nog steeds volslagen idioot.
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Rover schreef: Dan heb ik 2 vragen voor je:
1/ wat voor werk doe je?
2/ is er nog een vacature vrij?

ik vind 616,- ouderwetse gulden namelijk idioot achterlijk gestoord duur voor een versterkt rubberen riempje.

Het is eenmaal de prijs en als het bij mijn 416 moet gebeuren dok ik het ook ... maar ik vind de prijs nog steeds volslagen idioot.
Wel een MGF natuurlijk, de motor ligt niet op de meest toegankelijke plaats.(Riem zelf kost 40~50 euro, dus 230~240 euro aan arbeid, Zo'n 2 uur gok ik)

En je wil niet weten wat er helaas wat er gevraagt moet worden per uur voor een monteur, om een dealer overeind te houden. (Bijv Overheid en Demo's kosten klauwen met geld)

Vind het nog steeds heel veel geld, maar niet ontzettend duur(als je begrijpt wat ik bedoel)

Mot trouwens ook een nieuwe spanrol bij, bedenk ik me net.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

118GTR schreef:1 tand ernaast op de k16 is niet schadelijk
Hoe merk je dat je er een tand naast zit ? De timing klopt dan uiteraard niet meer maar hoe merk je het in de praktijk ?
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Ik doe gaslekonderzoek door heel nederland en vlaams belgie. Maar voor een distributieriem vervangen is dat niet duur. het is wat 118 al zei. Erg onpraktische plaats. Wat gewoon aantikt is arbeidsloon. Bovendien kan je er lang genoeg van tevoren rekening mee houden dat het eraan komt.... Is ff en kwestie van rekenen. Maar ben al met al blij dat ik een mini heb. Die heeft een ketting. Hoeft maar eens in de 400.000 vervangen te worden en dat haald het a-series blokje nooit. Tenminste, ken niemand met zoveel op de teller van een mini met het originele blokje erin. Maar goed, ik heb weer andere problemen zoals een rotten subframe, waarbij een distributieriem zetten een goedkoop klusje is. Is jammer dat ik geen brug en vercompressor tool tot mijn beschikking heb. Want anders deed ik het zelf.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Kevski Style schreef:Ik doe gaslekonderzoek door heel nederland en vlaams belgie. Maar voor een distributieriem vervangen is dat niet duur.
Dat zeg ik ... hebben ze nog een vacature vrij? want dat moet wel goed betalen.

.. maarûh ... ben ik dan echt de enige die vind dat sinds die fuck Euro alles buiten proporties is qua prijs? en dat de prijs die je ergens voor moet betalen gewoon niet meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt?

Dan wordt er gezegd "riemetje kost 40 á 50 euro" ... dat is dus 88 á 110 GULDEN voor zo een rubber riempje met een paar touwtjes erin!!

en dan "230~240 euro aan arbeid, Zo'n 2 uur gok ik" ... dat is dus om en nabij de 260,- GULDEN per uur voor een stagaire die dat riempje er omheen knutselt !!

is eigenlijk gewoon fucking schofterig .. niet alleen bij de roverdealer trouwens maar overal .. en als je er dan wat zegt beginnen ze of the ouwek*thoeren over resessie óf ze kijken je aan van gôh wat een sloeber.

en iedereen doet er nog aan mee ook .....
You can go fast ... but I can go anywhere.
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Moet wel zeggen dat ik het met je eens ben dat die prijzen sinds de euro schoferig duur zijn geworden.... Maar een distributieirem was op zichzelf ook altijd al prijzig. das eigenlijk niet eens zo gek veel duurder geworden. das alleen het arbeidsloon.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

MG_XPower schreef: Hoe merk je dat je er een tand naast zit ? De timing klopt dan uiteraard niet meer maar hoe merk je het in de praktijk ?
Uiterst vreemd lopen van de motor, niet normaal willen starten, plotseling een hoop vermogen hebben. Zeker als je net een riem vervangen hebt, weet je zeker dat dat de oorzaak is.

Probleem met de VVC is dat die VEEL grotere tanden heeft, en van die timing klopt dus nog minder.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

118GTR schreef: niet normaal willen starten, plotseling een hoop vermogen hebben.
Dan zal ik em er eens een tandje naast gooien; dat slecht starten neem ik voor lief :lol: ;)
Plaats reactie